سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی از برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار با عنوان «همنوای پیامبر مهربانی (ص)» در کلانشهر تبریز خبر داد.

شرح آنلاین – روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرقی: سیدمحمدحسین بلاغی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این همایش در راستای ارتقای شان و مقام عاشیقلار و انتقال این هنر فولکلور به نسل جوان برگزار می شود.
وی با تاکید بر لزوم بازشناخت هنر عاشیقلار در فرهنگ فولکلور آذربایجان ادامه داد: این حوزه سرشار از مفاهیم دینی، حماسی، اخلاقی و اجتماعی است که به دلیل عدم حمایت طی سالیان گذشته مغفول مانده است.
بلاغی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های کنگره چهار روزه عاشیقلار در تبریز افزود: آیین افتتاحیه این کنگره و رونمایی از کتاب «پیغمبر (ص)» ساعت ۱۵ روز شنبه آینده با حضور مهمانان ویژه از هشت استان کشور و سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار می شود.
وی همچنین ادامه داد: ۱۴ هنرمند از کشور جمهوری آذربایجان، پنج هنرمند از کشور گرجستان و سه نفر هنرمند از ترکیه در این کنگره حضور خواهند داشت‌.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی همچنین از حضور ۳۰۰ عاشیق از داخل کشور در این کنگره خبر داد و گفت: در این کنگره علاوه بر حضور ۱۵۰ عاشیق آذربایجان شرقی، ۱۵۰ عاشیق نیز از استانهای اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی، البرز، تهران و مرکزی حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به برنامه های جنبی این در این کنگره، اذعان کرد: رونمایی از ۲۰ اثر فاخر موسیقی عاشقی، نشست های تخصصی شعر عاشقی، کارگاه تخصصی ادبیات عاشقی، گردهمایی تخصصی عاشیقلار در قالب شعر، مقاله و موسیقی به صورت کارگاهی و همچنین گلباران مزار عاشیق عباس توفارقانلی در شهرستان آذرشهر از جمله برنامه های این کنگره چهار روزه است.
وی با اشاره به اختتامیه این کنگره اظهار کرد: آیین اختتامیه این کنگره روز سه شنبه ششم آذرماه به صورت مردمی و با همنوازی ۳۰۰ عاشق در سالن همایش های بین المللی تبریز برگزار می شود.
رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه در این کنگره از هنرمندان موسیقی عاشقی نیز تجلیل می شود، تصریح کرد: در این کنگره از استاد یدالله عیوض پور، استاد چنگیز بی‌ریا، استاد فرخ مهدی پور، استاد رحیم نظری و منصور نیک‌زاده تجلیل به عمل می آید.
به گفته بلاغی، هیئت علمی این کنگره را چهره های نام آشنای موسیقی عاشیقلار همچون: سلجوق شهبازی، محمد عبادی، چنگیز مهدی پور و چنگیز بی‌ریا تشکیل می دهند.
سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری جلسات تخصصی ادبی و ارائه مقاله در حوزه موسیقی عاشیقلار را از دیگر برنامه های این کنگره خواند و افزود: از ۴۲ مقاله علمی رسیده به دبیرخانه کنگره، هفت مقاله پذیرفته شده و چهار عنوان از آن ها در طول این ایام ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های حوزه هنری آذربایجان شرقی در حوزه موسیقی عاشیقلار، جانی دوباره به این بخش از هویت فولکلور آذربایجان بخشیده است یادآور شد: با برگزاری جلسات منظم تخصصی، از مجموع ۲۲۰ سبک موسیقی عاشیقلار، تعداد ۷۰ سبک با محوریت مکتب عاشیقی تبریز مستندسازی و جمع آوری شده که مجموعه ای فاخر تحت عنوان «عاشیق هاوالاری» منتشر خواهد شد.
بلاغی با اشاره به حمایت و همکاری ویژه مقامات استانی برای برگزاری کنگره ای در این سطح خاطرنشان کرد: اگر حمایت های شخص مجید خدابخش، استاندار سابق آذربایجان شرقی و الزام وی به همکاری نهادهای مختلف نبود، شاید هرگز چنین برنامه ای ترتیب داده نمی شد.
وی در پاسخ به اینکه آیا این کنگره به صورت منظم در سالیان بعد نیز برگزار خواهد شد گفت: تداوم این کنگره علمی و ارزشمند منوط به همکاری ارگان های مختلف و نیز تبدیل آن به مطالبه عمومی از سوی رسانه های جمعی است.