نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر اینکه در روابط ایروان و مسکو مشکلاتی وجود دارد، ولی بحرانی وجود ندارد، گفت: ارمنستان جنگ قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰ را به دلیل وجود ستون پنجم در ارتش این کشور باخت.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در روابط روسیه و ارمنستان مشکلاتی وجود دارد، اما بحرانی وجود ندارد.

وی گفت: «روابط ما با روسیه بسیار صمیمانه است. هیچ بحرانی در رابطه دوجانبه وجود ندارد. ما با یکدیگر گفتگو میکنیم، بحث کرده و مشکلاتی که وجود دارد و برخی از آنها عینی هستند را رفع می کنیم. هیچ مشکل وجود ندارد که تأثیر بحرانی بر روابط ایروان و مسکو داشته باشد.»

پاشینیان تاکید کرد که روابط با روسیه در یک مسیر طبیعی قرار دارد که وجود نگرانی دو طرف را منتفی نمی کند.

نخست وزیر همچنین  یادآور شد که آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد. وی درباره موضوعات مورد بررسی در دیدار با سرگئی لاوروف و جیحون بایراموف، همتایان روسی و آذربایجانی گفتگو خواهد کرد. پاشینیان توضیح داد: «ما نشست وزرای خارجه که برای ماه دسامبر در مسکو برنامه ریزی شده بود را لغو نکردیم. ما نپذیرفتیم زیرا حضور وزیر در ایروان در آن روزهای مرتبط با بسته شدن کریدور لاچین حیاتی بود. در آینده نزدیک، وزیر امور خارجه به مسکو سفر خواهد کرد و در آنجا این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که سفر وزیر خارجه ارمنستان به مسکو در حال آماده سازی  است.

پاشینیان دلیل شکست ارمنستان در  جنگ قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰ را جود ستون پنچم نامید

نخست وزیر ارمنستان در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین اعلام کرد که این کشور در جنگ قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل اقدامات خرابکاران در ارتش شکست خورد. او گفت: «ما جنگ را باختیم، برای اینکه ستون پنجم در ارتش ما وجود داشت.»

نیکول پاشینیان افزود که جزئیات این موضوع در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

پیش از این، گزارش شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اواسط ماه مارس، مذاکرات تلفنی با پاشینیان داشت و رهبران دو کشور در جریان آن در خصوص روند اجرای توافقات سه جانبه در مورد قره باغ رایزنی کردند. طرفین همه جوانب اجرای توافقات بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان منعقد شده در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ از جمله تامین امنیت در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، احیای روابط اقتصادی و حمل و نقل و تهیه توافقنامه صلح بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

  • منبع خبر : تسنیم