میزان ، (شرح آنلاین) - سازمان هواشناسی کشور طی دو اخطاریه جداگانه نسبت به کاهش۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی خزر، بارش برف و تگرگ در اکثر استان‌های کشور و آبگرفتگی معابر و لغزنده بودن جاده‌ها هشدار داد.

متن اخطاریه‌های سازمان هواشناسی بدین شرح است:به اطلاع می‌رسانداز امروز سامانه بارشی از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود. این سامانه در روز یکشنبه تقویت شده و اکثر مناطق کشور را در بر گرفته و سبب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و در مناطق مستعد سبب بارش تگرگ خواهد شد. این سامانه در روز دوشنبه در نیمه شرقی، سواحل شمالی و بخش‌هایی از مرکز فعال بوده و در اواخر این روز از مرز‌های شرقی کشور خارج می‌شود. همچنین از روز یکشنبه تا روز دوشنبه کاهش دما بین ۸ تا ۱۲ درجه در استان‌های ساحلی خزر و سپس شمال شرق کشور رخ خواهد داد. بر این اساس وضع هوای مناطق متاثر از این سامانه در روز‌های یکشنبه و دوشنبه به شرح زیر پیش بینی می‌شود:

یکشنبه ۹۷/۱۲/۲۶:

۱. بارش باران گاهی رعدو برق و وزش باد شدید موقت و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران و گلستان.

۲. رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدیدموقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ همراه با آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در برخی نقاط فارس، کرمان، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و کردستان که در استان‌های فارس، کرمان، خوزستان، سواحل استان‌های بوشهر، هرمزگان، جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز شرایط طوفانی پیش‌بینی می‌شود.

۳. رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدیدموقت، آبگرفتگی معابر عمومی در استان‌های قزوین، شمال البرز، شمال تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، غرب خراسان رضوی، برخی نقاط سیستان و بلوچستان

دوشنبه ۹۷/۱۲/۲۷:

رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدیدموقت، آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، برخی نقاط استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان که در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش برف و در برخی نقاط کولاک برف پیش بینی می‌شود؛ شایان ذکر است در شرق هرمزگان، جنوب کرمان، برخی نقاط سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شرایط طوفانی همراه با بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

از این‌رو به سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کاهش خسارات احتمالی به عمل آید و به مسافرین محترم توصیه می‌شود با تجهیزات ایمنی کامل سفر نمایند.

همچنین در اخطاریه‌ای دیگر سازمان هواشناسی هشدار داده است: امروز (جمعه) در برخی نقاط استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، غرب خراسان رضوی بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود که در برخی مناطق همراه با آبگرفتگی معابر عمومی خواهد بود؛ این وضعیت در استان‌های خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تا ظهر روز شنبه ادامه دارد.

از اینرو توصیه می‌شود اقدامات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی به کار گرفته شود.

 

 

منبع: میزان

س ر ۷۰/