نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در دین اسلام گفت: دین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی در میان تمام ادیان است. به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: در مورد اهمیت و نقش کتاب همین […]

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در دین اسلام گفت: دین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی در میان تمام ادیان است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار کرد: در مورد اهمیت و نقش کتاب همین بس که تمام ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب رشد می‌کنند، افزود: آیین مقدس اسلام بیشترین بهره‌ها را از کتاب برده و پیامبر اکرم(ص) رسالتش را با فرمان خواندن از سوی خداوند آغاز می‌کند، در این کتاب مقدس خداوند به قلم سوگند یاد می‌کند.

وی در باب اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد: خداوند معجزه‌ی آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده و در آن کتاب اهمیت زیادی به کتاب و کتابخوانی داده، به طوری که بیش از ۴۰۰ بار در مورد کتاب، کتابت و مکتوب تاکید کرده است.

وی با قرائت آیه‌ای مبارکه از قرآن کریم، افزود: ارزش خواندن و مطالعه کردن در صدراسلام به حدی بوده که در پایان جنگ بدر اعلام شد که هر یک از یک مشرکین اسیر شده که بتواند فدیه بپردازد یا به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزد آزاد خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه “در عجبم از مردی که به غذای جسم خویش اهمیت می‌دهد اما نسبت به کتاب و مطالعه که برای تغذیه روح اوست بی‌اعتنایی می‌کند…” بیان کرد: انسان نباید هر کتابی را مطالعه کند، همانگونه که نباید هر نوع غذایی را مصرف کند.

وی با بیان اینکه کتاب غذای روح انسان است، افزود: اگر کتاب سالم، نشاط و نیروبخش باشد موجب تعالی انسان می‌شود اما اگر مسموم باشد حتی با ظاهری دلربا باید فضای جان و دل را از آن دور نگه‌داریم و مراقب باشیم ذهن و ایمان ما را آلوده نکند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه کتاب دریای معرفتی است که گوهرهای نابی بسیاری دارد، گفت: کتاب، میراثی ماندگار و پدیده‌ای شکوهمند و باارزش است.

وی ادامه داد: نوشته‌ها می‌مانند و گفته‌ها از بین می‌روند، تشریح کرد: کتاب را باید یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگی و از گران‌سنگ‌ترین پدیده‌ها و میراث بشری دانست.

وی گفت: کتاب در پیشرفت‌های روز افرون بشر نقش فعالی داشته و تمامی انسان‌هایی که گام‌های بلندی در راستای ادب و فرهنگ برداشته‌اند هرگز با کتاب و کتابخوانی بیگانه نبوده‌اند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه تمامی ادیان آسمانی و مردان بزرگ تاریخ از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند، افزود: این موارد نشان‌دهنده‌ی اهمیت کتاب است و با خواندن کتاب که گنجینه تجربه‌ی دیگران است، می‌توان صدها و هزاران تجریه آموخت.

وی با بیان اینکه چهره‌های شاخص فرهنگی ما معتقدند که درصد کتابخوانی در جامعه ما کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم و فرهنگ کتابخوانی را در کشور ترویج دهیم.

وی با اشاره به اهمیت ترویج کتابخانی و ترغیب جوانان و کودکان به سمت کتاب، بیان کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه‌نویسی، نشر کتاب‌های تازه با مطالب مفید، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و… می‌تواند گرایش افراد را به مطالعه بیشتر کنند.