قزوین، مهر ،( شرح آنلاین ) - وزیر دادگستری گفت: برای کاهش آمار زندانیان و نیز هزینه های تحمیل شده به نظام و کشور باید مجازات بدل از حبس با تغییر رویکرد قضات در سطح گسترده تری عملیاتی می شود.

علیرضا آوایی در سفر به قزوین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: وزارت دادگستری باید کمک کند تا آمار زندانیان کاهش یابد چون در این ۴۰ سال هر چه جلو رفته ایم بیشتر پذیرفته ایم که وجود این همه زندانی در کشور شایسته نظام نیست و شاهد افزایش آسیب های اجتماعی هستیم.

وی اضافه کرد: از سالها قبل در مجازاتهای جایگزین یک رویکردی ایجاد شده که خوشبختانه برخی قضات به آن عمل می کنند ولی باید فراگیرتر شود و از ظرفیت قانونی استفاده کنیم اما برای تحقق کامل این امر باید نگاه قضات در مجازات جایگزین تغییر کند.

آوایی تصریح کرد: گویی عادت کرده ایم که برای هر مشکل مالی و مهریه باید حبس هم باشد اما تا این ریل گذاری تغییر نکرده نمی توان انتظار تحول اساسی داشت.

وی بیان کرد: مشی و روش و رویکرد قوه قضائیه تغییر این روش است تا از مجازات جایگزین حبس استفاده کرد لذا باید بتوان این نگاه را عوض کرد که یک سری از همکاران دستگاه قضایی هم آراء خوبی در این زمینه صادر کرده اند و جایگزین خوبی بوده که هزینه کمتری به کشور تحمیل کرده است.

مجازات بدل از حبس عمدتا مربوط به عملکرد و باور قضات است

از نظر قانونی موجبات آن فراهم شده اما آنچه باید تغییر کند دیدگاه همکاران است که امری فرهنگی و زمان بر است که مسیر طولانی است اما امیدواریم تسریع شود.

آوایی گفت: مجازات بدل از حبس عمدتا مربوط به عملکرد و باور قضات است اما از نظر قانونی موجبات آن فراهم شده اما آنچه باید تغییر کند دیدگاه همکاران است که امری فرهنگی و زمان بر است که مسیر طولانی است اما امیدواریم تسریع شود.

وزیر دادگستری یادآورشد: امیدواریم رسانه ها فرهنگ سازی کنند و مجازات بدل از حبس را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح کنند تا برای هر موضوعی مجازات حبس تعیین نکنیم.

آوایی در خصوص آزادی و عفو زندانیان هم اظهارداشت: آزادی زندانیان شروع شده و با یک همت مضاعف و تسریع در کار از سوی دستگاه قضایی باید این کار اجرایی شود.

وی اضافه کرد: امسال در تحفیف مجازات کار گسترده ای صورت گرفته و تا دو ماه آینده ادامه خواهد یافت با عفو و بخشودگی زمینه آزادی بسیاری از زندانیان فراهم می شود.

وزیر دادگستری تصریح کرد: امیدواریم آمار زندانیان ما کاهش یابد و زمینه ورودی نیز به حداقل برسد تا هزینه های سنگینی به جامعه تحمیل نشود.

آوایی اظهارداشت: اهتمام خوبی در استان قزوین برای کاهش آمار زندانیان دیده می شود و بخشی حق الناس است مانند سوانح رانندگی و مهریه اما با همه مسائل می توان از ظرفیت قانونی استفاده کنیم.