با آغاز اجرای برجام در کشورمان و علاقمندی وافر کشورهای اروپایی برای از سرگیری ارتباطات سیاسی و اقتصادی این روزها شاهد سفرهای متعدد هیئت های تجاری به کشورمان و به تبع آن استان آذربایجان شرقی هستیم. شرح آنلاین: پیش از ظهر امروز پنجشنبه نیز هیئت تجاری کشور لهستان که از دیروز در آذربایجان شرقی حضور […]

با آغاز اجرای برجام در کشورمان و علاقمندی وافر کشورهای اروپایی برای از سرگیری ارتباطات سیاسی و اقتصادی این روزها شاهد سفرهای متعدد هیئت های تجاری به کشورمان و به تبع آن استان آذربایجان شرقی هستیم.

شرح آنلاین: پیش از ظهر امروز پنجشنبه نیز هیئت تجاری کشور لهستان که از دیروز در آذربایجان شرقی حضور دارند وارد اتاق بازرگانی صنعت و کشاورزی تبریز شد تا با تجار و فعالان اقتصادی این شهر در زمینه های مختلف وارد گفتگو و رایزنی شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در دیدار با این هیئت تجاری ضمن تشریح توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل آذربایجان شرقی در همکاری با تجار خارجی ابراز داشت: آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیت های جغرافیایی مناسب از قبیل هم مرزی با چهار کشور، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و همجواری با کشورهای CIS(قفقاز و آسیای میانه) ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه لهستان و انتقال آن به داخل کشور یا کشورهای همسایه خود دارد.

صمد حسن زاده در این دیدار برخورداری استان از منابع غنی معدنی را مورد اشاره قرار داد و بر سرمایه گذاری هیئت لهستانی در صنایع پایین دستی به ویژه در بخش مس و آلومینیوم تاکید کرد.

وی برخورداری استان از ظرفیت های صنعتی و دانشگاهی را نیز تشریح کرد و افزود: آذربایجان شرقی در بخش تولید دارو، صنایع پتروشیمی، صنایع سنگین و ماشین آلات در حال فعالیت است و نیروهای متخصص و آماده به کار برای راه اندازی صنایع مرتبط را داراست.

مسؤول هماهنگی سرمایه گذاری های خارجی در آذربایجان شرقی نیز به تشریح سیاست های دولت در قبال سرمایه گذاران پرداخت و افزود: لهستان به عنوان کشوری همتراز با صنعت و توانمندی آلمان با هزینه ارزان مورد توجه ماست و امیدواریم با افزایش سطح همکاری های اقتصادی شاهد رشد تجاری دو طرف باشیم.

رضا حسینی گفت: ویژگی اصلی آذربایجان شرقی صدور فناوری های اروپا به داخل ایران و کشورهای همسایه است اما به علت اتفاقات اخیری که در منطقه افتاده آذربایجان شرقی از جایگاه اصلی خود دور شده و اکنون تلاش داریم تا این جایگاه را احیا کنیم.

وی با بیان سیاست های تشویقی دولت برای سرمایه گذاران خارجی گفت: تضمین سرمایه و امنیت سرمایه گذاری شما در داخل کشور همچنین برخورداری از معافیت های مالیاتی و عوارضی در مناطق خاص نظیر منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و دیگر مناطق می تواند میزان علاقمندی هیئت لهستانی را به حضور در بازار آذربایجان شرقی افزایش دهد.
حسینی فراهم بودن تمام امکانات حمل و نقل بین المللی در استان و همچنین هزینه پایین تولید در استان و کشور ایران را از نقاط قوت ایجاد علاقمندی به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی عنوان کرد.

لهستان به دنبال همکاری بی واسطه با آذربایجان شرقی و ایران

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری لهستان در ایران نیز با بیان اینکه هم اکنون لهستان ۷۰ درصد نیازمندی های آلمان به تولید قطعات ماشین آلات را تامین می کند ابراز داشت: برای همکاری مایل به ارتباط مستقیم و بی واسطه با ایران هستیم تا توسعه و پیشرفت همکاری های طرفین سریعتر شکل بگیرد.

یولیوش گویوو با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات کشور ما به سمت بازارهای غربی است اضافه کرد: لهستان در بدترین شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا رشد اقتصادی مثبت داشت و با برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولتمان از ۲۵ سال گذشته هم اکنون شاهد رشد اقتصادی ۴۰۰ درصدی هستیم و اگر این روند تا دوسال دیگر ادامه یابد اقتصاد لهستان از اقتصاد اسپانیا پیشی خواهد گرفت.

سفیر لهستان همچنین به ضرورت همکاری بنگاه های کوچک و بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و آنها را هسته های اصلی اقتصاد لهستان دانست.

لیسیا یکی از استان های جنوب غربی لهستان است که با شرایط اقلیمی مشابه آذربایجان شرقی برای همکاری با این استان علاقمندی خاصی از خود نشان می دهد.

لهستان در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) از شرق با بلاروس و از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است.

مهمترین صادرات لهستان را، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، خواربار و حیوانات زنده و فراورده‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند.