ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان روز پنج‌شنبه روز استقلال را به شهروندان این کشور تبریک گفت و «ارزش‌های عالی میهن و آزادی» را در سخنرانی خود مورد ستایش قرار داد.
وی در این سخنرانی گفت: ۲۶ می روز آزادی ماست. روزی که بیش از همه شهروندان گرجستان را متحد می کند. من به ارتش سرافرازمان، […] به همه معلمان یا کشاورزان، پزشکان یا صنعتگران، ورزشکاران و هنرمندان، سربازان یا افسران پلیس، جوانان و پیران تبریک می گویم.
گاریباشویلی «تبریک ویژه» خود را به استخدام‌شدگان جدید نیروهای دفاعی گرجستان که اوایل روز گذشته سوگند وفاداری خود را ادا کردند، ابراز کرد و همچنین پیام خود را به شهروندان در سرزمین‌های اشغالی این کشور رساند و به آنها گفت: «ما گذشته مشترک داریم. و آینده تنها با صلح، احترام متقابل و همکاری همراه است».
رئیس دولت گرجستان همچنین به روند جاری درخواست گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا اشاره و خاطرنشان کرد: این ابتکار «توسط ملت گرجستان برای همه دولت‌های گرجستان تعریف شده است» و «برنامه اقدامی بدون جایگزین» را نشان می‌دهد.
امسال یک لحظه تاریخی ویژه در روز استقلال است – در ۳ مارس، من پیشنهاد گرجستان برای نامزدی اتحادیه اروپا را امضا کردم. گاریباشویلی گفت: اغراق نیست اگر بگوییم که این آغاز مرحله کاملاً جدیدی در تاریخ گرجستان بوده است.
توافقنامه تجارت آزاد گرجستان و سفر بدون روادید با اتحادیه اروپا نیز در این پیام مورد توجه قرار گرفت و گاریباشویلی این دو قرارداد را “دستاوردهای مهم و ملموس” خواند و گفت که گرجستان “متحد قابل اعتماد و وفادار” اتحادیه است. او همچنین افزود که «همه به رهبری «واقعاً ممتاز» کشور در میان کشورهای عضو شراکت شرقی اتحادیه اروپا اذعان دارند.
گرجستان امروز از اروپا انتظار دارد که آرزوهای تاریخی ما، تلاش های خستگی ناپذیر ما، تعهدات ما نسبت به روند ادغام و اصلاحاتی که [در کشور] صورت گرفته است، عاقلانه، دوراندیشانه و از نظر سیاسی موجه به رسمیت بشناسد.
گاریباشویلی همچنین در جریان سخنرانی خود، همبستگی دولت و شهروندان کشورش را با مردم اوکراین در دفاع از آنها در برابر تهاجم روسیه خاطرنشان کرد.
  • منبع خبر : آگندا