«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با اشاره به بحران یمن و تاکید بر راه حل سیاسی گفت: به صراحت اعلام می کنم که هزاران کودک و زن یمنی، قربانی سیاست های غلط در کشورهای حوزه خلیج فارس شدند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از پایگاه روزنامه ‘القدس العربی’، وزیر خارجه ترکیه در نشست شورای سیاستگذاری خارجی این کشور در آنکارا گفت: درخواست می کنیم سازمان همکاری اسلامی نشست آینده خود را با موضوع ‘بحران یمن’ ۲۰ ژانویه (۱۰ دی) در استانبول برگزار کند.

وی تاکید کرد : قحطی، گرسنگی، شیوع بیماری ها و مرگ هزاران بی گناه یمنی نتیجه سیاست های غلط در کشورهای خلیج فارس است.

چاووش اوغلو گفت: آنکارا برای پایان دادن به بحران انسانی در یمن نهایت تلاش خود را به کار می بندد تا طرف های درگیر به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنند.

یمن از ماه مه ۲۰۱۵(فروردین ۱۳۹۴) زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز عربستان سعودی و با استفاده از سلاح های ساخت کشورهای غربی کاملا تخریب شد.

این جنگ تاکنون بیش از ۱۶ هزار کشته از خود بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را ‘بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی’ نامید.

پس از گذشت سه سال و نیم از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور از مذاکرات صلح در این کشور، ۱۵ آذرماه با میانجیگری گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز به کار کرد و نمایندگان جبهه انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف ۱۴ روز دست یافتند.

بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما این تلاش ها هر بار با کارشکنی عربستان به بن بست رسیده است.

نخستین نشست مذاکرات صلح دی سال ۱۳۹۴ در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

دومین دور مذاکرات نیز پس از چندین ماه وقفه، اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در کویت به جریان افتاد که این کشور به مدت سه ماه میزبان بود اما با کارشکنی مجدد ائتلاف سعودی این مذاکرات بار دیگر بی نتیجه ماند.