مهر،( شرح آنلاین ) - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پایان مرمت و بازسازی خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب تا پایان امسال خبر داد.

مرتضی آبدار، با بیان اینکه از اجرای مرمت خانه‌ها و بناهای تاریخی آذربایجان شرقی در قالب‌های مشارکتی، بخش خصوصی و مستقیم خبر داد و ابراز داشت: این خانه‌ها و بناها توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی می‌شود که ۴۵ میلیارد ریال نیز برای عملیاتی کردن آنها در سال جاری اعتبا. اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به طرح‌های مشارکتی خانه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از بناها و خانه‌های تاریخی متعلق به بخش خصوصی و یا سایر ارگان‌های استانی است، مرمت و بازسازی برخی از این بناها با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.

آبدار افزود: ۱۳ بنا و خانه تاریخی «ساوجبلاغی، عهدی، گنجعلی زاده، نقشینه، جداره‌های هتل ژاله، گراند هتل و هتل جهان نما و حمام نظافت تبریز»، «خانه جهادی دیزج خلیل و عمارت تیل شبستر»، «جوادی اسکو»، «خانه سلیمانی آذرشهر» و «خانه اربابی پیرآباد ایلخچی» به صورت مشارکتی در حال مرمت و بازسازی قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با اشاره به واگذاری برخی از خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی اذعان داشت: در راستای مرمت خانه‌های تاریخی، بخشی از آنها با شرایط خاص برای تغییر کاربری‌های مناسب در اختیار بخش خصوصی نیز قرار داده شده است، «خانه سرخه ای تبریز» و «خانه امیر ارشد ورزقان» طرح‌هایی است که امسال بخش خصوصی آنها را مرمت می‌کند.

وی ادامه داد: مرمت «خانه های سلطان قرائی، ناصح زاده، سرکاراتی، کلانتر، معبودی و امیرفاطمی، کارگاه سفال استادقابچی و جداره‌های خانه فتح اله یف و ساختمان اکرامی تبریز»، «خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب» و «عمارت اربابی لیقوان» نیز به صورت مستقیم و فعال در استان به همت اداره کل میراث فرهنگی در حال انجام است.

آبدار از اتمام مرمت ۴ خانه تاریخی در استان تا پایان امسال خبر داد و ابراز داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال، مرمت خانه‌های سلطان قرائی، معبودی و ناصح زاده تبریز و همچنین خانه پدری استاد شهریار در روستایخشکناب بستان آباد به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ خانه تاریخی در استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: از این میان حدود ۵۰ خانه و بنای تاریخی به طور کامل مرمت شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.