فارس ،(شرح آنلاین )- شهر بوشهر را با همه جاذبه‌هایش تا قبل از انقلاب تبعیدگاه محکومان می‌نامیدند اما اکنون یکی از جاذبه‌های بکر استان‌های جنوبی کشور به شمار می‌آید که مهمانوازی مردمش آبروی کشور شده است.

 عسلویه، کنگان، گناوه، شهر بوشهر و دلوار با موزه رئیس علی دلواری اش همه متعلق به استان بوشهر هستند که چون از سه طرف به دریا متصل است آن را شبه جزیره هم می‌نامند.

هر کسی که به استان بوشهر سفر می‌کند تا می‌تواند ماهی و میگو را در وعده‌های غذایش می‌چپاند و تا آنجا که می‌توانند از دیدن دریا لذت می‌برند دریایی که خیلی از آنها از دیدنش سیر نمی‌شوند به خصوص زمانی که مرغ‌های دریایی برای خوردن غذایی که گردشگران می‌ریزند دسته جمعی به ساحل می آیند.

استان بوشهر از لحاظ فرهنگ پخت و پز یکی از مناطق غنی ایران هست و دهها غذای بومی را می‌توان چشید که همگی طعم و مزه ماهی و میگو را دارند بوشهری‌ها معمولاً از یک نوع میگو می‌توانند صدها غذای خوشمزه درست کنند مثل کتلت میگو، دمپخت میگو، میگو سوخاری، چلو و خورشت میگو و انواع دیگرش. با ماهی همین همینطور مثل قلیه ماهی که از همه مشهورتر است.

غذاهای فوری و گوشه خیابانی و یا کنار ساحلی هم که پر است از یک قابلمه داغ از دال عدس و آش و سمبوسه با فلفل‌های تند قرمز.

نخود هم یکی دیگر از غذاهای فوری و یا عصرانه است که کنار ساحل همه گردشگران حتماً یک بار هم که شده آن را تست می‌کنند نخود پخته با آب و فلفل. قیمتشان هم از دو هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نمی‌شود.

اما ماهی سرخ شده را همه خوب درست نمی‌کنند باید به اهلش سپرد تا وقتی تازه از بازار ماهی خریداری شده آن را سرخ و آماده طبخش کنند.

خوراک در شهرهای بوشهر تنها منوط به عصرانه و غذا نمی‌شود بوشهری‌ها با خرمایی که نخل‌هایش شهرشان را زیباتر کرده خوراک‌ها درست می‌کنند از رنگینک گرفته تا حلوا خرمایی.

غیر از اینها نخلی که برایشان قدر یک آدم ارزش دارد تنها تولید خرما نمی‌کند اهالی جنوب از برگ نخل هم برای درست کردن صنایع دستی حصیری استفاده می‌کنند مثل سبد یا سفره و ظروف حصیری.

اینها صنایع دستی مردم بوشهر است که تا شمال هم کشانده می‌شود و حتی برخی از آنها را به خارج از کشور هم صادر می‌کنند.

وجود نخل‌های خرما و نخلستان‌ها در استان بوشهر به جذابیت بصری شهرها کمک کرده و مناطق طبیعی زیادی را به وجود آورده اما برخی از سواحل بوشهر از همه دیدنی تر است مثل ساحل ریشهر که در کنار آب نخل و دره هم می‌توان دید و همین‌ها زیباییش را چند برابر کرده و همه بوشهری‌ها سفارش می‌کنند غروب را در ریشهر ببینید.

بناهای تاریخی بوشهر هم اگرچه بیشترشان در اختیار مراکز دولتی است اما برخی از آنها برای ورود عموم مردم قابل بازدید هست مثل اداره میراث فرهنگی که خانه کازرونی است و یا موزه پزشکی که همان عمارت دهدشتی است.

این بناهای تاریخی در بافت تاریخی شهر کم نیستند اما برخی از آنها مرمت شده اند و برخی دیگر خرابه‌ای هستند که قرار است یا صاحب خانه آن را مرمت کند و یا خرابش کند و خانه‌ای جدید بسازد. مثل عمارت ملک که یکی از بزرگترین عمارت‌های شهر بوشهر است و به مزایده گذاشته شده تا یک سرمایه گذار آن را مرمت و آن را به اقامتگاه و مجتمع گردشگری تبدیل کند.

برخی دیگر از عمارت‌ها هم مانند خانه‌ای در نزدیکی عمارت رشیدی که یکی از دفاتر بافت تاریخی بوشهر است قرار است توسط مالکش فروخته شود و به جای آن خانه‌ای جدید بسازند چون نه میراث فرهنگی پول خریدش را دارد و نه مالک می‌تواند از آن نگهداری کند.

در این میان آنها که توانسته اند دستی به سر و روی خانه بکشند آن را به کافه و یا مرکز فرهنگی تبدیل کرده اند بازار هنر بوشهر یکی از این اقدامات است که در آن چند خانه دیگر هم برای پذیرایی و اقامت مرمت شده است. انگار مردم بوشهر دیدگاهشان نسبت به بافت تاریخی عوض شده و حالا در هر کوچه و پس کوچه‌ای می‌توان کافه و یا مرکز هنری مشاهده کرد که به کافه سنتی و یا رستوران تبدیل شده اند. اینها به جذابیت‌های بوشهر اضافه کرده و باعث شده تا بوشهر در کنار ساحل و غذا و مناطق طبیعی، بازدید از بناهای قدیمی اش هم مورد توجه قرار گیرد.

یکی از میراث بوشهری‌ها در این شهر لنج‌های پهلو گرفته در اسکله ماهی است اسکله‌ای که ناخداها را در حال بافتن تور می‌توان دید و قایق‌هایی را که تازه ماهی‌هایشان را بعد از یکی دو روز از ماهیگیری ناخدایش را تازه به ساحل رسانده و حالا وقت استراحتشان است.

در کنار ناخداها می‌توان چند ماهی فروش را هم دید که توضیح می‌دهد اسم محلی و ملی هر کدام از ماهی‌ها چیست و همان جا تازه تازه ماهی‌ها را به مشتری می‌فروشند.

هر زمان به بوشهر سفر کردید ماهی و خرما و بافت تاریخی و عمارت‌های تاریخی را که رو به دریا هستند فراموش نکنید.

 

منبع:فارس

ن ش ۶۵/