عرضه اولیه سهام لوتوس پارسیان امروز در بورس اوراق بهادار آغاز می شود.

به گزارش شرح آنلاین، روابط عمومی تامین سرمایه لوتوس پارسیان در آستانه عرضه اولیه سهام «لوتوس» در بورس تهران، گزارش عملکرد این شرکت از ابتدای تاسیس تا کنون را منتشر کرد. در این گزارش علاوه بر شرح عملکرد مالی و عملیاتی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، برنامه‌های آینده و اهداف استراتژیک شرکت نیز بیان شده است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

تامین‌سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان شرکتی نوآور و خلاق، با هدف حداکثرسازی منافع ذی‌نفعان، ایجاد ثبات درآمدی و فضای بی‌بدیل حرفه‌ای در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری در کنار پیشتازی در ارائه خدمات تامین مالی و سرمایه‌گذاری به فعالیت می‌پردازد. لوتوس به عنوان نهاد مالی “فرصت ساز” خود را موظف به رعایت اخلاق حرفه‌ای، موازین شرعی و قوانین و مقررات در ارائه خدمات به مشتریان می‌داند. سلامت کاری، ارائه خدمات حرفه‌ای، برقراری روابط بلندمدت با مشتریان، سهامداران و حتی رقبا از اصول خدشه‌ناپذیر فعالیت لوتوس به حساب می‌آید.

سرمایه و سهامداران

از سال ۱۳۹۰ که شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با سرمایه ۱۱۰۰ میلیارد ریال تأسیس شد و مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار را  کسب کرد تا به امروز که سرمایه شرکت به ۵۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است،‌ ترکیب سهامداری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان تغییراتی داشته که این تغییرات، نهایتاً منجر به ایجاد ترکیبی همفکر و همجهت در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت مجموعه شده است. در حال حاضر ترکیب سهامداران تامین سرمایه لوتوس پارسیان به این شرح است: گروه مالی بانک پارسیان ۳۵ درصد، سرمایه‌گذاری تدبیر، سرمایه‌گذاری سایپا و مخابرات ایران هر کدام ۱۷٫۵ درصد و بانک پارسیان ۱۲٫۵ درصد.

شرح خدمات

تامین سرمایه لوتوس پارسیان طی سال‌های فعالیت خود، با بزرگان اقتصاد کشور در مسیر شکوفایی اقتصادی ایران همراه بوده است به نحوی که در راستای تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها و صنایع و ارائه بهترین و کارآمدترین خدمات مالی به مخاطبین خود، روش‌های متنوعی به کار گرفته و انواع خدمات تامین مالی مبتنی بر بدهی و مبتنی بر مالکیت را در سال‌های اخیر به مجموعه‌های مختلف ارائه کرده است و از سوی دیگر با ایجاد تنوعِ مناسب در ابزارهای مدیریت دارایی به عنوان مکمل خدمات تامین مالی، توانسته‎ است در میان شرکت‌های تامین سرمایه فعال در کشور، برای خود تمایز ایجاد کند.

تامین مالی

لوتوس پارسیان با پذیرش رکن مشاور عرضه، بازارگردان و متعهد پذیره نویسی، سهم قابل توجهی در تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه کشور داشته است . بر این اساس تا کنون بالغ بر رقم ۳۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تامین مالی با مشاوره این شرکت برای صنایع مختلف انجام شده و بازارگردانی حدود ۵۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اوراق بدهی در بازار سرمایه، بر عهده لوتوس بوده است.

لوتوس در راستای تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها نیز پیش قدم بوده و با تاسیس اولین صندوق جسورانه بازار سرمایه کشور، ‌خدمات ارزنده‌ای در راستای تامین مالی این حوزه از اقتصاد کشور ارائه کرده، و مصمم است در سال‌های پیشِ‌رو و بعد از توسعه فعالیت‌های این کسب و کارها، به عنوان مرجع پذیرش این گروه از شرکت‌ها در بازار سرمایه کشور، ایفای نقش کند.

ایران خودرو، سایپا، مگاموتور، رایتل، مخابرات ایران، توسعه اعتماد مبین، بانک پارسیان، بانک حکمت ایرانیان، فولاد کاوه جنوب کیش، شهرداری قم، شهرداری مشهد، لیزینگ ایران و شرق، لیزینگ سپهر صادرات، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجد مشهد، وزارت تعاون-کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد، بیمه پارسیان، بیمه حکمت صبا، سرمایه‌گذاری سرآمد، پتروفرهنگ، گروه مالی پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، نفت پارس، صنایع نوین تامین، شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران، شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان ، ‌بیمه بازار، شیپور، پژوهشگاه رویان، دانشگاه الزهرا، درایه پرداز نیروان(دراپز)، صندوق بازنشستگی کشوری و … از جمله فعالان اقتصاد کشور هستند که تامین سرمایه لوتوس پارسیان مفتخر بوده است در سال‌های فعالیت، خدمات خود را به این شرکت‌ها ارائه دهد.

مدیریت دارایی

تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال‌های اخیر به لطف عملکرد فوق‌العاده خود توانسته است در حوزه مدیریت دارایی، متنوع‌ترین سبد ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی را تشکیل دهد و در حال حاضر به عنوان تامین سرمایه‌ای با مجموعه کامل مدیریت دارایی شناخته می‌شود که اعتقادی راسخ به پایبندی به تعهدات خود دارد و از این جهت توانسته است در میان مشتریان خود به جایگاه ویژه‌ای از نظر قابلیت اتکا و خوشنامی دست یابد.

مجموع دارایی تحت مدیریت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در قالب ده صندوق سرمایه‌گذاری و قراردادهای سبدگردانی،‌ بالغ بر ۱۳۴,۱۲۵ میلیارد ریال است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت

اولین صندوق سرمایه گذاری لوتوس، “صندوق درآمد ثابت لوتوس پارسیان” است که در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد بعد از آن “صندوق اعتمادآفرین پارسیان” به عنوان اولین صندوق قابل معامله با درآمد ثابت در بازار سرمایه کشور در سال ۱۳۹۳ طراحی و تاسیس شد و امروز «اعتماد» جزو پرمعامله‌ترین نمادهای فرابورس ایران است. تاسیس صندوق سرمایه گذاری در سهام با عنوان “زرین پارسیان”، تاسیس “صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان”  و آغاز مدیریت صندوق درآمد ثابت “پیروزان” هم در همین سال به وقوع پیوست. بعد از آن در سال ۱۳۹۴ “صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ثروت آفرین پارسیان” تأسیس شد.

در سال ۱۳۹۵، تأسیس “صندوق نیکوکاری لوتوس رویان” و طراحی و تأسیس “صندوق جسورانه رویش لوتوس” به عنوان اولین صندوق VC در ایران، در مسیر ایفای تعهدات شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود بوده است. همکاری با پژوهشگاه رویان برای تامین مالی تحقیقات در زمینه درمان بیماری‌های سخت علاج، که منجر به تاسیس این دو صندوق شد، برگ زرینی در کارنامه لوتوس به حساب می‌آید و همواره به آن مفتخر خواهد بود که گامی-هرچند کوچک- در جهت بهبود سلامت جامعه برداشته است.

طراحی، تاسیس و شروع به فعالیت “صندوق پشتوانه طلای لوتوس” به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور و اولین صندوق سرمایه‌گذاری طلای کشور و عملکرد درخشان این صندوق، افتخاری دیگر در پرونده کاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان است که در راستای توسعه بازار سرمایه و ایجاد ابزارهای نوین مالی برای پیشرفت هرچه بیشتر بازار مالی و سرمایه‌گذاری کشور بوده است.

برعهده گرفتن رکن مدیر در “صندوق نیکوکاری دانشگاه الزهرا” در سال ۱۳۹۶ هم از آخرین تغییرات در ترکیب صندوق‌های تحت مدیریت لوتوس بوده که باز هم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در جهت حمایت از رشد و توسعه علم و دانش و تامین مالی این حوزه انجام شده است.

بازارگردانی سهام

تامین سرمایه لوتوس پارسیان در سال ۹۷ ، با توجه به تغییر رویکرد مالکین شرکت‌ها و سیاست‌گذاران بازار مالی مبنی بر وجود رکن بازارگردان برای سهام به منظور افزایش نقدشوندگی، فعالیت بازارگردانی بر روی سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس را آغاز کرده و با توجه به پتانسیل‌های شرکت در حوزه کفایت سرمایه و دارایی تحت مدیریت، در حال برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های تکنولوژیک و معاملات الگوریتمی این حوزه است تا حداکثر توان و ظرفیت شرکت را برای تقبل بازارگردانیِ حجم بیشتری از سهام و ابزارهای رایج در بازار سرمایه به کار گیرد.

به این ترتیب، تنوع ابزارهای مدیریت دارایی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، این امکان را فراهم آورده است که شبکه گسترده‌ای از مشتریان و سرمایه‌گذاران با درجات مختلف ریسک‌پذیری و توان مالی، زیر چتر خدمات لوتوس قرار گیرند.

پرتال لوتوس

گستردگی تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری، ایجاب کرده است که به منظور ایجاد ثبات و پایداری کسب و کار این حوزه، شبکه مشتریان تامین سرمایه از نظام بانکی مستقل شود. به همین دلیل، لوتوس پارسیان جزو اولین تامین سرمایه‌هایی است که در این زمینه اقدام و پرتال تمام آنلاین معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری را (www.lotusib.ir) راه‌اندازی کرده است و در این راستا با هر مجموعه‌ای که پلتفرم استاندارد و شبکه مشتریان قوی داشته باشد، همکاری خواهد داشت تا کانال‌های ارتباطی خود را قوی‌تر سازد.

پرتال تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین پرتال تمام آنلاین صدور و ابطال صندوق‌های سرمایه گذاری در کشور رونمایی شد و در سال ۱۳۹۷ امکان پذیرش صندوق‌های سایر نهادهای مالی بازار سرمایه نیز در آن میسر شد.

تعداد سرمایه­گذار حقیقی و حقوقی و میزان تراکنش‌های صدور و ابطال بر روی پرتال لوتوس طی مدت فعالیت چشمگیر بوده است و در حال حاضر علاوه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت لوتوس (لوتوس پارسیان،‌ پیروزان، لوتوس رویان، دانشگاه الزهرا و زرین پارسیان) صندوق‌های سرمایه‌گذاری سایر نهادهای فعال در بازار سرمایه نیز بر روی این پرتال قابل معامله هستند که شامل صندوق‌های (تصمیم، سپهر تدبیرگران، نیکوکاری دانشگاه الزهرا، نوین نگر آسیا و صبای هدف) است.

تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی، لوتوس را بر آن داشته تا با قدرت بیشتر به ارائه خدمات مشاوره‌ سرمایه‌گذاری پرداخته و از این طریق راهگشای متقاضیان این حوزه باشد. برای این منظور، علاوه بر ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بزرگ، مشاوره هوشمند و روباتیک برای سرمایه‌گذاران خرد طراحی و در پرتال لوتوس قرار گرفته است تا فرصت‌های متنوعی پیش پای مخاطبان خود قرار دهد.

خدمات مالی

خدمات مالی به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره خدمات شرکت‌های تامین سرمایه‎‌،‌ اهمیت زیادی در تقویت روابط با مشتریان دارد. از این‌رو لوتوس با تمرکز بر خدمات قابل ارائه در این حوزه توانسته است در زمینه ارزشگذاری، دانش انباشته مناسبی ایجاد کند.

در حال حاضر لوتوس به عنوان مرجع ارزشگذاری در حوزه طرح‌های نوآورانه و جسورانه در میان فعالان این حوزه شناخته می‌شود. درکِ درست نیازهای کارآفرینان و شناخت کافی و مناسب از دیدگاهِ سرمایه‌گذاران و الزامات بازار سرمایه کشور، این امکان را برای لوتوس فراهم کرده است که در زیست‌بومِ مالیِ کشور نقش حلقه واسط بین دو گروه یاد شده را به خوبی ایفا کند.

از آنجا که ماهیت اصلی فعالیت ما شخصی‌سازی خدمات است، لذا ارائه مشاوره درست در این زمینه به شرکت‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت و از همین رو ‌ارائه مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی مالی در سطح اشخاص حقیقی و حقوقی در تامین سرمایه لوتوس پارسیان ارائه می‌شود که می‌تواند نقطه تمایز قابل توجهی باشد. همچنین مشاوره بهبود کسب و کار به شرکت‌ها از جمله خدماتی است که تامین سرمایه لوتوس پارسیان به مشتریان حقوقی خود ارائه می‌دهد.

لوتوس در تمام زمینه‌ها و حوزه‌های کاری یاد شده، خود را حافظ منافع همه ذی‌نفعان می‌داند. از این‌رو برای کنترل ریسک‌های مختلف، زیرساخت‌های لازم برای مدیریتِ برخطِ ریسک را ایجاد کرده است. طراحی مدل‌های متنوعِ سنجش و مدیریت ریسک در دو سطح شرکت و ابزارهای تحت مدیریت، حاصل تلاش تیم مدیریت ریسک لوتوس به منظور حفاظت از منافع سهامداران و همه ذی‌نفعان شرکت بوده است.

افتخارات

به یاری پروردگار، نتیجه تخصص و سخت کوشی تیم حرفه‌­ای تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، رضایت اکثریت سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران و کسب افتخارات متعدد در مسیر موفقیت اقتصادی کشور در طول سال‌های فعالیت این شرکت بوده است. عناوین برخی از این افتخارات به شرح زیر است:

“فعالترین سبدگردان در دارایی‌های تحت مدیریت در سال ۱۳۹۴” توسط سازمان بورس و اوراق بهادار
رتبه ششم در گروه واسطه‌گرهای مالی با فروش یک هزار و بیست و سه میلیارد ریال و کسب رتبه ۳۰۴ میان ۵۰۰ شرکت برتر در سال مالی ۱۳۹۴ بر اساس نوزدهمین رتبه‌بندی IMI100
انتخاب صندوق ثروت آفرین پارسیان به عنوان “فعالترین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در سال ۱۳۹۵” توسط سازمان بورس و اوراق بهادار
انتخاب به عنوان “فعالترین تامین سرمایه بر اساس فعالیت اصلی در سال ۱۳۹۵” توسط سازمان بورس و اوراق بهادار
دریافت جایزه ملی مدیریت منابع انسانی در سال ۱۳۹۶
کسب عنوان “شرکت برتر از نظر رشد سریع بر اساس بیستمین رتبه‌بندی IMI100 ”
کسب رتبه ۲۵۸ از نظر شاخص فروش میان ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران در سال مالی ۱۳۹۵
دریافت نشان برنز جایزه ملی مدیریت منابع انسانی در سال ۱۳۹۷
انتشار کتاب ارزشگذاری پروژه بر مبنای اختیارات واقعی
انتشار کتاب مدل‌‎های کمٌی در مدیریت ریسک
و مهمترین نکته‌ی قابل توجه، اعتماد مشتریان لوتوس به توانایی و تخصص این شرکت و اعتقاد کارکنان به آینده­ای روشن برای میهن عزیزمان است.

چشم‌انداز شرکت

تامین سرمایه لوتوس در افق چشم‌انداز خود یک شرکت تکنولوژی محور است. بر این اساس ضمن سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فن‌آوری اطلاعات و فن‌آوری مالی، تنوع‌بخشی به شرکای راهبردی را سر لوحه کار خود قرار داده تا با تمام توان، مخاطرات فعالیت در حوزه‌های متنوع کاری خود را کنترل و اداره کند.

لوتوس پارسیان در افق بلندمدت و کلان، شرکت‌های تامین سرمایه را جزء لاینفک و غیرقابل انکار نظام اقتصادی کشور می‌داند. بنابراین در راستای غنابخشی، ایجاد تنوع و توسعه حجم فعالیتِ زیست‌بومِ بانکداری سرمایه‌گذاری، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

لوتوس در افق کوتاه مدت، تامین سرمایه‌ای است هوشمند که در ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری به حوزه‌های مورد تمرکز، دارای تنوع است. به نحوی که در تامین مالی صنایع هدف خود پیشرو، در ارائه خدمات سرمایه‌گذاری به مشتریان دارای تنوع، متخصص در ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها و بخش‌های دانش‌محور و در عملیات خود یادگیرنده و چابک است.

عملکرد مالی و سود شرکت

ما با توجه ویژه به استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، بازآرایی عملیات و رویکردها در راستای بهینه سازی مستمر فرآیندها، تمرکز بر بخش‌های نوآورانه ضمن حفظ تنوع در ارائه خدمات و ارزش آفرینی هرچه بیشتر اقتصادی، همواره بر روی افزایش سود خالصِ مربوط به سرمایه، سهامداران و درآمد متمرکز بوده و تلاش در راستای تنوع بخشی منابع درآمدی خود داشته‌ایم.  نتیجه این امر، کسب بازدهی مناسب برای سهامداران طی ۷ سال فعالیت شرکت بوده است.

تنوع درآمدی

تنوع درآمدی لوتوس در سال‌های فعالیت حائز اهمیت است به نحوی که در شروع فعالیت شرکت، منابع درآمدی به کارمزدهای مختلف در حوزه مشاوره تامین مالی، تعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری در ابزارهای بازار سرمایه و مدیریت صندوق‎‌های سرمایه‌گذاری محدود می‌شد. اما اکنون با اضافه شدن حوزه‌های جدید فعالیت، منابع درآمدی شرکت نیز از تنوع خوبی برخوردار است به نحوی که مشاوره ارزشیابی سهام، مشاوره طراحی نقل و انتقال سهام، مشاوره عرضه و پذیرش، ضمانت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازارگردانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام، سبدگردانی، معاملات گواهی آتی، معاملات گواهی اختیار معامله و معاملات گواهی سپرده کالایی نیز به منابع درآمدی شرکت اضافه شده است.

آینده

تمام این دستاوردها که فقط در کمتر از ۷ سال اتفاق افتاده، به ما انگیزه‌ای برای بودن و تلاش مضاعف می‌دهد که در سال‌های آینده بتوانیم غیرممکن‌های بیشتری را ممکن کنیم و فرصت‌سازی قابل اتکا برای مخاطبان خود باشیم.

در سال‌های پیش رو عمده فعالیت خود را بر رسوخ در بازار با تنوع بخشی به خدمات و محصولات در دو سطح مشتریان خرد و نهادی متمرکز خواهیم کرد. در این راستا، تقویت و توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات، اصلاح ساختار رسمی شرکت در جهت تشویقِ نوآوری، ایجاد ائتلاف‌های استراتژیک با سایر نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌اندازی ابزارها و نهادهای کامل‌کننده‌ی زنجیره ارزش، به عنوان راهبردهای پشتیبانِ راهبرد مرکزی شرکت خواهد بود.