هیجدهم اردیبهشت همزمان با روز جهانی صلیب سرخ مصادف شد با آتش‌سوزی بازار و زلزله‌ای سه ریشتری در تبریز!

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، در این سانحه شاهد تلاش جانانه آتش‌نشانان و نیروهای انتظامی، کارکنان مدیریت بحران، پرسنل مرتبط با اورژانس و مردم و اصناف بودیم. آتش‌نشانی واقعاً شغلی پرخطر است که در اثنای انبوه آتش و گرمای مهیبش، تنها شجاعت، سرعت و دقت‌عمل می‌تواند عامل اصلی موفقیت در این حرفه به‌حساب ‌آید و البته دورنگری مدیریت شهری در تجهیز و پیش‌بینی تدابیر لازم نیز عاملی به مراتب حیاتی به شمار می‌آید.

طبق گفته‌ها نسبت به سال‌های گذشته شاید سرعت‌عمل مناسب‌تری داشتیم که البته باید بررسی شود. با اینحال بودجه اندک این بخش و مدیریت‌های کوتاه‌مدت در این مجموعه می‌توانند آسیب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند.

تغییر سه مدیر در طول یک قرن در یکی از آتش‌نشانی‌های ژاپن نشان می‌دهد که آن‌ها از دهه‌ها قبل از اهمیت ثبات مدیریتی آگاه بودند ولی ما هنوز نه!

با این حال دیروز صحنه‌هایی به یادماندنی از آتش‌نشانان رقم خورد. تبحر و شجاعت آن‌ها ستودنی بود و جالب اینکه فقط بر کار خویش متمرکز بودند البته بدون منت و ریا. حضور نیروهای نظامی نیز بسیار ارزشمند بود که ترکیبی از همدردی و انضباط را در برابر اصناف مصیبت دیده به نمایش می‌گذاشتند. اصنافی که با خویشتن‌داری شاهد به آتش کشیده‌شدن اموال خویش بودند و از طرفی حضور خانواده‌هایی از آتش‌نشانان و کارکنان مدیریت بحران حتی از شهرهای اطراف مانند سردرود که دلواپس ایمنی همسران و پسران خود بودند برایم قابل احترام بود و همچنین حضور تعدادی از بازنشستگان و مدیران قبلی آتش‌نشانی.

به هر حال حداقل کارهایی که در روزهای آتی و شاید ماه‌های آتی باید صورت گیرند:

.۱ کمک به ترمیم اقتصاد اصناف خسارت دیده و ایجاد فضای کسب و کار
۲مرمت بازار، این میراث و گنجینه بی‌نظیر جهانی
۳تجهیز آتش‌نشانی به تکنولوژی‌های جدید و البته پشتیبانی مالی بیشتر از این مجموعه
۴ثبات مدیریتی در این مرکز
۵توجه ویژه به بازار از لحاظ در دسترس بودن آتش‌نشانی و سامان‌دهی سیم‌ها و تابلوهای کل بازار
۶هماهنگی و تمرین بیشتر نهادهای درگیر از قبیل آتش‌نشانی (شهرداری، پالایشگاه و پتروشیمی)، مدیریت بحران، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، هلال‌احمر، اورژانس، بسیج و مردم
۷بررسی علل آتش‌سوزی و اشتباهات احتمالی صورت‌گرفته در سرایت این آتش به اطراف.

نهایتا این روز برایم همراه بود با اتفاقاتی عجیب و غریب که پازل وقایع با سانحه آتش‌سوزی تکمیل شد. باشد که در فرصتی مناسب مجال نوشتن در خصوص این وقایع برایم میسر شود!

………………………………..

سعید نیکوخصلت