فارس، (شرح آنلاین) - رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شازند گفت: 4 حفار غیرمجاز در تپه تاریخی قلندرون محور اراک ـ بروجرد دستگیر شدند.

اتابکی در اراک اظهار کرد: روز دوم خرداد ۹۸ در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر اقدام به حفاری غیرمجاز؛ به واحد اطلاعات و اخبار یگان حفاظت مبنی بر حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی قلندرون روستاهای بهمنی و نهرمیان محور اراک ـ بروجرد و با هماهنگی مقام قضایی و رئیس پاسگاه این روستا محل حفاران غیرمجاز محاصره و چهار متخلف حین عملیات حفاری دستگیر شدند.

 وی بیان کرد: متهمان دستگیر و به همراه بیل و کلنگ  و تعدادی سفال شکسته از محل حفاری کشف و برای کارشناسی به اداره میراث فرهنگی تحویل و متهمان با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی بابیان اینکه از دستگیرشدگان مقادیری مواد مخدر  کشف و ضبط شد، اضافه کرد: متهمان پس از تحقیقات و سپری کردن مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند گفت: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.