منحصر کردن عوامل ایجاد وقفه در مذاکرات به مسئله‌ی خروج سپاه از FTO بیشتر از آنکه یک رویداد و خبر واقعی از مذاکرات باشد، مسیر عملیات روانی تیم آمریکایی برای ایجاد فشار بر نهادهای سیاسی تصمیم‌گیر در داخل کشورمان است.

در روزهای اخیر، اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در وین زیر سایه‌ی یک محور قرار گرفته است: خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریمی دولت آمریکا یا چیزی که از آن با عنوان FTO نام برده می‌شود؛ موضوعی که دقیق نیست و بیشتر به عنوان یک رویکرد برای انجام عملیات روانی و ایجاد دوگانه‌ی «معیشت – سپاه» در افکار عمومی ایرانیان استفاده می‌شود.

اما واقعیت ماجرا چیست؟

مسئله‌ی سپاه فقط یکی از موضوعات باقیمانده در جریان مذاکرات است که طرف آمریکایی باید نسبت به آن، تصمیم نهایی خود را بگیرد و همچنان «مواردی در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر افراد، نهادها و شرکت‌های ایرانی» وجود دارد که مانع از انتفاع و بهره‌مندی اقتصادی کشورمان از برجام است.

بر همین مبنا باید تاکید کرد که «مسئله‌ی عدم حذف افراد و نهادها و شرکت‌های موثر در انتفاع اقتصادی ایران از لیست قرمز»، اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق احیای برجام است که طرف آمریکایی از اجرای آن خودداری می‌کند.

در واقع، واشنگتن و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به دنبال این راهبرد است که با بزرگ‌نمایی مسئله‌ی حذف نام سپاه از لیست تحریمی دولت این کشور، مسئله و اختلاف اصلی – یعنی همان بهره‌مندی اقتصادی ایران از توافق – را پنهان کند و افکار عمومی ایران را از این مسئله دور نگه دارد.

در همین راستا بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره علت توقف مذاکرات و این که «آیا تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا باعث این توقف شده است؟»، اظهار داشت: «موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است. اول از همه تأکید می‌کنم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته، قبل و بعد از سفرش به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق بیفتد تا توافقی را اعلام کرد فاصله دارد. واشنگتن مسئول عقب افتادن‌های مدام در پاسخ مناسب است.»

بر همین مبنا می‌توان تاکید کرد که منحصر کردن عوامل ایجاد وقفه در مذاکرات به مساله‌ی خروج سپاه از FTO بیشتر از آنکه یک رویداد و خبر واقعی از مذاکرات باشد، مسیر عملیات روانی تیم آمریکایی برای ایجاد فشار بر نهادهای سیاسی تصمیم‌گیر در داخل کشورمان است.

  • منبع خبر : تسنیم