«اکسپو آرت تبریز» که توسط موسسه شمس تبریزی و با همکاری شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار می شود، از ۲۴ الی ۲۸ آبان میزبان شهروندان هنردوست تبریز خواهد بود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، وقتی می گویند هنرمند، خیلی زود تصویر یک بازیگر یا کارگردان «سلبریتی» در صفحه نمایش ذهن مان نقش می بندد. هنر مند و هنرمندان را در تلویزیون یا سایت های اینترنتی خلاصه کرده ایم.

صحبت از هنرمند که می شود، انسان هایی در ذهن مردم تداعی می شوند که از جایی دیگر آمده اند، تیپ و قیافه ای دیگر دارند، در خانه های آنچنانی زندگی می کنند و ماشین های آنچنانی سوار می‌شوند. اما واقعیت هنر و هنرمند چیز دیگری است.

هنرمندان در خلوت خود نوشته هایی زیبا می نویسند، عکس هایی معنادار می گیرند و زندگی را به زیباترین شکل ممکن در بوم نقاشی تصویر می کنند. بسیاری از آن ها را کسی نمی شناسد، بسیاری از هنرمندان بی ادعای کهن شهر تبریز، نه تنها زندگی “آنچنانی” ندارند، بلکه زندگی “این چنانی” هم ندارند. برخی از همان هنرمندان از کم ترین امکانات برای یک زندگی معمولی هم محروم اند، اما هنرمندند و عاشق این مرز و بوم که دوام آورده و همچنان به آفرینش آثار هنری مشغول اند.

«آرت اکسپو تبریز» دقیقا به همین منظور برگزار می شود، برای اینکه هنرمندان بتوانند کارهایشان را به نمایش بگذارند، آن ها را به فروش برسانند و تاحدودی دیده و شناخته شوند.

«آرت اکسپو تبریز» تاکنون دوبار برگزار شده و قرار است امسال برای سومین بار با همکاری شهرداری تبریز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، توسط موسسه شمس تبریزی در مجتمع تفریجی لاله پارک از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال جاری برگزار شود. این دوره به رشته های هنری «نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس» اختصاص دارد.

«برگزاری اکسپو» هنرمندان را امیدوار می کند

جواد بهمنش راد، استاد حوزه عکاسی که در این عرصه ۵۳سال فعالیت کرده است می گوید: آثار هنری باید توسط مردم، دستگاه ها و همچنین موزه ها عرضه شده و جایگاه هنر و آثار هنری را در جامعه برجسته کند؛ در این شرایط مردم نیز با آثار هنری و جایگاه آن آشنا شده و شناخت بیش تری نسبت به آن پیدا می کنند.

او معتقد است دیده شدن آثار هنری، تاثیر بسیاری در اقتصاد هنر دارد و موجبات توسعه آن را فراهم می کند.

بهمنش راد توضیح می دهد: حمایت همه جانبه از آثار هنری در این رابطه ضروری بوده و مردم، اندیشمندان، دلسوزان و خود هنرمندان باید دست به دست هم داده و ارزش آثار هنری را در جامعه بازگو کنند.

هرقدر هم مشکلات اقتصادی کشور پیچیده و عمیق باشد، سرمایه گذاری بر روی هنر، سود اقتصادی کلانی دارد.

به گفته استاد حوزه عکاسی، برگزاری اکسپو آثار هنری گامی بسیار مثبت است و امیدواری هنرمندان را بیش تر می کند.

همچنین بهرام آشفته، مجسمه ساز تبریزی درباره این اکسپو توضیح می دهد: اقتصاد هنر می تواند به کشور ما نیز کشیده شود البته تاکنون نیز گام هایی در این راستا برداشته شده است.

او می گوید: سرمایه گذاری و حمایت از هنرمندان بازخورد عظیم اقتصادی به همراه خواهد داشت.

آشفته شرح می دهد: هرقدر هم مشکلات اقتصادی کشور پیچیده و عمیق باشد، سرمایه گذاری بر روی هنر، سود اقتصادی کلانی داشته و به همین جهت سرمایه گذاران بزرگ در حوزه هنر سرمایه گذاری می کنند اما متاسفانه در کشور ما به تازگی در حال رواج است و پیشنهاد می کنم کسانی که توانمند بوده و ذوق هنری دارند برای حمایت از هنرمندان و همچنین سودآوری کلان به این حوزه ورود کنند.

«گام های خوب در تبریز برای حمایت از هنرمندان»

از نظر کاظم گیتی وند، هنرممند خوشنویس نیز برپایی اکسپو یک حرکت قابل تحسین است: خوشبختانه اخیرا حرکت‌های خوبی در تبریز کلید خورده و نمایشگاه‌هایی در این رابطه برپا می‌شود، این حرکت‌ها قابل تحسین است اما آنگونه که باید و شاید در جامعه و به ویژه در تبریز فرهنگ خرید آثار هنری جا نیفتاده و مردم رغبت چندانی برای خرید آثار هنری نشان نمی‌دهند.

او می گوید: برخی هنرمندان و موسسات هنری در این رابطه تلاش می‌کنند و با در معرض فروش قرار دادن آثار هنری سعی دارند تا اقتصاد هنر را اشاعه داده و در رابطه با خرید آثار هنری فرهنگ‌سازی کنند.

او معتقد است به فروش رسیدن آثار هنری در هنرمند روحیه ایجاد می کند: هنرمند وقتی می‌بیند اثری که خلق کرده به فروش رسیده و در خانه‌های مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه انگیزه‌ی مضاعفی کسب کرده و موجب می‌شود که او هدفمند، با خلاقیت و فراغ خاطر بیشتری اقدام به خلق آثار هنری کند.

«ویترینی برای ارائه آثار هنری»

جمال سوزنده، هنرمند حوزه نقاشی با ۲۶سال سابقه در این عرصه، درباره اکسپو آرت تبریز نظر خود را اینگونه بیان می کند: اکسپو به عنوان ویترینی برای ارائه‌‌ی آثار هنری یکی از مواردی است که می‌تواند به رشد اقتصاد هنر کمک کند، اما لازم است با حفظ استاندارهایی که در همه‌ جای دنیا وجود دارد برگزار شود.

به عقیده او، هنرمندان مبتلا به یک نوع سرخوردگی‌ شده‌اند و این شرایط موجی از ناامیدی را به وجود آورده که انرژی لازم برای تولید آثار را از آنان گرفته است.

سوزنده می گوید: دستگاه‌های اجرایی ملزم به معرفی، مطرح و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ارتقای هنر هستند، اما بعد از آن لازم است قطب‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز در این محیط ها حاضر شده و این موضوع را به عنوان یک اقتصاد پویا، با ارزش افزوده‌ی بالا بپذیرند و حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.

«وضع اقتصاد هنر در تبریز مطلوب نیست»

ابوالفضل عبداللهی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز می گوید: این حرکت در دل هنرمندانی که حتی لوازم کارشان را به سختی تهیه می‌کنند، امید و نشاط آفریده و آن‌ها را به آینده و فروش آثارشان امیدوار می‌کند.

این حرکت در دل هنرمندانی که حتی لوازم کارشان را به سختی تهیه می‌کنند، امید و نشاط آفریده و آن‌ها را به آینده و فروش آثارشان امیدوار می‌کند.

او توضیح می دهد: وقتی مشاهده می‌شود که مسئولان فرهنگ و هنر اقدامات موثری انجام نمی‌دهند، به طبع افرادی که علاقه‌مند به هنر هستند یا فعالیت‌های وابسته به هنر دارند باید دست به کار شوند.

به گفته او وضع اقتصاد هنر در تبریز مطلوب نیست و این کوتاهی به دست افراد صاحب مسئولیت انجام شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جوابگوی این کوتاهی‌ها باشد چون بودجه‌های کلانی که برای اشاعه‌ی هنر در آذربایجان اختصاص داده شده عملا حیف و میل می‌شود.

«شهرداری تبریز در پی ایجاد محل های عرضه آثار هنری»

منصور برادران، قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز برگزاری اکسپو آرت در تبریز را امری تاثیرگذار ارزیابی می کند: اکسپوهای هنری که توسط یکی از موسسات استان برگزار می‌شود، امر بسیار تاثیرگذار و جریان‌سازی است که با کم کردن واسطه‌ها و حمایت بخش‌های دولتی و غیردولتی فضای مناسبی برای فروش آثار هنری نفیس و اصیل ایجاد می‌کند و همچنین این امر در معرفی یک شهر تاثیر به‌سزایی می‌تواند داشته باشد.

او می گوید: هنرمند به شخصه این توانایی مالی را ندارد تا محلی را برای عرضه‌ی آثار خود اجاره کند؛ برای پیشبرد اقتصاد هنر دستگاه‌هایی باید دست به کار شوند تا هنرمند بتواند از آثارش منفعت مادی کسب کند.

برادران عنوان می کند: شهرداری‌ها تا به حال اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند اما چندان موفق نبودند اما برنامه‌هایی داریم که با کمک میادین سازمان شهرداری، فضاهایی به عنوان محل‌های عرضه‌ی آثار هنری به وجود آوریم.

او پیشنهاد می کند: اگر بتوانیم در هر فصل برای آثار هنری، اکسپو برگزار کنیم تا با ارائه‌ی آثار با کیفیت و زیر‌قیمت برای شهر برندسازی شود می‌تواند رونق خوبی برای گردشگری شهر ایجاد کند.

حالا قرار است تا چند روز دیگر یک اتفاق هنری مهم و ویژه در تبریز برگزار شود، رویدادی که برای هنرمندان می تواند خاطره ای ماندگار شود. قطعا قدم هایی که شهروندان به سوی این نمایشگاه برمی دارند، مشوق گام های هنرمندان برای تداوم مسیر هنری شان خواهد شد.