حجم صادرات برق جمهوری آذربایجان به چهار کشور ایران، روسیه، گرجستان و ترکیه در سال 2018 میلادی 175 میلیون کیلووات ساعت یا 14.2 درصد افزایش یافته است .

به گزارش شرح آنلاین، شرکت دولتی ‘ آذرانرژی ‘، جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه گزارش داد که حجم تولید نیروی برق در سال گذشته با ۳٫۴ درصد افزایش به ۲۲٫۵۲ میلیارد کیلووات –ساعت رسید.

در گزارش شرکت آذر انرژی به جزئیات میزان صادرات برق در سال ۲۰۱۸ اشاره ای نشده است ، اما کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان ، چندی پیش اعلام کرد که در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۱ میلیارد و ۵۸٫۴ میلیون کیلووات ساعت نیروی برق در این کشور تولید شده است .

بنا به اعلام این نهاد رسمی ، همچنین در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون و ۱۵۴ هزار کیلووات ساعت برق به بهای ۶۴ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار از جمهوری آذربایجان صادر شده است .

در جریان سفر ۱۲ آوریل ( برابر ۲۳ فروردین ماه )، «اعتبار پیروردی اف» رئیس شرکت دولتی ‘ آذرانرژی ‘ به ایران و دیدار با آرش کردی مدیر عامل شرکت توانیر ،توافقنامه معامله نیروی برق میان دو کشور امضا شد .

بر اساس این توافقنامه از اول ماه ژوئن ( برابر ۱۱ خرداد ) صادرات نیروی برق جمهوری آذربایجان به ظرفیت ۸۰ مگاوات به مناطق مغان و آستارای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است .

طبق توافق طرفین در آینده افزایش حجم صادرات نیروی برق تا ۱۸۰ مگاوات امکان پذیر خواهد بود .

شرکت آذر انرژی افزود: بر اثر اصلاحات انجام گرفته در پی بحران ایجاد شده در ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی – تیر ۱۳۹۷- در سیستم نیروی برق جمهوری آذربایجان ، این کشور به پیشرفت های قابل توجهی در این حوزه نایل شده است.

تیر ماه امسال بر اثر انفجار و آتش سوزی در نیروگاه حرارتی مینگچویر جمهوری آذربایجان برق باکو و بخش اعظم این کشور قطع و در نتیجه شهر های بزرگ جمهوری آذربایجان از جمله باکو ، سومقایت ، گنجه و دیگر شهرهای این کشور به مدت شش ساعت،بدون برق ماندند .

گرمای بی سابقه هوا در جمهوری آذربایجان و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی ، عامل افزایش مصرف برق و بروز انفجار و آتش سوزی اعلام شد.