تبریز – شرح آنلاین، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی بربطان و گروه دف نوازان حیران، با حضور اصحاب رسانه در محل هتل فرید تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، گروه دف نوازان حیران، چهارم مرداد ماه سال ۱۳۹۸، به همراه گروه موسیقی بربطان، با سرپرستی استاد حسین بهروز نیا، ساعت ۲۱:۳۰، در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی الف تبریز و در دو پرده به روی صحنه می رود.
پرده اول شامل قطعات آلبوم استاد حسین بهروزی نیا، و پرده دوم شامل قطعات گروه دف نوازان حیران و قطعات آذری، در مجموع ۱۲ قطعه است.
استاد حسین بهروزی نیا از مطرح ترین نوازنده های ایران، که همکاری با محمدرضا شجریانو شهرام ناطری را در کارنامه دارد و اکنون ساکن کشور کاناداست، نقش بی بدیلی در موسیقی سنتی ایران دارد.
به همین مناسبت نشست خبری کنسرت تابستانه گروه دف نوزان حیران و گروه موسیقی بربطان، شامگاه یکشنبه، در محل هتل فرید تبریز، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
حامد علیپور، سرپرست گروه هنری دف نوزان حیران، در این نشست خبری، در خصوص این گروه هنری، توضیح داد: گروه هنری دف نوازان حیران، در سال ۱۳۹۳، فعالیت خود را در قالب اجراهای صحنه ای، بصورت رسمی آغاز کرده است.
وی افزود: در ابتدای فعالیتمان، در قالب تور موسیقی، شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی اعم از شهرستان های محرومی که گفته می شد نزدیک به نیم قرن بود که شاهد اجرای صحنه ای نبودند، از جمله، خوی، بستان آباد، مراغه و … رفتیم.
سرپرست گروه هنری دف نوازان حیران ادامه داد: در خود تبریز نیز، اسفند ماه سال گذشته، در قالب یک کنسرت زمستانه در سالن اقبال آذر به روی صحنه رفتیم.
او در ادامه افزود: کنسرت تابستانه مان قرار بود در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، در حالی که با سنگ اندازی های متعدد برخی مسئولان و دستگاه های متولی این کنسرت، با سه بار تغییر تایم، به چهارم مرداد ماه موکول شده و از ۴ سانس به تنها یک سانس محدود شد.
علیپور در بخش بعدی سخنانش گفت: قرار بر این بود که هزینه حاصل از فروش بلیت این کنسرت صرف کمک به مناطق سیل زده شود، که بدلیل عدم حمایت مسئولان و همچنین برخی قوانین غلط که دامن گیر اجراهای صحنه ای می شود، این قرار بر هم خورد.

۱۱۰ درصد ضرر مطلق / موسیقی سالم کجا و این آشفته بازار کجا ؟!

حسین درابلو، رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی – هنری ندای طنین، که مدیریت این اجرای صحنه ای را برعهده دارد نیز در این نشست بار دیگر از قانون تعلق یافتن ۱۰ درصد مبلغ حاصل از فروش بلیت های اجراهای صحنه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گله کرده و گفت: اینکه ژانر موسیقی ملاسیک مخاطبان خاص و محدود خود را دارد، و به تبع آن میزان درآمد حاصل از این گونه اجراهای صحنه ای کمتر از اجراهای پاپ است، در کنار قانون غلطی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، عرصه را برای موسیقی سالم سنتی تنگ می کند.
او افزود: اینکه این قانون، سراسری بوده و برای همه کشور صادق است، حرفی نیست، ولی اینکه چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برای اولین بار آنرا اجرایی می کند، جای بحث زیاد دارد، شهر اولین ها در حالی این قانون را به ضرر کنسرت های بومی اجرا می کند که در پایتختی که بعنوان کلانشهر قانون گذار شناخته می شود، هنوز هم این قانون جاافتاده نیست.
این فعال فرهنگی ادامه داد: شنیده ها حاکی از این است که چند روز پیش در نتیجه جلسه ای در خانه موسیقی، قرار است تا یک ماه آینده این قانون غلط برداشته شود.
درابلو در بخش بعدی سخنانش تصریح کرد: ما اگر بخواهیم بعنوان یک کار فرهنگی بلیت یک اجرای صحنه ای بومی را به طرفداران هدیه دهیم، دستگاه متولی، آن ۱۰ درصد را از ما می گیرد، یعنی علاوه بر اینکه پولی از فروش بلیت بدست نمی آوریم، باید ۱۰ درصد هم از جیب خودمان خرج کنیم، و این یعنی ۱۱۰ درصد ضرر مطلق.
او در ادامه در مقایسه موسیقی سنتی با برخی از موسیقی های ژانر پاپ عنوان کرد: موسیقی های نابی که بدون هجویات است، و موجب گسترش فرهنگ و هنر می شود کجا و موسیقی هایی که در اجراهای صحنه ای پلی بک می شوند، و برای پوشش اشتباهات خواننده صدا را تا حد انفجار بالا می برند کجا.
درابلو همچنین از نبود حمایت از اجراهای صحنه ای بومی گله کرده و عنوان کرد: عدم حمایت مردم ومسئولان از کنسرت های بومی یکی از اصلی ترین مشکلات این اجراهای صحنه ای است.
وی می افزاید: جریان های پایتختی که پولهای تبریز را فدای یک سانس کنسرت خوانندگان تهرانی می کنند، و این در حالی است که اسطوره های موسیقی که سابقه آهنگ سازی برای صداهایی به ماندگاری تاریخ را دارند، نهایتا می تواند ۲۰۰ بلیت بفروشند و این یعنی ننگی بر موسیقی.