تبریز،(شرح آنلاین) - نهنگ آبی عنوان مجموعهٔ نمایش خانگی به کارگردانی فریدون جیرانی، نویسندگی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۷ است.

نهنگ آبی به سبک اجتماعی-معمایی، در فضایی ماجراجویانه به زبان فارسی و محصول ایران است؛ پخش این سریال از ۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ آغاز شده‌است و در ۳۰ قسمت پخش خواهد شد. علاوه بر سعید ملکان، شرکت‌های هنر اول و فیلیمو نیز از سرمایه گذاران این مجموعه هستند.

اگر از دنبال‌کنندگان آثار فریدون جیرانی باشید، کمی هم نقد و تحلیل بدانید، خواهید دانست آثار این پیشکسوت فیلمساز ایرانی، حول چند اِلِمان مشخص شکل می‌گیرد. در واقع از سال ۱۳۷۷ که او با فیلم سینمایی «قرمز» نخستین تجربه جدی کارگردانی خود را پشت سر‌گذاشت، این المان‌ها وجود داشته‌اند. نهنگ آبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سکانس اول، آرمین مشرقی – با نقش‌آفرینی ساعد سهیلی – را دست و پا بسته، شب هنگام و در حالیکه باران شدیدی نیز باریدن گرفته در زیرزمینی نمور مشاهده می‌کنیم. باران و مشرقی؛ این دو المان، وجه تشبیه اصلی آثار جیرانی است. اساسا انقدر که در تهران فیلم‌های جیرانی باران می‌بارد، در لندن نمی‌بارد! اما مشرقی‌ها در آثار این کارگردان، غالبا شخصیت‌های خاکستری با گرایش مثبت بوده‌اند. از هستی مشرقی در فیلم قرمز که هدیه تهرانی آن‌را ایفا کرد تا عادل مشرقی که خسرو شکیبایی در سالاد فصل آنرا بازی کرد؛ یا حتی آراس مشرقی در سریال «مرگ تدریجی یک رویا» که پولاد کیمیایی رُل آنرا بازی کرد و به اعتقاد نگارنده یکی از بهترین مشرقی‌های آثار جیرانی است.

اما در نهنگ آبی، آرمین مشرقی یک دانشجوی جوان امنیت شبکه در مقطع کارشناسی ارشد است که با پدر نویسنده و مبتلا به ام.اس‌ خود زندگی می‌کند. او فردی درونگراست و از مهارت‌های زندگی اجتماعی بهره چندانی نبرده است. زوایه دید فیلم نیز، حداقل در اپیزود اول، روایت‌های آرمین است. وی از طریق راه‌اندازی یک سایت کتابخوانی و فروم زیر مجموعه آن، با اشخاص گوناگونی از طریق مجازی در ارتباط است. ژاله «با نقش‌آفرینی ماهور الوند» و با نام کاربری گرگ، یکی از کاربران این سایت است که آرمین را متقاعد به دیدار حضوری می‌کند. جنب و جوش ژاله، آرمین را که کمتر در دنیای حقیقی با افراد این چنینی ارتباط داشته است جذب خود می‌کند. این دو ظاهرا دلبسته یکدیگر شده‌اند.

در ادامه آرمین از طریق ژاله با یک شرکت هُلدینگ بزرگ که در زمینه‌های گوناگون مالی فعالیت می‌کند آشنا شده و با توجه به تخصصی که دارد دعوت به کار می‌شود. در مهمانی شرکت، ژاله، آرمین را با هم‌خانه‌اش آناهیتا «با نقش‌آفرینی لیلا حاتمی» آشنا می‌کند. آناهیتا نامزد بهمن «با نقش‌آفرینی حسین یاری»، از مدیران شرکت است. مدت کوتاهی بعد از این آشنایی، آناهیتا آرمین را وادار می‌کند تا به کامپیوتر یکی از سران شرکت نفوذ کند و … .

علی احمدزاده کارگردان فیلم مادر قلب اتمی، پس از یک سال بعد از اکران آن، نسبت به کپی کردن گریم یکی از شخصیت‌های این سریال از شخصیت اصلی فیلمش به سازندگان سریال پخش خانگی «نهنگ آبی» واکنش داده و تصویر منتشر شده از گریم لیلا حاتمی در این سریال را به چالش کشیده‌است. او در مطلبی با کنار یکدیگر قرار دادن تصویر حاتمی در این سریال با چهره ترانه علیدوستی در فیلم خودش، طراح گریم «نهنگ آبی» را متهم به دزدی شخصیت کرده‌است. سعید ملکان که در فیلم احمدزاده طراح گریم بوده، گویا از کلاه گیس و گریم مشابهی برای لیلا حاتمی در این سریال هم استفاده کرده‌است.

پخش این سریال در ابتدا قرار بود ۲۵ دی ۱۳۹۷ باشد که به علت بعضی مشکلات گرفتن مجوز و ممیزی‌ها از سوی وزارت ارشاد چند هفته به تعویق افتاد و در نهایت قسمت اول این سریال در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۷ عرضه شد.

بازیگرانی چون ساعد سهیلی، لیلا حاتمی، مصطفی زمانی، حسین یاری، ویشکا آسایش، مجید مظفری، ماهور الوند، حمیدرضا آذرنگ، آزاده صمدی، پریوش نظریه، الهام کردا، ستاره پسیانی، دیبا زاهدی در آن به ایفای نقش می‌پردازند؛ و همچنان تصویربرداری سریال نهنگ آبی به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در تهران به اتمام رسیده‌است و همزمان با تصویربرداری از لوگوی این سریال رونمایی شد.