وحید خوش زرع// با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه تبریز، مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی و مسعود پزشکیان نایب رئیس و نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی؛ بطور همزمان از دو پروژه آغاز عملیات احداث و لوله گذاری خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب […]

وحید خوش زرع//
با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه تبریز، مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی و مسعود پزشکیان نایب رئیس و نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی؛ بطور همزمان از دو پروژه آغاز عملیات احداث و لوله گذاری خط اتیلن غرب کشور از میاندوآب به پتروشیمی تبریز و همچنین افتتاح نخستین گمرک پتروشیمی کشور در مجتمع پتروشیمی تبریز رونمایی شد تا روند توسعه پتروشیمی تبریز با شتاب بیشتری حرکت خود را ادامه دهد.
به گزارش شرح آنلاین ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۱ با هدف توسعه صنعتی غرب کشور آغاز و مقرر شد این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان شرقی امتداد یابد اما با گذشت ۱۵ سال هنوز به سرانجام نرسیده بود.
دی ماه سال گذشته پس از پی گیری های مکرر مسئولین استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و هیئت مدیره مجتمع پتروشیمی تبریز، وزیر نفت در سفری به آذربایجان شرقی از آمادگی این وزارتخانه برای اتمام خط نیمه تمام اتیلن غرب کشور و امتداد آن تا مجتمع پتروشیمی تبریز خبر داد.
جدیت و پیگیری های دکتر جبارزاده استاندار وقت آذربایجان شرقی در این موضوع باعث شد که بعد از گذشت ۱۵ سال از آغاز زمین زدن کلنگ خط اتیلن غرب کشور با رویکرد امتداد آن تا تبریز، مردم این خطه شاهد آغاز لوله گذاری این طرح زیربنایی و راهبردی صنعت نفت باشند.
طبق برنامه ریزی های انجام شده،پتروشیمی کاویان، اتان دریافتی از پارس جنوبی را به اتیلن تبدیل و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن خوراک ۱۲ مجتمع پتروشیمی سر راه را تامین خواهد کرد.
خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع های پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند.

طرح انتقال خط اتیلن غرب کشور که در امتداد خط لوله اتیلن از عسلویه تا میاندوآب می باشد ، برای انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تن اتیلن با لوله گذاری ۱۰ اینچی بطول ۱۵۴ کیلومتر با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در مدت یکسال در سه فاز اجرا و به بهره برداری خواهد رسید که در افزایش ظرفیت تولیدی با ایجاد طرح های توسعه ای ، افزایش تنوع محصولات برای رقابت در بازارهای مصرف ، ایجاد ارزش افزوده با بهبود فرآیندهای تولیدی و سودآوری تأثیر به سزائی خواهد داشت.
این شرکت به منظور جبران کمبود خوراک اتیلن مورد نیاز در واحدهای مجتمع، احداث خط لوله انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز و اتصال به شبکه خط لوله اتیلن غرب کشور را در دستور کار خود قرار داد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

** افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز به یک میلیون و هشتصد هزار تن در ۵ سال آینده

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز در آئین آغاز عملیات احداث خط اتیلن میاندوآب به تبریز گفت: خط اتیلن از میاندوآب به تبریز برای انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تن اتیلن با لوله گذاری ۱۰ اینچی بطول ۱۵۴ کیلومتر با یک هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال اعتبار در مدت یکسال در سه فاز اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.
سیاوش درفشی افزود: این طرح در افزایش ظرفیت تولیدی با ایجاد طرح های توسعه ای، افزایش تنوع محصولات برای رقابت در بازارهای مصرف، ایجاد ارزش افزوده با بهبود فرآیندهای تولیدی و سود آوری تأثیر به سزائی خواهد داشت .
وی ادامه داد: اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز افزود: پیش بینی می شود با بهره‌برداری از این طرح و ایجاد واحدهای توسعه‌‌ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان ۲، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی تبریز در سال۹۹، به بیش از ۱٫۱ میلیون تن در سال خواهد رسید.
درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز بااشاره به طرح های توسعه ای این شرکت در سال های آتی تصریح کرد: در پنج سال آتی میزان تولیدات این مجتمع به یک میلیون و هشتصد هزار تن در سال هدف گذاری شده است.
درفشی همچنین به مزایای اشتغالزایی این طرح نیز اشاره کرده و افزود:۳۰۰ نفر در مرحله عملیات احداث این خط به صورت مستقیم و بیش از ۹۰۰ نفر نیز بطور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و پس از بهره برداری از این خط نیز امکان اشتغال ۱۵۰ نفر در مجتمع پتروشیمی تبریز ایجاد می شود.
مدیرعامل پتروشیمی تبریز به آغاز فعالیت نخستین گمرک پتروشیمی کشور در محل مجتمع پتروشیمی تبریز اشاره کرد و افزود: با همکاری اداره کل گمرک تبریز همزمان ، نخستین مرکز گمرک پتروشیمی کشور در تبریز آغاز بکار کرد.
درفشی گفت: با استقرار این مرکز گمرکی روزانه افزون بر یک هزار و ۳۵۰ تن مواد پلیمری تولیدی پتروشیمی تبریز توسط ۶۰ کامیون بطور مستقیم از این مجتمع به خارج از کشور صادر خواهد شد.
وی ادامه داد:با راه اندازی این گمرک از تردد های کامیون ها و کشنده های سنگین در داخل شهر تبریز برای مراجعه به گمرک و انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می شود که این امر باعث کاهش بارترافیکی و بهبود روان سازی ترافیک در ناحیه غرب تبریز شده د و از سفرهای درون شهری غیر ضروری در این خصوص نیز کاهش می یابد.

*نمایندۀ ولی فقیه در آذربایجان شرقی: نقش آفرینی پتروشیمی تبریز در اقتصاد ملی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، نمایندۀ ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مراسم آغاز عملیات لوله گذاری خط اتیلن غرب کشور با قدردانی از زحمات استاندار سابق آذربایجان شرقی و وزیر نفت در خصوص انتقال این خط به تبریز اظهار کرد: اجرای این طرح علاوه بر افزایش تولید و سود آوری، برای ایجاد شغل در منطقه تأثیر گزار خواهد بود.
حضرت حجت الاسلام آل هاشم افزود: نقش آفرینی پتروشیمی تبریز در اقتصاد ملی، با افزایش ظرفیت تولید و اشتغالزایی به منصه ظهور خواهد رسید.

*نائب رئیس مجلس شورای اسلامی:درآمدزائی طرح انتقال خط اتیلن غرب کشور برای منطقه
مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از آمادگی خود و مجمع نمایندگان استان برای پیگیری و هماهنگی های لازم جهت پیشبرد اجرای فاز دوم این پروژه از بناب به تبریز اعلام کرد و گفت: از اثرات مثبت اجرای این طرح میتوان به درآمدزائی مفید و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه اشاره کرد.
استاندار آذربایجان شرقی: پتروشیمی تبریز از موفقترین شرکت های واگذارشده به بخش خصوصی می باشد
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: شرکت های پتروشیمی و پالایش نفت تبریز از موفق ترین شرکت ها در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است.
مجید خدابخش افزود: با بهبود مدیریت شاهد افزایش سودآوری در این شرکت ها هستیم و اجرای برنامه های توسعه ای در دستور کار این دو شرکت قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته شرکت پتروشیمی تبریز زیان ده بود که اکنون توانسته با مدیریت صحیح به سودآوری دست یابد.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید تلاش شود عملیات لوله گذاری خط اتیلن غرب به تبریز در کمتر از یکسال به اتمام برسد تا شاهد اشتغال زایی و ارزش افزوده باشیم.
خدابخش با اشاره به اجرای طرح های زیست محیطی شرکت پتروشیمی تبریز در منطقه گفت: آغاز به کار نخستین مرکز گمرک پتروشیمی کشور در پتروشیمی تبریز نیز یکی از طرح های خوب این شرکت در این راستاست که از تردد ماشین های باری سنگین در داخل شهر تبریز جلوگیری می کند.