صداوسیما، (شرح آنلاین) - وزیر ارشاد: امسال ۸۰ میلیون دلار که برای ۸۰ میلیون تن کاغذ می‌تواند صرف شود تخصیص داده می‌شود و برای ۶ ماه اول ۴۰ هزار تن کاغذ خواهیم داشت.

سید عباس صالحی در حاشیه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کاغذ کتاب و مطبوعات از بحث‌های جدی اخیر است و رهبر انقلاب هم در نمایشگاه کتاب تهران تاکید کردند که دولت و وزرای مربوطه راه حلی بیاندیشند و کاری در این خصوص انجام شود گفت: بعد از تاکید ایشان جلسات متعددی با وزیر صمت و ستاد اقتصادی دولت و مجموعه‌های مرتبط داشتیم و جلسه‌ای نیز امروز با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که جمع بندی اولیه این گفتگو‌ها در ارتباط با مسیر حوزه کاغذ مثبت بود.

وی افزود: پیش از این بحثی بود که باید کاغذ از کالا‌های اساسی خارج شود و جزو کالا‌های نیمایی قرار گیرد، اما مجموعه صنوف نشر و مطبوعات که در جلسه امروز حضور داشتند با این امر موافق نبودند و برداشت آن‌ها این بود که این مساله بر قیمت کتاب و مطبوعات می‌افزاید بنابراین قرار شد همچنان کاغذ فرهنگی (کاغذ کتاب و مطبوعات)، نه کل کاغذ‌ها همچنان جزو کالا‌های اساسی با همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ بماند.
صالحی گفت: در گمرکات مقداری کاغذ وجود داشت که به دلیل بحث‌ها بر سر ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی معلق مانده بودند چرا که در یک ماه اخیر این ترخیص اتفاق نمی‌افتاد، اما در این جلسه تعیین تکلیف شد و تسریع آن مورد توجه قرار گرفت و حداکثر تا دو هفته آینده همه‌ی مجموعه کاغذی که در فضای گمرکات انباشته شده، ترخیص شود.
وی افزود: مجموعه کاغذ‌هایی که در سال ۹۷ وارد کشور شده است و در شبکه توزیع قرار نگرفته به شکل جدی تری فضای تعزیراتی آن‌ها دنبال می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کمیته‌ای مرکب از مجموعه نهاد‌های زیربط و سازمان تعزیرات و قوه قضاییه به صورت جدی‌تر به عملکرد کسانی که ارز گرفته اند، اما کاغذ وارد نکرده اند یا در شبکه درست توزیع قرار نداده اند با کمک قوه قضائیه نظارت می‌شود.
وی افزود: تولید کاغذ هم در جلسه امروز مطرح بود که به صورت جدی دنبال می‌شود.

 

منبع: صداوسیما

الف خ ۷۲ /