سیاوش عینالو// مردم ملکان این روزها سرگرم چیدن انگور از باغات خود هستند هرچند سرمای سال گذشته محصول زیادی برای این مردم باقی نگذاشته و به گفته مدیرجهادکشاورزی ملکان بر اثر سرمازدگی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت به باغات انگور ملکان وارد شده و به عبارتی ساده تر ۷۵ درصد محصول کمتر از سال گذشته […]

سیاوش عینالو//
مردم ملکان این روزها سرگرم چیدن انگور از باغات خود هستند هرچند سرمای سال گذشته محصول زیادی برای این مردم باقی نگذاشته و به گفته مدیرجهادکشاورزی ملکان بر اثر سرمازدگی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت به باغات انگور ملکان وارد شده و به عبارتی ساده تر ۷۵ درصد محصول کمتر از سال گذشته می باشد!
به گزارش شذح آنلاین،شهرستان ملکان با داشتن بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات انگور قطب تولید انگور استان محسوب می شود و بیش از ۷۰ درصد انگور استان و بیش از ۸ درصد انگور کشور را تامین می کند.
۹۰ درصد محصول انگور تولیدی در این شهرستان به کشمش تیزابی و کالیفرنی تبدیل و در کارخانجات کشمش ملکان و شهرهای مراغه و بناب فرآوری و بسته بندی شده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی و روسیه صادر می‌شود.

ولی به علت نبود ادارات استاندارد و تحقیقات صنعتی و گمرک در شهرستان ملکان محصول کشمش ملکان بنام شهرهای همجوار ثبت و در رسانه‌های گروهی اعلام می‌شود که ایجاد این ادارات در ملکان ضروری است.
البته مدیرکل گمرک استان در جلسه ای در ملکان اعلام کرد ایجاد دفتر نمایندگی گمرک در ملکان مراحل اداری خود را طی می کند که امید است این مژده مدیرکل به زودی محقق شده و با همت مسئولین استان و شهرستان هر چه زودتر اداره استاندارد نیز در این شهرستان ایجاد گردد.
خسارات سرمازدگی و تگرگ یکی دیگر از مشکلات تاکداران ملکانی محسوب می شود، چرا که همه ساله بخش قابل توجهی از محصول انگور این شهرستان توسط سرما و بارش تگرگ از بین می‌رود که چاره اندیشی مسئولان مربوطه و نصب دستگاه‌های پیشگیری ضروری به نظر می رسد.

همچنین بازاریابی و خزید تضمینی محصول انگور و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با انگور در ملکان یکی دیگر از خواسته های به حق باغداران ملکانی می باشد متاسفانه به علت نبود مشتری و یا عدم خرید تضمینی و نبود صنایع تبدیلی حاصل دسترنج تاکداران زحمت کش مفت و مجانی فروخته شده و نصیب دلالان و واسطه ها می شود.
هر چند برگزاری جشنواره های انگور طی دو سال گذشته در شناخته شده شدن شهرستان ملکان و بالا رفتن نسبی قیمت کشمش ملکان تا حدودی موثر بوده است.
چهارمین جشنواره انگور و سومین جشنواره دوشاب بیست و یکم تا بیست و سوم شهریورماه در ملکان برگزار گردید.این جشنواره در سایه تلاش های مهندس علیوند ریاست پرتلاش و دلسوز و پرسنل زحمت کش جهادکشاورزی و با مشارکت سایر دستگاههای دولتی به اتمام رسید.
یکی از دوستان می گفت ای کاش در این جشنواره سوغات حاصل از انگور ملکان از جمله انگور؛کشمش و دوشاب در بسته بندی های مختلف در معرض و فروش همگان و بخصوص مسافرین در مدت برگزاری جشنواره قرار می گرفت.
بنده هم پیشنهاد می کنم نمایشگاه دائمی عرضه سوغات های ملکان در ورودی و خروجی شهر ملکان دایر شود تا ضمن آشنایی بیشتر میهمانان و مسافرین با محصولات منطقه برای عده ای از شهروندان نیز اشتغال زایی شود.
همچنین به اعتقاد فرماندار ملکان ایجاد کارخانجات تبدیلی مشتقات انگور و گوجه فرنگی می تواند در جهت بالارفتن قیمت این دو محصول و اشتغال زایی موثر واقع شود.
در ضمن علیرغم سرمازدگی و کمیود انگور خبرهای رسیده حاکی است قیمت هر کیلوگرم حداکثر ۱۶۰۰ تومان می باشد که به نظر بنده با توجه به اینکه چندین سال است علیرغم تورم و افزایش هزینه های کارگر و سموم و غیره قیمت انگور ثابت مانده این قیمت باید حداقل به هر کیلوگرم ۵ هزار تومان افزایش می یافت و قیمت ۱۵۰۰ تومان قیمت منصفانه و مناسبی نیست!
هر چند مدیر جهادکشاورزی ملکان قیمت ۵۶۰۰ تومان برای هرکیلوگرم کشمش کالیفرنی را مناسب می داند و می گوید: با توجه به اینکه فعلا قیمت کشمش کالیفرنی ۵۴۰۰ تومان است، پیش بینی می‌شود قیمت بالاتر رود.
حسن علیوند به تاثیر برگزاری جشنواره ها در افزایش قیمت انگور نیز اشاره می کند و می گوید: با توجه به همایشی که همه ساله با حضور صادر کنندگان انجام می‌گیرد، محصول این شهرستان معرفی شده و مشتریان خوبی هم پیدا کرده است.
وی به خسارت سرما در زمستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزار و پانصد هکتار باغات انگور در شهرستان ملکان وجود دارد که متاسفانه امسال حدود ۸۰ در صد محصول باغات در اثر سرمای زمستانه سال گذشته خسارت دیده است.

وی در خصوص پرداخت خسارت به باغداران خسارت دیده از سرمای سال گذشته نیز گفت: خسارت وارده حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بوده که باغاتی که تحت پوشش بیمه بودند تایید شده و در مرحله ارزیابی خسارت هستند.

این مسئول ادامه داد: یارانه پرداخت شده برای محصول انگور در سال ۹۵ نیز مبلغ ۱۳ میلیارد تومان بود که بخش قابل توجهی از این مبلغ به حساب کشاورزان ملکانی واریز شده است.
به اعتقاد مردم ملکان جشنواره انگور بهتر است در یک باغ انگور برگزار شود تا زیبایی و طبیعی بودن خود را حفظ کند.دعوت از تجار و اصناف مرتبط با انگور و کشمش از سراسر کشور جهت شرکت در جشنواره از دیگر خواسته های کشاورزان ملکانی است. همچنین مردم ملکان درخواست دارند در جشنواره غرفه هایی مرتبط با انگور دایر شود چرا که متاسفانه در چهارمین جشنواره انگور ملکان غرفه های زیادی وجود داشت که هیچ ارتباطی با انگور و توانمندیهای ملکان نداشتند! در ضمن در جشنواره امسال هیچ یک از مقامات کشوری و حتی رییس سازمان جهادکشاورزی استان هم حضور نیافت با توجه به اینکه شهرستان ملکان قطب تولید انگور استان محسوب می شود و امرار معاش اکثر مردم این منطقه از تاکداری است لذا به جهت اهمیت موضوع بجاست در جشنواره های بعدی وزرای جهادکشاورزی و دارایی و بخصوص رییس سازمان جهادکشاورزی استان حتما در جشنواره شرکت نمایند.