ایرنا،( شرح آنلاین ) - گیا ولسکی معاون اول پارلمان گرجستان گفت: تظاهرات اعتراض آمیز روزهای اخیر نیروهای مخالف دولت در تفلیس علیه سفر هیات پارلمانی روسیه به گرجستان یک بازی خطرناک و بد از سوی حزب جنبش واحد ملی است.

تظاهرات پنجشنبه شب گذشته نیروهای مخالف دولت فعلی گرجستان در اعتراض به سفر هیات پارلمانی روسیه به این کشور برای شرکت در مجمع بین پارلمانی کشورهای ارتدکس در تفلیس به خشونت کشیده شد و در جریان آن ۲۴۰ نفر مصدوم و ۳۰۵ نفر نیز بازداشت شدند.

در پی این تظاهرات اعتراض آمیز که درچند روز اخیر به صورت متوالی ادامه دارد، ایراکلی کوباخیدزه رییس پارلمان گرجستان استعفا کرد و معترضان همچنین خواستار استعفای وزیر کشور کرجستان هستند.

به گزارش پایگاه خبری ” اینترپرس نیوز ” گرجستان، ولسکی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حاضران تظاهرات اعتراض آمیز در برابر پارلمان گرجستان در تفلیس باید به این بازی کثیف راه اندازی شده از سوی حزب جنبش واحد ملی متوجه شوند و تحت تاثیر اقدامات تحریک آمیز این نیروها قرار نگیرند.

معاون اول پارلمان گرجستان ابراز عقیده کرد که این کشور با پی امدهای نامطلوب اقدامات تحریک امیز حزب غرب گرای جنبش واحد ملی روبه رو می شود.

وی حزب جنبش واحد ملی را به تلاش برای رسیدن به قدرت از طریق این چنین اقدامات تحریک آمیز در گرجستان متهم و ابراز عقیده کرد، همه این اقدامات تحریک آمیز می تواند خسارت اقتصادی برای گرجستان در روابط آن با روسیه در پی داشته باشد.

در پی تظاهرات اعتراض آمیز نیروهای غربگرای گرجستان در تفلیس علیه سفر هیات پارلمانی روسیه به این کشور، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دستور توقف پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور از ۸ جولای (برابر ۱۷ تیر ماه) به گرجستان را صادر کرد.

دستور رییس جمهوری روسیه همچنین شامل شرکت های هواپیمایی گرجستان شده و ولادیمر پوتین از هیات دولت روسیه انجام اقدامات تعویق ناپذیر برای بازگشت شهروندان این کشور که در گرجستان بسر می برند، خواستار شد.

در حال حاضر هواپیماهای ۶ شرکت هواپیمایی روسیه و ۲ شرکت گرجستانی پروازهای متقابل میان دو کشور انجام می دهند و نیز بنا به امار رسمی روسیه در پنج ماه اخیر ۵۴۰ هزار شهروند این کشور به گرجستان سفر کردند که ۳۱ درصد بیشتر در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل می باشد.

نهاد دولتی امور گردشگری روسیه پیشبینی کرد که با به کار گیری محدودیت های برای شرکت های هواپیمایی، سفرهای گردشگری از روسیه به گرجستان ۶۰ الی ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

در این حال آرنو خیدیربگیشویلی کارشناس سیاسی و سردبیر خبرگزاری ” گروزاینفورم ” گرحستان در واکنش به تظاهرات اعتراض آمیز و اقدامات تحریک آمیز علیه روسیه در تفلیس، گفت: مقامات گرجستان فرصت بهبود روابط با روسیه را از دست دادند.

وی نیز ابراز عقیده کرد که، در چنین شرایط سیاسی در روابط با روسیه، گرجستان می تواند با خسارت اقتصادی نیز روبرو شود.

در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار شد و حزب جنبش واحد ملی گرجستان به رهبری میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید.

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده در باره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط گرجستان و روسیه دامن زد.

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد.

گرجستان در ماه ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری همه پرسی در باره جویای موضع شهروندان گرجی نسبت به عضویت این کشور در ناتو را برگزار کرد که در آن ۷۷ درصد از شهروندان گرجستانی بر له عضویت گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رای دادند.

مسکو هر گونه تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تهدید برای منافع راهبردی روسیه در منطقه اعلام کرد.

تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.

در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد.

پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و با پیروزی حزب ” رویای گرچستان ” در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هرچند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز نایل شود که فعلاً در رابطه با واکنش های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

گریگوری کاراسین معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز به تاز گی در واکنش به تظاهرات اخیر در تفلیس علیه سفر هیات پارلمانی روسیه به گرجستان برای شرکت در همایش مجمع بین پارلمانی کشورهای ارتدکس، گفت: این همایش بین المللی مهم بهانه ای برای نیروهای سیاسی افراط گرای گرجستان جهت ابراز احساسات ضد روسیه خود بوده است.