رئیس بخش خدمات مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان طی مصاحبه ای در خصوص اظهارات مقامات ارشد کشورمان مبنی بر «تغییرناپذیری مرزها در منطقه» واکنش نشان داد.

لیلا عبدالله اوا اظهار داشت: «فرمانده کل قوا آزادسازی مرز جمهوری آذربایجان و ایران را که در طول ۴۴ روز جنگ میهنی اشغال شده بود به مردم آذربایجان و ایران تبریک گفت. طرف آذربایجان مرزهای خود با ایران را فرصتی برای توسعه بیشتر تجارت و همکاری ها می داند. در نتیجه اشغال ارمنستان نه تنها ارتباط راه آهن با جمهوری خودمختار نخجوان که جزء لاینفک آذربایجان است، بلکه با ایران نیز قطع شد. بر اساس بیانیه سه جانبه مورخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، مذاکرات در کمیسیون در مورد باز کردن و احیای ارتباطات در منطقه ادامه دارد. به موازات آن، طرف آذربایجانی توافق نامه ای را با ایران در زمینه ایجاد زیرساخت از طریق عبور از خاک ایران برای اتصال منطقه اقتصادی زنگزور شرقی آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان امضا کرده است. بر اساس توافق صورت گرفته، مراسم کلنگ زنی پل خودرویی در منطقه با حضور مقامات دو کشور برگزار شد. توصیف کریدور زنگزور به عنوان قطع کننده مرز ایران با ارمنستان از اساس اشتباه و دور از واقعیت است. کریدور زنگزور از سوی دیگر پروژه مهمی است که روابط بین کشورهای ما را تعمیق می بخشد و چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری های منطقه ای نوید می دهد.»

وی در واکنش به سوالی در مورد شناسایی و دستگیری یک گروه تروریستی در منطقه مرزی شهرستان خداآفرین توسط مرزبانی ایران گفت: «مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران به عنوان مرز دوستی و همکاری شناخته می شود. تجربه همکاری دوجانبه سودمند مرزبانان جمهوری آذربایجان و ایران مثال زدنی است. تخلفات گاه به گاه مرزی و قاچاق از طریق تماس مستقیم بین فرماندهان در محل رسیدگی می شود. بیانیه امروز مرزبانی ایران ربطی به مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران ندارد.»

  • منبع خبر : رسانه ها