مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر گفت: خیران توجه ویژه ای به خیریه های علمی فرهنگی داشته باشند.   به گزارش شرح آنلاین، مهدی رفعتی شامگاه دیروز با بیان اینکه این موسسه بیش از ۶۵۰ نابینا و کم بینا استان را تحت پوشش خود قرار داده، اظهار داشت: این موسسه از سال ۸۸ با توجه […]

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر گفت: خیران توجه ویژه ای به خیریه های علمی فرهنگی داشته باشند.

 

به گزارش شرح آنلاین، مهدی رفعتی شامگاه دیروز با بیان اینکه این موسسه بیش از ۶۵۰ نابینا و کم بینا استان را تحت پوشش خود قرار داده، اظهار داشت: این موسسه از سال ۸۸ با توجه به امکانات و فضای محدود به هر کدام از اعضای تحت پوشش خود توانسته خدمات ارزنده ای ارائه دهد.

وی افزود: این موسسه تاکنون در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری توانسته فعالیت های خیرانه مطلوبی صورت دهد و با ایجاد کارگاه های صنایع دستی توانسته ایم وضعیت معیشتی برخی از این نابینایان را بهبود بخشیم.

رفعتی با بیان اینکه خیریه های مختلف در عرصه های مختلف ارائه خدمت می کنند، ادامه داد: متأسفانه خیران توجهی به فعالیت های خیریه علمی فرهنگی ندارد و این مسئله باید در جامعه اصلاح شود.

وی با اشاره به اهداف تشکیل این موسسه فرهنگی و هنری اظهار داشت: استعدادیابی و پرورش استعداد، آموزش و مهارت آموزی در تمامی عرصه ها، تامین و تهیه نرم افزار و سخت افزار و همچنین وصل نابینایان به جامعه واقعی از لحاظ شغلی از جمله این اهداف است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری بصیر از ۴۰ نابینا و کم بینا در کارگاه های صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در صورت ورود خیران به این موضوع می توان فضایی مناسبی برای نابینایان و کم بینایان فراهم کرد تا از لحاظ معیشتی این افراد تامین شوند.

وی به سایر فعالیت های این موسسه اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه تخصصی روانشناسی، کارگروه تخصصی حقوقی و آموزش های فرهنگی، هنری و علمی از جمله فعالیت های این موسسه است.

در ادامه این نشست، نائب رئیس هئیت مدیره موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر با بیان اینکه ۱۰ درصد معلولیت در کشور را گروه معلولین بینایی تشکیل می دهد، ادامه داد: خدمات بهزیستی در حوزه توانمندی و حمایت های مراقبتی و اجتماعی بسیار محدود است که با توجه به این مسئله وجود چنین موسساتی الزامی به نظر می رسد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های بصیر در ماه اخیر اظهار داشت: برگزاری برنامه هایی از جمله اردوی تفریحی و فرهنگی با حضور ۱۸۰ نابینا و کم بینا از برنامه های ماه اخیر امسال است.

روح اله ساعی در ادامه به برنامه های روز عصای سفید اشاره کرد و گفت: مراسم میثاق با شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم ساعت ۱۵، ۲۳ مهرماه سال جاری در حسینه گلزار شهدا تبریز برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خیران باید به سمت کارهای فرهنگی علمی و هنری سوق داده شوند، اظهار داشت: متاسفانه مسائل اجتماعی، فرهنگی و علمی جامعه مورد توجه خیران تبریزی نیست این درحالی است که می توان به جای یک وعده غذایی، تجهیزاتی برای نابینایان و یا در زمینه توانبخشی این قشر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با مطالبات عمومی نابینایان مکاتباتی با نمایندگان مجلس صورت گرفته، ادامه داد: یکی از وظایف نظام خدماتی بیمه ای حمایت های مراقبتی و توانبخشی است که متاسفانه در کشور این مسئله خیلی ضعیف پیگیری می شود.

نائب رئیس هئیت مدیره موسسه بصیر در ادامه اظهار داشت: از دیگر مشکلات نابینایان می توان به عدم مناسب سازی محیط شهری و ترحم و دلسوزی کاذب افراد جامعه اشاره کرد که امیدواریم مسئله فرهنگ سازی شود.

وی به فعالیت های بارز این موسسه اشاره کرد و گفت: آموزش هنرهای صنایع دستی، تولید منابع گویا، چاپ جروات و مقالات به صورت بریل از جمله این فعالیت هاست.

ساعی در ادامه خواستار واگذاری فرهنگسرای خاقانی به قشر نابینایان شد و افزود: این مکان در دسترس عموم به ویژه نابیایان است که به صورت مکرر با اعضای شورای شهر و مسئولین شهرداری مکاتبه شده ولی تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است.

 

وی همچنین ادامه داد: فرهنگسراهای برخی از شهرها همچون تهران، مشهد و اصفهان به تشکلات مردم نهاد واگذار می شوند تا این نهادها محصولات خود را به راحتی به مردم و گردشگران ارائه دهند.