شرح آنلاین - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: قضیه دختر آبی از مصداق‌های جنگ شناختی و در حال شکل گرفتن است که دو قطبی سازی را پیگیری می‌کند.

سردار غلامرضا جلالی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان این مطلب گفت: این دو قطبی‌ها ممکن است بر اثر اشتباهات برخی مسئولان یا شناختی که دشمنان از موضوعات اجتماعی و فرهنگی کشور دارند ایجاد شود چرا که در چهار پنج سال گذشته که حمله سایبری به نطنز انجام شد سلاح سایبری، ویروسی بود، اما اکنون با محتوا و داده این حمله‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امریکا زرادخانه‌های تولید سلاح‌های سایبری ایجاد کرده است افزود: حملات سایبری بر اساس متحوا از جنس رسانه و اثرگذاری روی فکر و ذهن مخاطب و در آن مخاطب از یک کانال و با یک محتوا تغذیه می‌شود و به مرور می‌توان فرامین ویژه‌ای را به آن مخاطب داد که نمونه آن در اغتشاشات سال ۹۷ دیده می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: از سال ۹۷ عملی شدن این نوع تهدید را دیدیم در سال ۹۷ حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور در کانال‌های اجتماعی خارج پایه حضور داشتند و اجازه داده بودیم جمعیت ما با داده‌های آن‌ها سازمان دهی شوند.

سردار جلالی تصریح کرد: دشمن در این کانال‌های اجتماعی اشراف دقیقی بر اختلاف‌ها و شکاف‌های جامعه ما داشت و می‌توانست جامعه را به اغتشاش و درگیری بکشاند و برخی از درگیری‌های سال ۹۷ بر پایه این فضا شکل گرفت البته بخشی از آن اعتراض‌ها نیز به علت اشتباهات برخی مسئولان بود.

وی گفت: در این فضا و کانال‌های اجتماعی خارج پایه مردم را به انبار کردن اجناس، خروج پول از کشور و تبدیل پول به دلار تشویق می‌کردند که همه این مسائل از مؤلفه‌های جنگ نرم است.

سردار جلالی افزود: شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بر امنیت کشورها تأثیرگذار باشند و حتی اروپایی‌ها به ویژه فرانسه نیز می‌گویند می‌خواهد فضای سایبری خاص خود که بتواند آن را کنترل کند داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: موضوعات مربوط به زنان از جمله آزادی، حجاب و مسائل فمنیستی حوزه‌هایی است که دشمنان به آن شناخت دارند و از آن در ایجاد دو قطبی در جامعه استفاده می‌کنند.

سردار جلالی افزود: از مسئله دختر آبی نیز ابزارگونه و برای رسیدن به اهداف سیاسی خودشان استفاده کرده اند.

وی گفت: بهبود سواد رسانه‌ای که صدا و سیما در این باره خوب کار می‌کند و باز کردن اینگونه مسائل که ممکن است در آینده و در زمان انتخابات نیز روی دهد از ایجاد دو قطبی و بروز جنگ شناختی جلوگیری می‌کند.

سردار جلالی افزود: رسانه‌های کشور به ویژه رسانه ملی نقش محوری و کلیدی در شفاف کردن مسائل و به موقع بودن آن و مشخص کردن سریع دروغ‌ها دارند.

وی گفت: البته قوانین قضایی نیز باید با کسانی که خبر دروغ را تولید، نشر و بازتاب می‌دهند برخورد کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: جریان انقلاب و ضد انقلاب در فضای سایبری، کامل مشخص است و اگر کسی به سمت اهداف ضد انقلاب حرکت کند و آن را خواسته یا ناخواسته گسترش دهد در مسیر دشمن قرار گرفته است.

سردار جلالی گفت: جریان ضد انقلاب به سمت اسلامیت، اصالت دین و موضوع ولایت فقیه حرکت نمی‌کند بلکه ایجاد شکاف بین مردم و حکومت و دست گذاشتن روی نقاط ضعف و بزرگ نشان دادن آن‌ها را پیگیری می‌کند.

وی افزود: درباره شبکه ملی اطلاعات اختلاف نظر یا اشکالاتی در اسناد آن وجود دارد که برخی مسئولان می‌گویند مسائلی به ما ربط دارد یا ندارد.

سردار جلالی گفت: در شرایط کنونی، کشور دچار تحریم و تهدید سایبری است و تحریم‌های سایبری ممکن است به حوزه‌های داخلی نیز گسترش و مشکلات فراوانی را ایجاد کند مانند نرم افزارهایی (اپلیکیشن ها) که مردم از آن‌ها استفاده‌های فراوانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا و انتهای شبکه ملی اطلاعات در داخل باشد افزود: با هماهنگی دستگاه‌های گوناگون تاکنون ۱۱۰ تا ۱۱۵ رزمایش سایبری که با آزمایش حضور میدانی بوده است انجام داده ایم.

سردار جلالی گفت: اگر زیر ساختی ضعف داشته باشد با تعیین زمان برای رفع آن، مسئله را به دستگاه مربوطه اطلاع می‌دهیم.