نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: مسیر ۱۳۲ کیلومتری راه آهن ۲ خطه میانه – بستان آباد تا بهمن امسال تکمیل و به صورت آزمایشی بهره برداری می شود. به گزارش شرح آنلاین حمید علی محمد زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه […]

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: مسیر ۱۳۲ کیلومتری راه آهن ۲ خطه میانه – بستان آباد تا بهمن امسال تکمیل و به صورت آزمایشی بهره برداری می شود.

به گزارش شرح آنلاین حمید علی محمد زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن دوخطه میانه – بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران – تبریز شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌ شود، گفت: ۳۰ کیلومتر از ادامه مسیر حد فاصل ۷۲ کیلومتری بستان آباد تا تبریز هم ریل گذاری شده و عملیاتی اجرایی به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال ۱۳۹۸ و ایستگاه تبریز در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی شده است، گفت: ۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح اختصاص یافته و تا زمان حاضر یکهزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
علی محمد زاده با بیان اینکه بهره برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می شود، گفت: پس از این مرحله طول مسیر مجدد، بالاست گیری و ویبره می شود تا سرعت نهایی ۱۶۰ کیلومتر برای سفر قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.
وی اعتبار هزینه شده برای راه آهن ۲ خطه میانه – تبریز را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
به گزارش ایرنا ، با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دو خطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد می شود.
از جمله اهداف نهایی احداث این محور، کاهش حدود ۱۰۰ کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور، افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی همچنین پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه است.