عربستان سعودی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواسته است تا عربستان را ترک کنند. شرح آنلاین: وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع […]

عربستان سعودی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواسته است تا عربستان را ترک کنند.

شرح آنلاین: وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند.
«عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند و حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.
وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.
وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.
الجبیر با بیان اینکه آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم؛ افزود: ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.
وی همچنین مدعی شد که ایران از سران القاعده حفاظت و از تروریسم حمایت و اقدام به قاچاق اسلحه برای آنها می‌کند.
شبکه العربیه گزارش داد که دیپلمات های سعودی به دنبال حمله شنبه شب به سفارت، تهران را به مقصد دوبی ترک کرده‌اند و از دوبی به ریاض خواهند رفت.
معاون وزیر خارجه در واکنش به اقدام عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.
 حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، با اشاره به تجمع شنبه شب مقابل سفارت عربستان در تهران گفت: هیچ آسیبی به دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است.
وی افزود: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد و با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه اسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند.
امیرعبداللهیان گفت: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام  آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام تعلق دارد و نه یک کشور خاص.
معاون ظریف ادامه داد: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ إعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.
وی خاطرنشان کرد:‌ ایران یکی از امن‌ترین کشورهای  منطقه است و همه دیپلمات‌ها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می‌دهند.