تسنیم، (شرح آنلاین) - در حالی که ارامنه قره‌باغ اشغالی از آزادی رئیس‌جمهور اسبق ارمنستان به شادی و پایکوبی پرداختند، اهالی ایروان و طرفداران پاشینیان به تظاهرات خیابانی علیه رأی دادستانی پرداختند.

«روبرت کوچاریان» رئیس‌جمهور اسبق ارمنستان روز گذشته آزاد شد.

آزادی کوچاریان برخلاف نظر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان صورت گرفت و باعث ایجاد دو دستگی بین ارامنه ایروان و قره‌باغ اشغالی شد.

در حالی که ارامنه قره‌باغ اشغالی از آزادی رئیس‌جمهور اسبق ارمنستان به شادی و پایکوبی پرداختند، اهالی ایروان و طرفداران پاشینیان به تظاهرات خیابانی علیه رأی دادستانی پرداختند.

لازم به ذکر است که «باکو ساآکیان» و «آرکادی قوکاسیان» روسای جمهور کنونی و پیشین جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی در نامه‌ای مشترک به «آرتور داوتیان» دادستان کل ارمنستان خواستار بازنگری در حکم بازداشت روبرت کوچاریان شده بودند تا وی بتواند در مراسم سالگرد اشغال شهر شوشا که قرار بود در تاریخ ۹ مه در منطقه اشغالی قره‌باغ کوهستانی برگزار شود شرکت کند.

این درخواست با واکنش تند «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان مواجه شده بود. به طوری که وی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده بود: ارمنستان یک کشور مستقل است و من اجازه نمی‌دهم که رهبران قره‌باغ در مسائل داخلی ارمنستان دخالت کنند. ساآکیان و قوکاسیان در نامه‌ای که به دادستان ایروان نوشته‌اند از اتحاد ملی صحبت کرده‌اند اما این اتحاد صورت نمی‌گیرد چرا که با مسئولینی که خود و اقوامشان از راه نامشروع میلیونر شده‌اند نمی‌توان متحد شد.

گفتنی است، روبرت کوچاریان سیاستمدار مشهور ارمنی از تاریخ ۴ فوریه ۱۹۹۸ تا ۹ آوریل ۲۰۰۸ ریاست جمهوری ارمنستان را بر عهده داشت. وی پس از انقلاب آوریل ارمنستان و به قدرت رسیدن نیکول پاشینیان به جرم جنایات حوادث مارس ۲۰۰۸ چندین بار بازداشت شد و سرانجام از هفتم دسامبر ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برد.

بازرسان پرونده رئیس‌جمهور اسبق ارمنستان اعلام کرده بودند که بازداشت وی به دلیل نقض قانون اساسی این کشور و اعمال نفوذ غیرقانونی در انتخابات سال ۲۰۰۸ به نفع ریاست جمهوری سرژ سرکیسیان است.

لازم به ذکر است که هواداران لئون تر-پتروسیان نخستین رئیس‌جمهور ارمنستان و کاندیدای رقیب سرکیسیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ در آن زمان به نتیجه انتخابات اعتراض و اعلام کردند که تقلب صورت گرفته است. این اعتراضات با اعلام وضعیت فوق‌العاده توسط کوچاریان و با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و ۸ تظاهرکننده و دو مأمور پلیس کشته شدند.

با وجود اعتراض‌ها سرکیسیان پیروز نهایی خوانده شد و ۱۰ سال تمام قدرت را در کشور به دست گرفت، تا اینکه در آوریل سال جاری (۲۰۱۸) در پی اعتراضات گسترده مجبور به کناره‌گیری شد.

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /