وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای آذربایجانی خود گفت: حمایت خودمان را از حل و فصل مناقشات قره باغ بر اساس اصول بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم.

صبح امروز “حسین امیرعبداللهیان”، وزیر امور خارجه کشورمان میزبان “جیحون بایرام‌اف”، وزیر امور خارجه آذربایجان در وزارت خارجه ایران بود.

در نشست خبری برگزار شده بعد از این دیدار امیرعبداللهیان گفت: در چهارچوب مذاکرات ما طیف گسترده‌ای از موضوعات را مورد بحث قرار دادیم. طی ده ماه گذشته ما دو دیدار با یکدیگر داشتیم. در گفت وگوی امروز موضوع تمامیت ارضی مورد تاکید ما قرار گرفت. ما حمایت خودمان را از حل و فصل مناقشات قره باغ بر اساس اصول بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم. ما آماده مساعدت‌های خود در این زمینه هستیم تا مسائل باقی مانده نیز بر اساس تمامیت ارضی حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در سفر هفته گذشته خود با آقای چاووش اغلو توافق کردیم به زودی نشست سه جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران در تهران را در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. اجلاس  ۳+۳ بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: همانطور که می‌دانید انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در روابط دو کشور است. وزیر نیرو که در هفته آتی سفری به آذربایجان خواهد داشت درباره سد خداآفرین گفت وگو خواهند کرد. درباره تبادل برق بین دو کشور مذاکراتی انجام شده و در سفر آتی وزیر نیرو بحث خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: در خصوص رود ارس نیز ما گفت وگو داشتیم. یکی از نگرانی های ما آلوده شده رودهای مرزی است و امیدواریم اقدامات مهمی را در این باره انجام دهیم. امیدوار هستیم با بحث هایی که انجام شد حجم تبادل تجاری بین دو کشور گسترش یابد. در حوزه همکاری فرهنگی با هم گفت وگو کردیم. در هفته های گذشته وزیر فرهنگ این کشور به ایران آمده و گفت و گوهایی را انجام دادند. ما در ده ماه گذشته از مرحله سوتفاهم ها عبور کردیم و در راه پیشرفت مذاکرات در راستای منافع دو کشور هستیم.

امیر عبداللهیان در آخر از تلاش‌های خطیب زاده، سخنگوی سابق وزارت خارجه در این سال‌ها تشکر کرد و همچنین به ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تبریک گفت.