تسنیم، (شرح آنلاین) - مقامات شرکت گازپروم و ترکمن‌گاز در حال جمع‌بندی مذاکرات برای یک قرارداد میان‌مدت ۵ ساله واردات گاز هستند که گفته می‌شود حجم صادرات ترکمنستان به روسیه را می‌تواند به سطح سال‌ ۲۰۱۶ و پیش از آن برگرداند.

روسیه و ترکمنستان در حال مذاکره برای جمع‌بندی یک قرارداد ۵ ساله خرید گاز ترکمنستان توسط شرکت گازپروم هستند.

یکی از منابع خبری روس در این زمینه گفته است: از نیمه دوم سال جاری میلادی صادرات گاز ترکمنستان بر مبنای این قرارداد آغاز می‌شود. این امر به اظهارات آناتولی یانوسکی، معاون وزیر انرژی روسیه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «چشم‌انداز همکاری‌های انرژی میان روسیه و اتحادیه اروپا در حوزه گاز» در برلین اشاره دارد.

بنا به گفته این مقام روس، مذاکرات در خصوص یک قرارداد میان‌مدت برای دوره‌ای ۵ ساله در حال تکمیل و جمع‌بندی است. طرفین در حال بحث در خصوص حجم گاز تامین شده که به نرخ گاز صادراتی بستگی دارد، می‌باشند. حجم گاز تامین شده توسط ترکمنستان ممکن است به سطوحی که در سال ۲۰۱۶ بود برسد. مذاکرات تا ماه ژوئن پایان خواهد یافت.

ترکمنستان از ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ و پس از یک وقفه سه ساله، صادرات گاز طبیعی به روسیه را مجددا آغاز کرده است. شرکت گازپروم در نظر دارد تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹، حجمی معادل ۱٫۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از ترکمنستان خریداری کند.

ترکمنستان گاز خود را از طریق خط لوله مرکزی آسیای مرکزی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و توسط گازپروم انحصاری شده است، صادر می‌کند. تا سال ۲۰۰۹، گازپروم بزرگ‌ترین خریدار شرکت «ترکمن گاز» بود. این خرید سالانه بین ۴۰ تا ۴۲ میلیارد متر مکعب گاز را در بر می‌گرفت.

با این حال به رغم ترتیبات قرارداد شده، در ابتدا حجم گاز به ۱۰ الی ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال کاهش یافت. در سال ۲۰۱۵ نیز این روند تداوم یافته و حجم گاز وارداتی با کاهشی ۲٫۵ برابری به تنها ۴ میلیارد متر مکعب رسید.

گازپروم این کاهش در واردات گاز از ترکمنستان را کاهش درخواست‌های خرید در اروپا و اوکراین اعلان کرد. در پی کاهش نرخ‌های جهانی گاز طبیعی به دنبال کاهش قیمت نفت، طرف روسی همچنین از نرخ گاز صادراتی ترکمنستان بر مبنای ۲۴۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب نیز راضی نبود.

این امر و شماری از اختلافات سیاسی دیگر در نهایت منجر به توقف واردات گاز ترکمنستان توسط گازپروم در سال ۲۰۱۶ گردید.

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /