تبریز - معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در پی نفوذ و فعالیت سامانه بارشی فعالی از امروز پنجشنبه تا شنبه هوای استان بارانی و برفی می شود.

به گزارش شرح آنلاین، محمد اشجعی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه همچنین موجب وزش باد گاهی به نسبه شدید، مه گرفتگی و کاهش محسوس دما می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شدت بارش باران، آبگرفتگی معابر عمومی و بارش برف در نواحی سردسیر و مرتفع استان، یخبندان، لغزندگی، کاهش دید افقی و اختلال در رفت و آمد در جاده های مواصلاتی و گردنه های برفگیر پیش بینی می شود.

معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی توصیه کرد، اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادث و خسارت های احتمالی انجام شود.

اشجعی ادامه داد: در سال آبی جاری ( اول مهر تا ۵ دی) ۹۶٫۲ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰٫۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۱۷ درصد افزایش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.