گیلان، ورزش3، (شرح آنلاین) - سرخ‌های گیلانی بعد از دو فصل حضور در لیگ برتر باز هم به سطح پایین تر فوتبال ایران رسیدند. سقوطی که دلایلش را باید در تصمیمات اشتباهی که برای باشگاه اتخاذ شده پیدا کرد.

دو سال قبل باز هم شور و شادی به شهر رشت بازگشت. شکست نساجی در آخرین بازی خانگی با پنالتی حسین کعبی که راه صعود به لیگ برتر را برای آن‌ها هموار کرد. سپیدرود پر طرفدار لیگ هفدهم را با مشکلات فراوان مالی آغاز کرد. مدیریتی که در ابتدا زیر نظر هیئت فوتبال انجام می‌شد و آن‌ها اجازه فعالیت علی نظرمحمدی به عنوان سرمربی را صادر کردند. سپیدرود در نیم فصل اول نتایج سینوس وار به دست آورد و در همان رتبه‌های پایین جدول باقی ماند.

با آمدن جواد تن زاده به عنوان مالک جدید باشگاه نظرمحمدی به درهای خروجی نزدیک شد تا علی کریمی بعد از نفت تهران به سپیدرود آمده و برای نجات آن‌ها تلاش کند. هدفی که در نهایت به وقوع پیوست و این تیم با زمین گیر کردن تراکتورسازی و سپاهان در خانه بقای ناپلئونی را جشن گرفت و امیدها برای فصل آینده زنده شد.

اما لیگ هجدهم سرآغاز یک کابوس تلخ برای هواداران بود. هیئت فوتبال جواد تن زاده را به علت عدم انجام تعهدات خلع مالکیت و محمد نوین را به عنوان مسئول جدید باشگاه معرفی کرد. مسئله‌ای که در ابتدا مورد موافقت تن زاده قرار نگرفت و او با انتخاب نادر دست نشان به عنوان سرمربی کار خود را پیش می‌برد. از طرفی نوین هم خداداد عزیزی را به عنوان مربی آورد و مشغول فعالیت در نقل و انتقالات شد. جنگی که در نهایت به سود غزال تیزپا فوتبال ایران خاتمه یافت و سپیدرود با هدایت او وارد مسابقات شد. اما دل هواداران هنوز هم با علی کریمی بود. به خصوص بعد از شکست ۶-۱ برابر سپاهان اصفهان که همه سکوها یکصدا کریمی را صدا زدند.

در این میان تنها سه هفته فرصت لازم بود تا آرزوی هواداران پرشمار این تیم تحقق یابد و علی کریمی این مرتبه به عنوان مالک و سرمربی به رشت آمد. او در همان ابتدا وضعیت مالی و امکاناتی باشگاه را ردیف کرد و نتیجه‌اش دو پیروزی پیاپی برابر فولاد و پارس جنوبی جم بود. بعد از آن مسابقات سخت سپیدرود با مدعیان فرا رسید و باخت خانگی برابر نفت مسجدسلیمان باز هم چراغ بحران را در اردوی سرخ‌ها روشن کرد. در همین راستا علی کریمی طبق یک تصمیم عجولانه در نقل و انتقالات زمستانی یازده بازیکن به لیست خود اضافه کرد. تصمیمی شتابزده که هماهنگی این بازیکنان را در پی نداشت و باعث نتیجه گیری سپیدرود نشد. در ادامه هم او طی تصمیمی عجولانه تر بعد از شکست مقابل پدیده، از مالکیت و سرمربیگری انصراف داد. چه بسا که اگر خود او می‌ماند درصد به دست آمدن نتیجه بیشتر از سقوط بود، اما او و کادرش این ریسک را قبول نکردند.

البته که بی مهری و عدم توجه مسئولان استانی و شهری کریمی را دلسرد کرد و همین باعث خداحافظی او از یکی از قدیمی ترین تیم‌های گیلان شد. بی توجهی که الان هم مشخص است و ماه ها بعد از رفتن کریمی تکلیف مدیریت و مالکیت باشگاه به طور شفاف اعلام نمی‌شود. بعد از این جدایی سپیدرود باز هم از فرصت‌های طلایی خود مثل بازی خانگی با استقلال خوزستان و نساجی و جدال رو در رو با نفت مسجدسلیمان استفاده نکرد و با دو امتیاز کمتر نسبت به حریف خوزستانی غم سقوط را تجربه کرد. چه بسا اگر تصمیمات قدرت طلبانه یا ریسک پذیر در ابتدا و اواسط لیگ نبود حالا سپیدرود با کسب تنها یک برد حساس در مسابقات یاد شده برای حضور در فصل بعد لیگ برتر برنامه ریزی می‌کرد. سرنوشتی که تغییر کرد و باید دید در نهایت باعث زنده ماندن آن‌ها و صعود دوباره به سطح اول مسابقات لیگ برتر می‌شود یا راه داماش را طی می‌کنند و باید در جست و جوی نام این تیم در لیگ‌های پایین تر بود.

 

 

منبع : ورزش ۳

الف – ب ۶۶ /