فارس، (شرح آنلاین) - استاندار خوزستان گفت: هدفگذاری برای صادرات در سال گذشته 8.5 میلیارد دلار بود که 95 درصد آن معادل 8.1 میلیارد محقق شد.

غلامرضا شریعتی عصرامروز در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان اظهار کرد: هدفگذاری برای صادرات در سال گذشته ۸٫۵  میلیارد دلار بود که ۹۵ درصد آن معادل ۸٫۱ میلیارد محقق شد.

وی با بیان اینکه ارزش هر تُن صادرات خوزستان ۴۸۲ دلار و ارزش هر تُن واردات ۴۴۲ دلار است، افزود: ارزش هر تُن صادرات به عراق ۵۳۴ دلار است که این رقم نشان‌دهنده افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی است.

استاندار خوزستان گفت: صادرات خوزستان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶  حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد اما به لحاظ وزنی ۱۲ درصد کاهش داشت که این شرایط رشد تدریجی افزایش ارزش افزوده  و رشد کیفی بیشتری را به خود اختصاص می دهد همچنین تراز تجاری استان در سال گذشته ۱٫۳ میلیارد دلار مثبت بود که این رقم نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی از واردات آن بیشتر است.

شریعتی با تاکید بر فعال نگه داشتن مرزها و تداوم صادرات به کشور عراق عنوان کرد: مرز چذابه سهم قابل ملاحظه ای از صادرات را به خود اختصاص داده بود به طوری که بیش از نیمی از صادرات از طریق مرز چذابه انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه زمینی که برای دپوی سیمان خام در مرز چذابه مشخص شده باید تعیین تکلیف شود، گفت: پس از سیل شرایط باید به نحوی مهیا شود که صادرات از این مرز دوباره برقرار شود.

شریعتی با تاکید بر تسریع در تحویل ایکس ری خریداری شده به مرز شلمچه، بیان کرد: فرآیندهای صادرات نیز باید آنالیز و قیمت گذاری مجدد شود تا اجحافی در این زمینه صورت نگرفته و به تدریج بتوان موانع صادرات را رفع کنیم.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /