(شرح آنلاین) - کتاب «نقاشی‌قهوه‌خانه» شامل خاطرات کاظم دارابی از نحوه دستگیری و دادگاهی شدنش در ماجرای میکونوس آلمان منتشر شد.

کاظم دارابی در حاشیه رونمایی از این کتاب طی سخنانی اظهار داشت: زمانی که در آلمان دستگیر شدم تا حدود یک سال موقعیت خطرناک و بدی را تجربه کردم تا جایی که نزدیک به ۱۷ کیلو از وزن من کاسته شد. قوه قضائیه، جراید و حاکمان وقت آلمان تمام تلاش خود را کردند که همه کاسه کوزه های این ماجرا را بر سر من بشکنند و برایشان مهم نبود که من چه موقعیتی دارم و آیا واقعا این کار را کرده ام یا خیر. مهم این بود که یک ایرانی به این امر متهم شده و در واقع هدف، مسئولان و نظام ایران بودند.

دارابی ادامه داد: در طول مدت بازجویی و دادگاه همه چیز را به هم چسباندند که بگویند یک متعصب خشک حزب اللهی چماق دار که من باشم، در سازمان دهی این اتفاق نقش داشته است. در واقع پیش از صدور حکم، من محکوم شده بودم و به من عناوینی چون سپاهی، اطلاعاتی و عضو حزب الله لبنان، نسبت داده شده بود. همه اپوزیسیون ضد جمهوری اسلامی را به دادگاه من آوردند که بگویند ایران حامی تروریسم است. شاید در ظاهر به هدفشان رسیدند اما اگر کسی می خواهد حقیقت را بداند باید این کتاب را بخواند.

وی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای عاملان ماجرای میکونوس (Mykonos) را خودسر اعلام کرده بود من می گویم که بله شاید آنها نیروهای خودسر عراقی، آلمانی و کرد بودند اما این ها به من ارتباطی نداشت چون هیچ گاه در دادگاه ثابت نشد که من در این عملیات نقش داشتم. دادگاه آلمان برای من ۴۰۰ صفحه حکم نوشت که در صفحه ۱۰۷ آن آمده است بعد از انجام تمامی تحقیقات نتوانستیم ثابت کنیم که فلانی برنامه ریزی این اتفاق را برعهده داشته اما شواهد امر به ما می گوید که چنین است.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من ۵ سال در سلول انفرادی در آلمان زندانی بودم. کدامیک از روزنامه نگاران یا مسئولان سازمان حقوق بشر اسلامی ایران به این مسئله اعتراض کردند. الان ۱۰ سال است که از زندان آزاد شده ام کدام یک از مسئولان حقوقی و قضایی ایران از من سئوال کردند که چه می کنیِ؟ کجایی؟ و چه اتهامی به تو زده شده؟ چرا یک بار سراغ من نیامده اند؟ اگر یک آلمانی در ایران زندانی شود با او چه رفتاری از سوی دولتش می شد. دختر ۳۰ ساله من که فلج است هنوز در آلمان است و نمی توانم او را ببینم و آن وقت مسئولین ما فقط حرف می زنند. در همه مسائل حرف می زنند. من به زندان رفته ام که جمهوری اسلامی محکوم شود. بر اساس شواهد و قرائن باید حداکثر ۲ تا ۳ سال به زندان می رفتم اما برایم ۳۰ سال زندان بریدند و البته حکم اولیه ام حبس ابد به علاوه ۱۰ سال بود.