مهر ، (شرح آنلاین) - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قرار نیست در روند انقلاب در گام دوم، به حداقل‌ها نگاه کنیم، گفت: تفکر انقلابی به قله‌ها نگاه می‌کند.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز  در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی و در ایام مبارک رجب و در آستانه ولادت مولی الموحدین امیر المومنین (ع) هستیم. امروز همه جهان اذعان دارند ملت ایران با اجابت دعوت خدا و پیامبر (ص) ۴۰ سال پرافتخار را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه ملت ایران با پیروی از خداوند و اجابت دعوت او، یک حیات جدید را یافته اند، گفت: دشمنان انقلاب شواهد بسیاری را برای پیشرفت‌های ایران مشاهده می‌کنند.

جلیلی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره هزینه‌های هنگفت در عراق و سوریه و نتیجه نگرفتن از این هزینه‌ها اظهار داشت: دشمنان انقلاب ۷ هزار میلیارد دلار برای پیشبرد اهدافشان در منطقه هزینه می‌کنند اما بعد از همه آن لشکرکشی‌ها نتیجه آن می‌شود که رئیس رژیم آمریکا وقتی می‌خواهد به کشور عراق سفر کند باید شبانه برود و برگردد و هیچ دستاوردی نداشته باشد و کسی از او استقبال نکند. آنها می‌بینند که امروز اقتدار ملت ایران چیست و با چه قدرت و اقتداری روابط دو ملت ایران و عراق شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ملت ما با اجابت دعوت خدا و پیامبر (ص)، حرکتی را با اقتدار و صلابت شروع کرده و امروز می‌خواهد گام دوم و ۴۰ سال دوم را آغاز کند.

جلیلی گفت: بسیاری از من می‌پرسند که برای آینده چه باید انجام داد؟ اینکه رهبر معظم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی گام دوم انقلاب را تشریح و افق آینده را به ما نشان می‌دهد به دلیل این است که من و شما و همه آحاد ملت باید نقش خود را در گام دوم انقلاب اسلامی بدانیم و قبل از اینکه هر کدام از ما برای دیگری بخواهیم نقش تعریف کنید سوالی مهمی باید از خود بپرسیم که در گام دوم انقلاب، خود ما چه نقشی داریم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در گام دوم انقلاب قرار نیست که به حداقل‌ها اکتفا کنیم. اقتضا و ویژگی انقلاب و تفکر انقلابی این است که به قله‌ها نگاه می‌کند و رهبر معظم انقلاب در همین بیانیه گام دوم، صحبت از جهش و ارتقا به آن جایگاه شایسته انقلاب می‌کنند و می‌فرمایند ما باید به آن قله برسیم. ما کارهای بزرگی را انجام دادیم اما نباید به حداقل‌ها راضی باشیم بلکه باید به پیشرفت‌های بسیار فکر کنیم.

وی افزود: ما باید بدانیم موفقیت‌هایی را که تاکنون داشته ایم به چه دلیل بوده است و انقلاب ما چگونه پیروز شد. انقلاب ما بر این مبنا پیروز شد که مردم خودشان را در آن شریک دانستند و در آن نقش آفریدند. در دفاع مقدس به خاطر اینکه برای مردم بستری فراهم شد و آمدند و نقش آفرینی کردند توانستیم در برابر دنیا بایستیم و آن پیروزی‌های بزرگ شکل گرفت.

جلیلی گفت: یکی از تفاوت‌های اندیشه اسلام با سایر اندیشه‌ها این است که اگر در هر اندیشه‌ای وظایفی برای مسئولان و کارگزاران جامعه مشخص شده است اما در اندیشه اسلام برای مردم نیز نقش‌های ویژه ای تعریف شده است و مردم و دولتمردان باید مشترکا به وظایف خود عمل کنند. اگر در دفاع مقدس آن پیروزی‌ها و موفقیت‌ها بدست آوردیم به آن دلیل بود که آحاد مردم در این حرکت عظیم با مسئولان همراه بودند و آن حماسه‌ها آفریده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هر کسی دغدغه انقلاب اسلامی دارد در گام دوم انقلاب باید متناسب با وسع خودش اهداف انقلاب را دنبال کند و قدم به قدم ببیند که در مسیر انقلاب چه می‌گذرد و در وسع خودش چه نقشی را می‌تواند داشته باشد. البته دولتمردان نیز باید فرصت همراهی و همکاری مردم با انقلاب را فراهم کنند. آنها باید بدانند که حضور مردم در صحنه برای آنها یک فرصت است.

جلیلی امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه عمومی دانست و گفت: امر به معروف همان چیزی است که امروز در اصل ۸ قانون اساسی ما آمده است و باید فراگیر شود. در هر بخشی از دستگاه قضا، مجلس، دولت و سایر دستگاه‌ها، مردم باید احساس مسئولیت کنند و با تیزبینی و هوشیاری مسائل را رصد کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه قضای ما زمانی اصلاح خواهد شد که مردم و مسئولین در کنار هم برای اقامه عدالت و مبارزه با فساد تلاش کنند. همه دولتمردان و مسئولان باید از همکاری توده‌های مردم استقبال کنند و بستر را برای مشارکت مردم در اصلاح امور فراهم آورند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مردم و نهادهای مردمی برای طی سریع و شکوفای گام دوم انقلاب بسیار اهمیت دارد که یکی از این موارد، نماز جمعه است. نماز جمعه باید قرارگاه و میعادی برای دوستداران انقلاب باشد.

جلیلی گفت: نیروهای انقلابی و مدیران شایسته باید در نماز جمعه‌ها شناسایی و تکریم شوند. همچنان که اگر مسائل و مشکلاتی وجود دارد در نماز جمعه باید مطرح و از مسئولان توضیح خواسته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم باید در نماز جمعه به عنوان یک قرارگاه فرهنگی حرف‌ها و تحلیل‌های تراز انقلاب اسلامی را بشنوند و بدانند مبانی درست چیست و بر اساس آن مبانی مسیر درست انقلاب اسلامی را دنبال کنند. به دلیل همین جایگاه ارزشمند نماز جمعه است که همواره از سوی دشمنان مورد هجمه قرار می‌گیرد. دشمنان از نماز جمعه می‌ترسند و می‌دانند نماز جمعه به مردم نشاط و امید می‌دهد. نماز جمعه مبنای صحیح محاسباتی را به مردم می‌دهد.

وی با اشاره به حادثه تروریستی در نماز جمعه سال ۶۰ گفت: دلیل اینکه دشمنان به نماز جمعه در سال ۶۰ تهاجم کردند به دلیل همین جایگاه نماز جمعه است. مسئله‌ای که شما تا همین امروز هم مشاهده می‌کنید و می‌بینید که دشمنان چگونه به جایگاه نماز جمعه حمله می‌کنند و نمی‌توانند نهاد نماز جمعه را تحمل کنند زیرا آنها جایگاه نماز جمعه را می‌فهمند. نماز جمعه می‌تواند تحلیل صحیح و نقشه راه صحیح را برای یک ملت روشن کند. به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کنند تا مبناهای غلطی را به مردم القا کنند.

جلیلی افزود: اینکه شما می‌بینید امروز دشمنان بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای برای فضای فرهنگی ایران راه انداخته اند به دلیل این است که محاسبات مردم و مسئولین را عوض کنند. نماز جمعه می‌تواند تحلیل‌های صحیح را به مردم ارائه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خود نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد را ایجاد امید می‌دانند زیرا دشمنان تلاش می‌کنند با ایجاد یأس در جامعه تمام موفقیت‌های ۴۰ ساله انقلاب را نادیده بگیرند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خود می‌فرمایند در گام دوم انقلاب اسلامی نباید دچار تحلیل سراپا و غلط شد. امپراطوری رسانه‌ای که امروز به مقابله ما برخاسته است به دلیل این است که تحلیل سراپا غلط به ما ارائه دهد. نماز جمعه در سراسر کشور می‌تواند تحلیل‌های سراپا غلط را به مردم نشان دهد.

 

الف خ ۷۲ /