وزیر راه و شهرسازی کشورمان و هیات همراه امروز از مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ بر اهمیت مشارکت ایران در پروژه های بازسازی این نقاط تاکید کرد.

به گزارش وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان ،” رستم قاسمی ” وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران  و رییس ایرانی کمیسیون  مشترک  همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و هیات همراه  روز دوشنبه و در اولین روز سفر به جمهوری آذربایجان از برخی مناطق آزاد شده در قره باغ بازدید و با روند اجرای پروژه های زیر ساختی و  حمل و نقل در این  مناطق آشنا شد .

هیات ایرانی را در سفر به مناطق آزاد شده جمهوری آذرایجان ، شاهین  مصطفی اف معاون  نخست وزیر و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و  ایران همراهی کرد .

هیات اقتصادی کشورمان ابتدا با شرایط فعالیت فرودگاه بین المللی شهر “فضولی” که از تهران مستقیم به این فرودگاه در قره باغ  پرواز کرد ، آشنا شد و در جریان آن اعلام شد که این فرودگاه پس از آزاد سازی  مناطق متعلق به جمهوری آذربایجان ، در سال گذشته  ظرف ۹ ماه احداث شد  .

فرودگاه بین المللی شهر آزاد شده فضولی ۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۱ ( ۴ آبان ماه گذشته ) طی مراسمی با حضور “الهام علی اف” و “رجب طیب اردوغان”  روسای جمهوری آذربایجان و  ترکیه افتتاح شد .

وزیر راه و شهرسازی ایران و هیات همراه اولین هیات رسمی خارجی است که پس از افتتاح این  فرودگاه بین المللی در سرزمین های آزاد شده آذربایجان ، از طریق این فرودگاه وارد این کشور شد.

سپس هیات ایرانی با  فعالیت های انجام شده در قالب پروژه راه آهن هورادیز – آقبند که بخشی از مسیر حمل و نقل بین المللی در منطقه زنگیلان آذربایجان واقع  در مرز ارمنستان است  ، آشنا شدند.

وزیر راه  و شهرسازی ایران  و هیات همراه همچنین  با روند ساخت دومین فرودگاه بین المللی “زنگیلان ” در مناطق آزاد شده آشنا شدند .

بازدید از تونل های در حال ساخت در مسیر زنگزور و طرح راه آهن در منطقه “جوجوق مرجانلی”  و نیز از چند طرح جاده ای و ریلی از جمله برنامه سفر هیات ایرانی به مناطق یادشده بود .

هیات کشورمان در این سفر دو روزه با مقام های جمهوری آذربایجان در خصوص چشم انداز توسعه همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی مختلف دیدار و گفت و گو خواهد کرد .

دیدار با رییس جمهوری آذربایجان ، معاون نخست وزیر و وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل این کشور از برنامه های  سفر هیات ایرانی به باکو خواهد بود .

  • منبع خبر : ایرنا