ششمین روزی است که نمایندگان سازمان های مردمی و فعالان محیط زیست در بزرگراه شوشا - خانکندی برای مشاهده فعالیت های غیرقانونی ارامنه در خاک آذربایجان تجمع کرده اند. آنها به رفتار نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در اینجا اعتراض می کنند.

بیش از ۲۰۰۰ فعال در این اقدام شرکت می کنند. چادرها برپا شده و آتش روشن می شود.
شرکت کنندگان در این اقدام خواستار آن شدند که فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه “سرلشکر آندری ولکوف” که به طور موقت در منطقه اقتصادی قره باغ مستقر شده اند، به منطقه بیاید.

ارامنه سعی کردند از این اقدام به نفع خود استفاده کنند. با این حال رسانه های آذربایجان دروغ های آنها را افشا کردند. ارمنستان و حامیان آن هم اکنون از این اقدام آذربایجانی ها نگران شده اند.

غارت منابع طبیعی ما در اراضی آذربایجان که تحت نظارت موقت نیروهای حافظ صلح روسیه است، آسیب به محیط زیست ما نقض فاحش موازین و اصول حقوق بین الملل است که ارمنستان اشغالگر به این جنایت ادامه می دهد.

در ۱۲ دسامبر، حکمت حاجی اف، دستیار رئیس جمهور آذربایجان – رئیس بخش سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری، آخرین وضعیت جاده شوشا – خانکندی را به روسای نمایندگی های دیپلماتیک اطلاع داد. به گفته ح. حاجی اف، ارمنستان در جریان اشغال، آثار فرهنگی در خاک آذربایجان را تخریب کرد، از منابع این کشور استفاده کرد و به محیط زیست آسیب رساند.

ح. حاجی اف به اطلاع دیپلمات های خارجی رساند که از طرف آذربایجان اطلاعاتی در مورد افزایش بهره برداری مضر و غارت منابع طبیعی در معدن مس-طلا “قیزیل بولاق” و تعیین پیامدهای زیست محیطی آن دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد که راه لاچین نه توسط معترضان آذربایجانی، بلکه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه مسدود شده است. قرار است خودروی امنیتی متعلق به نیروهای حافظ صلح روسی در امتداد جاده شوشا – خانکندی حرکت کند.

ماشین به حرکت آزادانه در طول جاده ادامه داد. این یک بار دیگر ثابت می کند که با وجود اقدامات، راه برای اهداف بشردوستانه باز است. بدین ترتیب شرکت کنندگان در این اقدام این موضع را نشان دادند و شرایطی را برای حرکت آزادانه خودروی امنیتی متعلق به نیروهای حافظ صلح ایجاد کردند. این اقدام تا زمانی ادامه خواهد داشت که فرمانده نیروهای مسلح روسیه که تحت عنوان «صلح‌ساز» از جدایی‌طلبی ارمنستان حمایت می‌کند، به اعتراضات گوش فرا دهد.

معترضان به بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی قره باغ در جاده شوشا-خانکندی، خواسته های جدیدی را مطرح کردند.

آنها خواستار بازگرداندن کنترل بر تمام ساختارهای دولتی آذربایجان از جمله وزارت امور داخلی (DIN)، سرویس مرزی دولتی (DSX)، کمیته دولتی گمرک (DGK) و ایجاد پست های بازرسی جداگانه برای آنها در اراضی مستقل آذربایجان هستند. .

شرکت کنندگان در این اقدام همچنین خواستار اجرای کامل مفاد بیانیه سه جانبه امضا شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، حضور پست های جداگانه سرویس امنیت دولتی و سرویس امنیت دولتی در مرز با ارمنستان در مسیر لاچین شدند.

لازم به یادآوری است که بر اساس نتایج مذاکرات انجام شده در ۳ و ۷ دسامبر ۲۰۲۲ با فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، گروهی از کارشناسان وزارت اقتصاد، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، دولت واقعی سرویس املاک، وزارت اقتصاد و “آزرگلد” QSC نیروهای حافظ صلح روسیه خواهند بود. در مورد بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی در سرزمین های آذربایجان، جایی که نیروها به طور موقت مستقر هستند، و نظارت اولیه بر پیامدهای زیست محیطی و سایر موارد به توافق رسیدند. مربوط به آن است. اما به دلیل عدم اقدام نیروهای حافظ صلح، نظارت صورت نگرفت.

در حال حاضر این اقدام مسالمت آمیز ادامه دارد.

جاوید شاهوردیف، رئیس مرکز توسعه اصلاحات دموکراتیک آذربایجان، روزنامه نگار

  • نویسنده : جاوید شاهوردیف
  • منبع خبر : شرح آنلاین