ایسنا،(شرح آنلاین)-معاون فرهنگی امور استان‌های حوزه هنری کشور گفت: پروژه دانشنامه تلاش می‌کند فرهنگ و تمدن کردستان را از منظر تاریخ فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد و از این جهت حائز اهمیت است که مجموعه میراث معنوی و فرهنگ کردستان را مکتوب و برای آیندگان به یادگار می‌گذارد.

داوود ضامنی، در آئین رونمایی از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان که در سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: حافظه فرهنگی بخشی از تاریخ فرهنگی است و شاید بدون توجه به تاریخ فرهنگی مفهوم حافظه فرهنگی را به درستی درک نکنیم. تاریخ فرهنگی ارتباط خاصی با انسان شناسی فرهنگی دارد، به این دلیل که انسان شناسان تلاش کردند تجربیات زیست و معناهای ذهن انسان، مقوله فرهنگ، هنر، تمدن و تاریخ را بازنمایی بکنند. فرهنگ به نحوی جدی به زمان گره خورده و امر فرهنگی یک امر زمانمند است و هر زمانی خوانش‌های جدیدی از فرهنگ خود ارائه می‌کنیم، در واقع معناهایی از دل فرهنگ و هنر استخراج می‌کنیم که می‌تواند جهان ما را توسعه دهد و مفهوم حافظه فرهنگی امروز از سطح یک نگرش روانشناسی و جامعه شناسی فراتر رفته است.

ضامنی ادامه داد: مورخان در ۳۰۰ سال سال گذشته تلاش می‌کردند فرهنگ و هنر را از یک منظر سیاسی مطالعه کنند و بخش عمده کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته شده به نوعی نگاه از بالا بوده و تلاش شده آن جنبه از فرهنگ که توسط نهادهای وابسته به قدرت مقبول بوده است بازنمایی شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه دانشنامه تلاش می‌کند فرهنگ و تمدن کردستان را از منظر تاریخ فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد.

معاون فرهنگی امور استان‌های حوزه هنری کشور گفت: دلیل توجه به حافظه فرهنگی مهم است زیرا این حافظه یادآور می‌شود چه چیزی اهمیت به خاطر سپردن را و چه چیزی استعداد فراموش شدن را دارد.

وی اظهار کرد: پروژه دانشنامه از این جهت حائز اهمیت است که مجموعه میراث معنوی و فرهنگ کردستان را به شکلی مکتوب می‌کند و برای آیندگان به یادگار می‌گذارد.

ضامنی با اشاره به اینکه میوه این کار در ۱۵ سال آینده دیده می‌شود افزود: مسئولان استان باید با درکی درست از شرایط کنونی به کمک حوزه هنری بیایند و در خصوص تأمین اعتبارات برای توسعه پروژه دانشنامه در جهت به تحریر درآمدن تاریخ فرهنگی کردستان کمک کنند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به محدودیت در چاپ فیزیکی این دانشنامه‌ها یک سایت برخط این دانشنامه را در اختیار تمام علاقمندان به خصوص کردهایی که در خارج از کشور هستند قرار دهد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: استان کردستان و مناطق کردنشین دارای فرهنگ و تمدن کهنسال است که ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ ایرانی دارد و بازخوانی این فرهنگ و تمدن بدون خوانش تمدن ایران زمین امری محال است. آنچه در سال‌های متمادی همیشه مغفول مانده تلاش جدی در نشان دادن ارتباط زیبای فرهنگ کرد با ایران زمین است. در تمام دنیا قومیت‌های متفاوت را به عنوان تهدید می‌داند اما در جمهوری اسلامی قومیت‌های گوناگون فرصت هستند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان خاطرنشان کرد: در این دانشنامه تلاش شد کردها را در بستر تاریخ ایران زمین به نمایش بگذاریم و مفاخر و جنبه‌های زندگی آنها را معرفی کنیم و سعی خواهد شد عمق اعتقاد کردها به اسلام ناب محمدی و عشق به این آب و خاک به نمایش گذاشته شود و این در گرو همکاری همه دانشمندان و اندیشمندان با ما است.

مرادی در پایان یادآور شد: تمام پروسه تهیه ۴ اثر که از آن رونمایی می‌شود در کردستان انجام شده ولی این ادعا را نداریم که بدون ایراد است و امیدواریم در آینده با همکاری مفاخر و اندیشمندان این دانشنامه را اصلاح کنیم.

س الف ۸۱/