هنرمند هنرهای تجسمی تبریز، درباره ابعاد مختلف ایجاد فضاهای پاییزی توسط شهرداری تبریز سخن گفت.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار نیوز، امسال تبریز، پاییز متفاوتی را تجربه کرد. این را حتی رضا رشیدپور، مجری برنامه حالا خورشید در آنتن زنده شبکه ۳ هم گفت: «خش خش برگ های پاییزی موسیقی زنده است. خوش ذوقی شهرداری تبریز در بسیاری از خیابان های تبریز فضاهای شاعرانه ای رقم می زند.»

صدای خش خش برگ های پاییزی تبریز، امسال به تمام ایران رسید. شهرداری تبریز در اقدامی جالب، نه تنها برگ های پاییزی ۲۷نقطه از شهر را جمع آوری نکرده بود، بلکه خود در این نقاط برگ پاییزی ریخته بود تا فضایی پاییزی برای قدم زدن، عکاسی و… به وجود آید.

این اقدام واکنش های مثبت زیادی را در پی داشت. اما در کنار این، عده ای نیز اعتقاد داشتند هرچند نفس عمل ارزشمند است، اما انتقاداتی نیز وارد است. می شد کارهای بهتری کرد.

در گفتگویی که با جمال سوزنده، فعال حوزه هنرهای تجسمی داشتیم، درباره این اقدام بحث برانگیز شهرداری تبریز موضوعات طرح شد که قطعا در سال های آینده می توان با پوشاندن جامع عمل به آن ها، شاهد اقدامات موفق تر از سوی شهرداری شد.

سوزنده می گوید: «پخش کردن برگ های پاییزی در برخی از پیاده راه ها و خیابان ها و نقاط شهر، به خودی خود ایده جالب و خلاقانه ای بود که شهرداری تبریز آن را امسال عملی کرد و با استقبال فراوان مردم مواجه شد.»

او معتقد است که قدم زدن در فضاهای پاییزی کم کم درحال فراموش شدن از ذهن آدم ها بود اما با این اقدام شهرداری تبریز، یک فضای طبیعی کم‌نظیر در شهر ایجاد شد و خاطرات را زنده کرد.

این هنرمند حوزه هنرهای تجسمی توضیخ می‌دهد: «این اقدام شهرداری تبریز در سال‌های آینده قابل توسعه و بسط‌ دادن است. برای مثال در سال‌های آتی برگ‌های زرد را فقط زیرپا نپاشند، بلکه به کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و لعاب پاییزی ببخشند، این باعث می‌شود باورپذیرتر و جالب‌تر بنظر برسد.»

یکی دیگر از پیشنهادهای سونده، این است که در ان نقاط از شهر که فضای پاییزی ایجاد می‌شود، موسیقی‌های ملایم و فضاسازی‌های دیگری نیز انجام بشود، آن‌ هم نه هر موسیقی، بلکه‌ موسیقی‌های اصیل و سنتی که از طبیعت الهام گرفته شده است.

او از بازتاب این اقدام شهرداری تبریز به عنوان یک الگوی خوب در سطح کشور سخن به میان می‌آورد: «موضوع ایجاد فضاهای پاییزی در سراسر ایران بازتاب داشت و عمدتا نظرات مثبتی در این‌باره اظهار می‌شد.

سوزنده همچنین می‌گوید: «همچنین می‌توان هرسال فستیوال‌های پاییزی راه انداخت که بی‌شک با استقبال اقشار مختلف مردم از جمله جوانان مواجه می‌شود.

او همچنین پیشنهاد می‌کند: «بهتر است در آینده به‌جای استفاده از یک‌نوع برگ، از برگ‌های انواع درختان درنقاط مختلف آذربایجان استفاده شود تا فضاهای پاییزی واقعی‌تر و باورپذیرتری به وجود بیاید.

به گفته این هنرمند، در بخش جنبی این اتفاق، می‌توان عکاسی را هم اضافه کرد و جشنواره عکس ویژه پاییزی برگزار کرد: «حتی می‌توان در این جشنواره، طبیعت پاییزی آذربایجان را مد نظر قرار داد که حضور پررنگ عکاسان را همراه خواهد داشت.»