کشورهای مختلف جهان با ارسال پیام تسلیت ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی میدان تقسیم با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کردند.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه با مردم و دولت ترکیه به دنبال انفجار تروریستی شهر استانبول ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان در حساب توییتری خود نوشت: «ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت دوست و برادر ترکیه، اقدام تروریستی و‌ هدف قرار دادن انسان‌های بی‌گناه در استانبول را بشدت محکوم می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به حمله تروریستی اخیر در شاه‌چراغ شیراز افزود: «‏تروریسم مذموم و محکوم است هم در تقسیم هم شاه چراغ و هر جای عالم.»

جنبش حزب الله لبنان هم در بیانیه‌ای، انفجار روز گذشته/یکشنبه در استانبول ترکیه را به شدت محکوم کرد.

حزب الله لبنان در این بیانیه آورده است: انفجار تروریستی در استانبول را که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیر نظامیان شد، به شدت محکوم می‌کنیم.

حزب الله تصریح کرد: خواستار اقدام عملی و  موضع قاطعانه و یکپارچه علیه گروه‌های آدمکش و تروریستی هستیم که هیچ کشوری در جهان از خطراتشان در امان نیستند.

مائو نینیگ سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به وقوع انفجار شدید در میدان تقسیم استانبول ترکیه اعلام کرد که چین همواره با هر گونه حملات به غیر نظامیان مخالفت کرده و آن را محکوم می‌کند.

آنکارا: پیام تسلیت سفیر آمریکا را نمی‌پذیریم

وزیر کشور ترکیه با اشاره به همکاری آمریکا با پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د اظهار داشت: پیام تسلیت سفیر آمریکا را قبول نمی‌کنیم. ما با کسی خائنانه رفتار نمی‌کنیم اما تحمل این خباثتها را نداریم. اگر مهاجم را دستگیر نمی‌کردیم امروز به یونان فرار می‌کرد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه امروز دوشنبه در خصوص حادثه تروریستی میدان تقسیم استانبول گفت: می‌دانیم که مهاجم از کجا هماهنگ شده و هدایت شده است. ما پیامی را که داده شده است دریافت کردیم و می‌دانیم که پیام چیست.

وی همچنین با اشاره به همکاری آمریکا با پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د اظهار داشت: پیام تسلیت سفیر آمریکا را قبول نمی‌کنیم. ما با کسی خائنانه رفتار نمی‌کنیم اما تحمل این خباثتها را نداریم. اگر مهاجم را دستگیر نمی‌کردیم امروز به یونان فرار می‌کرد.

وزیر کشور ترکیه ادامه داد: بر اساس شنودی که داشتیم، از سوی تروریستها دستور رسیده بود که مهاجم را از بین ببرند یا از طبقات به پایین پرت کنند یا به کانال آب بیندازند. ۶ سال است که چنین عملیات تروریستی را ندیده بودیم، تنها امسال، جلوی ۲۰۰ عملیات تروریستی را گرفتیم.

سویلو ادامه داد: برای ما روشن است که هم عملیات تروریستی اخیر و هم عملیات مرسین از سوی کوبانی و منبج سوریه دستور گرفته‌اند.

دیروز عصر یکشنبه در یکی از خیابان‌های میدان تقسیم شهر استانبول یک انفجار تروریستی رخ داد که در اثر آن، شش نفر جان باخته و ۸۱ نفر نیز زخمی شدند که حال دو تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

  • منبع خبر : رسانه ها