موضع گیری سفیر ترکیه درباره اینکه خود عراقی‌ها عامل هدر دادن آب هستند، واکنش شدیداللحن عراق را به دنبال داشته است.

وزیر منابع آبی عراق با انتقاد شدید از اظهارات سفیر ترکیه، آن را تشویش اذهان عمومی و بهانه برای خودداری از رعایت حقوق آبی عراق دانست.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اظهارات سفیر ترکیه درباره هدر دادن آب‌ها در عراق نادرست و عامل تشویش اذهان عمومی و تهدید مسالمت اجتماعی در عراق است.

الحمدانی از وزارت خارجه عراق خواست که سفیر ترکیه را بابت این اظهاراتش احضار و اعتراض عراق را به وی ابلاغ کند.

وی افزود که ترکیه قیمومیتی بر عراق ندارد و وکیل و وصی عراق نیست و باید سهم عادلانه و منصفانه عراق را بر اساس قوانین بین‌المللی تأمین و از دخالت در سیاست‌های آبی عراق خودداری کند.

وزیر منابع آبی عراق افزود که ترکیه همواره با بهانه کردن موضوع هدررفتن آب‌ها در عراق در پی تشویش اذهان است و می‌کوشد که از این راه برای خود حق کاهش حقوق آبی عراق را ایجاد کند و این اتفاقی است که هم‌اکنون می‌افتد.

وی  با اشاره به اینکه ترکیه همیشه برای ایجاد سردرگمی، هدر دادن آب ها توسط عراق را بهانه می‌آورد تا از این طریق سهم آبی عراق را کاهش دهد، تأکید کرد که حجم آب‌ها پشت سدهای ترکیه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

روز گذشته «علی رضا گونای»، سفیر ترکیه در بغداد ضمن رد اتهامات علیه کشورش مبنی بر قطع آب و تغییر مسیر رودخانه‌ها، خود عراق را به دلیل هدر دادن منابع آبی و عدم استفاده از این منابع به شیوه صحیح، مسئول خشکسالی در این کشور دانست.

سفیر ترکیه با بیان اینکه آب به طور گسترده در عراق هدر می‌رود و باید تدابیری فوری برای جلوگیری از این موضوع اتخاذ شود، گفت: راه حل مشکل خشکسالی، درخواست بیشتر آب نیست بلکه استفاده درست از این منابع راه حل است و ما برای کمک به عراق آماده هستیم.

گونای تصریح کرد ، باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری انجام شود و شرکت‌های ترکیه‌ای آمادگی این را دارند و این کشور طبیعتاً از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می‌کند.

وی یادآور شد که خشکسالی تنها مشکل عراق نیست بلکه این مساله در نتیجه گازهای گلخانه‌ای به معضل ترکیه و کل منطقه هم تبدیل شده است و در سال‌های آینده شاهد موج‌های بیشتر خشکسالی خواهیم بود.

ترکیه قاتل رودخانه دجله و فرات

این درحالی است که پایگاه خبری الحل نت در گزارشی آورده است: بحران آبی در عراق رودخانه و دریاچه‌ها را معرض نابودی قرار داده است که این موضوع مهاجرت کشاورزان و در نهایت نابودی کشاورزی عراق را به دنبال خواهد داشت.

«ثائر الجبوری» نماینده پارلمان عراق اعلام  کرد: « سیاست‌های ترکیه در زمینه امور آبی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان آبی ورودی به عراق و شهروندان عراقی دارد. دولت ابزارهای کافی در این زمینه را در اختیار دارد و باید از اهرم اقتصادی علیه ترکیه استفاده کند و واردات از این کشور را متوقف سازد تا سهم آب عراق را بدهد».

عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از رود دجله، گواه کاهش قابل ملاحظه میزان آب است و مسئولان سد «دربندخان» در سلیمانیه اعلام کرده‌اند که ذخایر آبی برای طرح کشاورزی کفایت نمی‌کند.

در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق، مقامات محلی اعلام کردند که این شهر با مشکل آب آشامیدنی روبرو خواهد شد و خواستار تشکیل تیم بحران به منظور حفر چاه و روی آوردن به آبهای زیرزمینی شده‌اند.

«ثائر مخیف» رئیس کمیسیون کشاورزی و امور آبی پارلمان عراق، ترکیه را متهم به اجرای طرح پلید از طریق تشنه و گرسنه نگه داشتن عراقی‌ها کرد.

وی افزود: آنکارا همه معیارها را زیرپا گذاشته است و وزارت خارجه این امکان را دارد که علیه ترکیه به خاطر ایجاد بحران آبی در عراق، شکایت کند.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: احداث سد «جزره» در فاصله ۳۵ کیلومتری اراضی عراق، اقدامی بسیار خطرناک و رعب آور و مغایر با قوانین  است و بر نسلهای بعدی عراق تاثیرگذار و بحران آبی غیرقابل حل در عراق ایجاد خواهد کرد».

میزان آب رودخانه‌های دجله و فرات طی سال‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است که این موجب از دست رفتن یک میلیارد لیتر مکعب آب و غیرقابل کشت شدن مساحت زیادی از اراضی زراعی شده است.

«عادل مختار» کارشناس امور آبی و کشاورزی عراقی ضمن هشدار درباره احداث سد الجزره و نقش آن در بحران آبی در عراق از آن به مثابه کشتن و نابودی آب رود دجله نام برده است.

وی ضمن هشدار درباره پدیده صحرا زائی در عراق، بیان کرد: ترکیه تصمیم به احداث سد قاتل الجزره گرفته است که از مدتها قبل درباره احداث آن هشدار داده شده بود. این سد میان سد «ایلیسو» و مرزهای عراق خواهد بود.

  • منبع خبر : تسنیم