وزیر خارجه ترکیه گفت: درباره وضعیت آوارگان سوری در ترکیه و نیز پروژه ترکیه برای انتقال یک میلیون آواره سوری به شمال این کشور به طرف اسرائیلی اطلاعات دادیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز پنجشنبه در بازگشت از فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال حمله ترکیه به سوریه گفت: با مقامات اسرائیل درباره وضعیت سوریه صحبت کردیم و به آنها گفتم که اسد انتظارات را برآورده نکرده و در نشست تدوین قانون اساسی نیز این را دیدیم. همچنین درباره وضعیت آوارگان سوری در ترکیه و نیز پروژه ترکیه برای انتقال یک میلیون آواره سوری به شمال این کشور به طرف اسرائیلی اطلاعات دادیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به عملیاتهای این کشور در شمال سوریه که بخشهایی از خاک سوریه را به بهانه مقابله با گروه پ ک ک به اشغال خود در آورده است، اظهار داشت: ما این عملیاتها را برای رفع تهدید انجام دادیم. تهدید افزایش یابد، تدابیر ما نیز دنبال خواهد شد.

چاووش اوغلو با اشاره به موضع آمریکا در خصوص حمله ترکیه به شمال سوریه که اعلام نگرانی کرده است نیز گفت: می گویند نگرانی شما را درک می کنیم. نگرانی ما را چگونه درک می کنید؟ شما در حال حمایت تسلیحاتی و آموزشی از گروههای تروریستی هستید. وقتی عملیات چشمه صلح را آغاز کردیم مقامات آمریکا مانند پامپئو و اوبرایان به ترکیه آمدند و مذاکره کردیم و به تفاهم رسیدیم. آمریکا متعهد شد که این گروههای تروریستی را به فاصله ۳۰ کیلومتری از مرزهای جنوبی ما به عقب براند اما این کار را نکرد. روسیه نیز همینطور بود؛ با این کشور هم توافق داشتیم اما عمل نکرد.

وی ادامه داد: در دوره اخیر عملیاتهای تروریستی افزایش یافته است و ما به عنوان ترکیه نمی توانیم منتظر بمانیم که آنها به ما حمله کنند و دستمان بسته نیست. آنچه را باید انجام می دهیم.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص سپردن اداره فرودگاه کابل به امارات از سوی طالبان در حالیکه ترکیه و قطر حدود یکسال است برای بدست گرفتن اداره آن تلاش می کردند، اظهار داشت: بعد از اینکه ما با قطر توافق کردیم، آنها با طالبان وارد مذاکره شدند و در موضوعات روشن، توافقاتی حاصل شده بود اما پیشنهادات طالبان مورد پذیرش قرار نگرفت. رویکرد طالبان را درست ندیدیم. طالبان باید تصمیم بگیرد و متوجه سود برقرار بودن فرودگاه برای خود باشد.

چاووش اوغلو همچنین در خصوص اعزام سفیر بین رژیم صهیونیستی و ترکیه نیز گفت: در این خصوص با لاپید گفتگو خواهیم کرد. او در کوتاهترین زمان به ترکیه خواهد آمد ولی تاریخ آن مشخص نشده است.

  • منبع خبر : تسنیم