ارائه طرح هایی در خصوص توسعه آموزش‌های شهروندی و فرهنگ شهرنشینی در دستور کار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز قرار گرفته است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز جلسه این هفته خود را به بحث و ارائه راهکارهایی جهت اهتمام هر چه بیشتر برای توسعه مباحث فرهنگی و گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار اختصاص دادند.

طی این جلسه توحید لطفی پور به عنوان کارشناس و میهمان با تشریح طرحی با عنوان «کمپین ۶ مرحله‌ای توسعه پایدار برای کهن شهر تبریز»، اظهار داشت: این کمپین شامل مراحلی همچون شهروند حامی محیط زیست، شهروند مهربان، شهروند خوب، شهروند و ترافیک، شهروند مقتصد و … است که در صورت اجرایی شدن در سطح تبریز می تواند  فواید بسیاری را به دنبال داشته باشد.

لطفی پور ادامه داد: به طور مثال در بحث شهروند حامی محیط زیست می توان موضوعاتی همچون آموزش مدیریت و صرفه جویی در آب، آموزش مدیریت پسماند از مبدا و گسترش فضای سبز خانگی و محلات را با مشارکت عموم شهروندان اجرا کرد.

کمپین‌های فراگیر و عمومی؛ راهکاری برای بسط هر چه بیشتر مفاهیم فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز با تاکید بر اینکه برای اجرای صحیح چنین طرح هایی باید عموم شهروندان مشارکت داشته باشند، گفت: این طرح نباید تنها مختص به گروهی خاص باشد بلکه تمامی سازمان ها و نهادها و ان جی او ها باید برای اجرای مفاهیم آن پای کار بیایند.

شهرام دبیری اجرای چنین کمپین هایی برای توسعه فرهنگ شهروندی را ثمربخش دانسته و افزود: در مسائل فرهنگی تنها نباید به آموزش اکتفا کرد. اجرای کمپین ها یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد رقابت بین شهروندان است چرا که کمپین ها و پویش ها، اقداماتی هدفمند هستند.

دبیری یادآور شد: تا زمانی که آموزش‌ها تبدیل به مرحله اجرایی و عملیاتی نشوند نمی‌توان گفت که عملکرد موفقی در این خصوص داشته ایم.

لزوم کسب اعتماد مردمی برای اجرای طرح‌های فرهنگی

در این بین دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز در این خصوص اظهار داشت: موضوع همراه ساختن سرمایه‌های انسانی و اجتماعی اصلی ترین محور طرح‌های توسعه پایدار به شمار می‌رود.

سعید نیکوخصلت ادامه داد: متاسفانه اعتماد مردم برای همرامی با چنین موضوعاتی به شدت کاهش یافته و برای حل این مشکل و یافتن این حلقه مفقوده باید تلاشی دو چندان داشته باشیم.

جامعه امروز نیازمند طرح‌های خلاقانه و متفاوت است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز عدم اعتماد مردم به مسئولان را مشکلی سد راه چنین طرح هایی دانسته و گفت: با وجود این مشکل، دلیلی وجود ندارد که ما سکوت کرده و اقدامی انجام ندهیم.

محرم محمدزاده ادامه داد: باید برای جلب اعتماد بالاخره کار خود را از جایی آغاز کنیم و به عبارتی بهتر نیازمند یک نقطه شروع هستیم.

او اجرای چنین کمپین هایی را برای توسعه فرهنگ شهروندی موثر خوانده و اظهار داشت: جامعه ما امروز نیازمند چنین طرح‌ها و مباحثی است و از سوی دیگر شهرداری نیز باید از این اقدامات حمایت کند.

آموزش؛ پیش شرطی برای اجرای کمپین‌های فرهنگی و اجتماعی است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز لازمه اجرای چنین طرح‌هایی را بحث آموزش دانسته و گفت: اجرای چنین کمپینی در ابتدا نیازمند زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است.

فرج قلیزاده خاطرنشان کرد: نمی‌توان بدون اینکه از معایب و محاسن موضوعی برای مردم سخن گفته باشیم، از آنها توقع اعمال صحیح رفتارهای شهروندی و اجتماعی را داشته باشیم.

قلیزاده با ذکر مثالی در این زمینه، یادآور شد: به طور مثال باید در ابتدا برای شهروندان فواید و ضرورت های کتابخوانی و اهمیت آن آموزش داده شود و پس از آن در مرحله دوم، طرحی مشارکتی و اجتماعی در خصوص کتابخوانی اجرا کرد.

وی افزود: کمپین‌ها موضوعاتی موقت و کوتاه مدت هستند که ممکن است در مدت کوتاهی از یادها فراموش شوند ولی آموزش همواره اثری ماندگارتر دارد.

کمپین توسعه پایدار در شورای فرهنگ عمومی مطرح و مصوب شود

در ادامه این جلسه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز نیز با اشاره به لزوم مشخص شدن شیوه نامه اجرایی و عملیاتی این طرح، خاطرنشان کرد: کلیات و مباحث کلان همواره مطرح می‌شود ولی برای عملیاتی شدن طرح نیازمند شیوه نامه اجرایی مشخصی هستیم.

حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: بهتر است پیش از اجرای این کمپین بین عموم شهروندان، در ابتدا این کمپین برای قشر خاصی مثل اصحاب رسانه، هنرمندان، اساتید دانشگاه، روحانیون و… مطرح شود و سپس از طریق این اقشار برای عموم شهروندان بازگو شود چرا که عموم مردم حرف این جامعه هدف خاص را گوش می دهند.

حمیدی با تاکید بر برون سپاری این طرح، تصریح کرد: اگر شهرداری خود عهده دار اجرای این طرح باشد بدون شک کمپین ابتر خواهد ماند. همچنین می‌توان به طور کلان این کمپین را در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مصوب کرد.

در پایان این جلسه مقرر شد طرح «کمپین ۶ مرحله‌ای توسعه پایدار برای کهن شهر تبریز» جهت بررسی ساز و کارهای اجرایی از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به شهرداری تبریز ارجاع داده شود.