آرارات میرزوئیان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان در واکنش به سخنان مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اینکه "جمهوری آذربایجان محق است که می‌گوید دالان لاچین و دالان زنگزور باید از وضعیت حقوقی یکسان برخوردار باشند"، اظهار داشت: آذربایجان یا نمایندگان آذربایجان پیشنهاد ایجاد جاده‌ای که همان جایگاه حقوقی دالان لاچین را داشته باشد را مطرح نمی‌کنند.

میرزوئیان گفت: اگر آقای چاووش‌اوغلو می‌خواهد چنین مولفه‌ای در مذاکرات گنجانده شود، بهتر است که از طرف خودش صحبت کند، نه دیگری. تکرار می‌کنم، آذربایجان چنین چیزی نمی‌گوید و هیچ طرفی هم به لحاظ حقوقی نمی‌تواند چنین درخواستی داشته باشد.

وی یادآور شد که در بیانیه‌های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و همچنین ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به صراحت از دالان لاچین و رفع انسداد از راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل اقتصادی منطقه صحبت شده است. (در هیچکدام از بیانیه‌ها از “دالان زنگزور” نام برده نشده است)

وزیر امور خارجه ارمنستان تصریح کرد: ما موضع خود را در خصوص راه‌های جدید ارتباطی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان قبلاً اعلام کرده‌ایم و هیچ تغییری نیز در آن به وجود نیامده است؛ تردد در همه مسیرها، اعم از راه‌های موجود و آن‌هایی که انتظار می‌رود در آینده ساخته شود، تحت حاکمیت و قوانین کشورهایی که این جاده‌ها از قلمرو آنها عبور می‌کند، امکان‌پذیر خواهد بود”.

  • منبع خبر : تسنیم