عفو بین الملل امروز اعلام کرد که محاصره مداوم کریدور لاچین جان هزاران نفر را در قره باغ کوهستانی به خطر می اندازد.

این سازمان حقوق بشر “از مقامات آذربایجان و نیروهای حافظ صلح روسیه خواست تا فورا مسیر را باز کرده و به بحران انسانی جاری پایان دهند.” این را به نقل از “ارمنپرس” با اشاره به بیانیه منتشر شده از سوی سازمان عفو ​​بین الملل گزارش می دهد.

این سازمان با کارکنان بهداشتی و ساکنان منطقه مصاحبه کرد و تأثیر شدید محاصره را بر گروه های در معرض خطر از جمله زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت آشکار کرد.

محاصره منجر به کمبود شدید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی شده است، زیرا کمک های بشردوستانه ارائه شده توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ و نیروهای حافظ صلح روسیه برای پاسخگویی به تقاضا کافی نیست. اختلال در تامین برق، گاز طبیعی و سوخت وسایل نقلیه باعث سختی شدید به ویژه برای گروه های آسیب پذیر می شود. ماری استروترز، مدیر اروپای شرقی و آسیای مرکزی در عفو بین‌الملل گفت: این باید اکنون متوقف شود.

«مقامات آذربایجان منطقه ای را که محاصره از آنجا اجرا می شود، کنترل می کنند. این مسئولیت جمهوری آذربایجان است که اطمینان حاصل کند که مردم قره باغ کوهستانی از دسترسی به غذا و سایر کالاهای ضروری و دارو محروم نشوند. به نوبه خود، ماموریت حافظ صلح روسیه برای تضمین امنیت کریدور لاچین مأموریت یافته است. با این حال، هر دو طرف به وضوح به تعهدات خود عمل نمی کنند.”

مقاله منتشر شده توسط عفو بین الملل به وضعیت دشوار آرتساخ برای تقریبا دو ماه می پردازد. تعداد خودروهای ورودی به منطقه از ۱۲۰۰ به ۵-۶ دستگاه در روز کاهش یافت.

این سازمان حقوق بشری با واردان لالایان متخصص قلب و بیاینا سوخودیان متخصص مغز و اعصاب از بیمارستان استپاانکرت گفت‌وگو کرد که وضعیت دشواری را که برای بیماران به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی لازم ایجاد شده است، ارائه کردند.

عفو بین الملل همچنین با ساکنان آرتساخ گفتگو کرد. بر اساس آن مصاحبه ها، به دلیل کمبود مواد غذایی به ویژه میوه و سبزیجات، موارد نقص ایمنی، کم خونی، بیماری های تیروئید و تشدید دیابت در بین زنان و کودکان افزایش چشمگیری داشته است. زنان باردار نیز عوارض، افزایش میزان سقط جنین یا زایمان زودرس را تجربه کرده اند.

این سازمان حقوق بشر همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب می کند که حق تحصیل نقض شده است، زیرا مدارس و مهدکودک ها به دلیل گرمایش و قطع برق موقتا تعطیل شده اند.

در حال حاضر نهمین هفته محاصره است، همه نگاه ها به مقامات آذربایجان و نیروهای حافظ صلح روسیه است. ماری استروترز گفت: ما از هر دو طرف می‌خواهیم که فوراً اقدامات مؤثری را مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر برای پایان دادن فوری به محاصره کریدور لاچین و پایان دادن به بحران انسانی آشکار انجام دهند.

  • منبع خبر : سازمان عفو بین الملل