ایرنا، شرح آنلاین - سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد، گفت: اگر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند؛ چهارچوب های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می‌تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.

«علی ربیعی» امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهارداشت:‌ رئیس جمهوری دیشب برای شرکت در اجلاس سه جانبه و دیدار با سران کشورهای روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر در ادامه ابتکار  مذاکرات آستانه و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین تعمیق ارتباطات سیاسی دو کشور در موضوعات دیگر منطقه ای است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: مذاکرات آستانه الگویی برای حل و فصل بحران هایی است که در منطقه و سایر مناطق بحران خیز وجود دارد. معتقدم کشورهای مهم و اثرگذار منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند و میتوانند در ساختن الگوهایی که مسائل منطقه را در درون خودش حل و فصل کند، موثر باشند.
ربیعی با بیان این که شاید هیچ گاه ارزش و جدی بودن کار با همسایه ها به برکت تحریم ها انقدر حساس نشده بود، افزود: خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی خودش به سر می‌برد و استراتژی اصلی ما هم در سیاست خارجی تعمیق روابط گسترده با همسایگانمان است.
سخنگوی دولت گفت: امروز معتقدیم که از برکات تحریم این است که رویکردمان در کار با همسایگان متعدد امکان بسیار خوبی برای ما فراهم کرده است.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری هم روز گذشته پیش از عزیمت به آنکارا اعلام کرد که آمادگی کامل داریم روابط حسنه‌مان را با همه همسایگانمان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم و این سیاست و استراتژی ما است که مجددا بر آن تاکید می‌کنیم.
ربیعی اضافه کرد: به طور طبیعی در این سفر؛ در نشست های دوجانبه‌ای که با روسیه داریم درباره خریدهایی که از این کشور داریم و صادراتی که به روسیه خواهیم داشت، با این کشور صحبت خواهد شد.
سخنگوی دولت افزود:‌ در گذشته نیز کمیسیون‌های مشترک ما با روسیه و ترکیه تفاهم‌هایی را صورت داده اند و کارها را جلو برده‌اند که در این سفر بخشی از  گفت و گوها درباره تداوم ارتباطات، تحکیم و یا عملیاتی کردن تفاهم‌هایی بوده که این کمیسیون‌های مشترک در طول ماه‌های گذشته با این دو کشور دنبال کرده‌اند.
وی با اشاره به تحولات اخیر یمن و حمله به تاسیسات  نفتی‌آرامکو گفت: برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت کرده و تلاش می‌کنند بی‌اعتمادی بین همسایگان را افزایش دهند که ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش‌آمده برای شرکت آرامکو در عربستان مشاهده کردیم.

ناامنی و بی ثباتی‌های منطقه نیاز به فرافکنی ندارد

سخنگوی دولت یادآور شد:‌ متاسفانه به ریشه‌های این جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه توجه نمی‌شود. معتقد هستیم یمنی که ۵ سال است مورد هجوم و زیرشدیدترین حملات و رفتارهای ضدانسانی قرار دارد و کشته‌های زیاد، کودکان آواره و بی‌سرپرست زیاد محصول این جنگ ۵ ساله علیه این مردم بی‌دفاع است. اینها ریشه‌ها و بنیادهای ناامنی‌های منطقه است که نیاز به فرافکنی ندارد.
ربیعی ادامه داد: قطعا نخبگان یمنی دانش، امکانات و ظرفیت‌های خود را توسعه داده‌اند. آنها هم متحدانی در منطقه و در داخل کشورها و جنبش‌های منطقه‌ای  دارند و اینکه به دنبال فرافکنی باشند و باز انتقام‌گیری و خونریزی و باز هم تهدید و حمله مجدد به یمن و تهدید سایر کشورها را راه‌حلی برای پایان این حوادث و مناقشات بدانند همان مسیر طی شده است که منجر به ایجاد بن‌بست و هزینه دادن کشورها منطقه و سود بردن قدرت‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا می‌شود.

آماده همکاری برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه هستیم

وی اضافه کرد: در همین مسیر ما طرح ۴ ماده‌ای را در همان روزهای نخستین بحران منطقه و یمن ارائه دادیم و هنوز هم اعتقاد داریم که تنها راه‌حل برای خروج از بحران، یک طرح ۴ ماده‌ای و یا چیزی شبیه به این است که می‌تواند ما را از بحران خارج کند.
سخنگوی دولت بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سازمان ملل متحد و همه کشورهایی که راغب به حفظ صلح و بازگشت ثبات در یمن و در منطقه هستند آمادگی کامل دارد و معتقدیم که ناامنی منطقه در هر حالت آن به نفع هیچ یک از مردم و کشورهای منطقه نیست.

 رئیس جمهوری به نیویورک سفر می‌کند

ربیعی عنوان کرد: درآینده نه چندان دور رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به  نیویورک سفر می کند و این سفر فرصت خوبی برای رایزنی‌های دو یا چندجانبه با مقامات کشورهای مختلف در مورد مسائل بین المللی و جهانی و همچنین مسائل منطقه است.
وی افزود: امیدوار هستیم رئیس جمهوری و هیات همراه در این سفر بار دیگر حقانیت، صبر استراتژیک و مواضع جمهوری اسلامی به رغم همه تضییقاتی که قائل شده‌اند را بیان کنند و این سفر دستاورد و نفعی برای جامعه ما به همراه خواهد داشت.

مصوبات نشست سران قوا 

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه سران سه قوه درباره مسائل اقتصادی  و مصوبات‌آن اظهار داشت: در این جلسه سه مصوبه خوب به تصویب رسید و گزارشی از  وضعیت ثبات بازار و همچنین قیمت‌ها و تولید در این جلسه ارائه شد وی یادآور شد: خوشبختانه این گزارش‌ها علائم بسیاری خوبی به‌خصوص در بازار ارز  همچنین درخصوص تولیدات ملی و تولیدات داخلی نشان می‌داد.
وی ادامه داد: در جلسه سران قوا در همین راستا ۳ تصمیم اتخاذ شد از جمله اینکه بر اختیارات بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز تاکید شد و همچنین تلاش‌هایی که بانک مرکزی برای ایجاد ثبات نسبی در این بازار انجام داده نیز در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از این جلسه علاوه بر ساماندهی بازار ارز، بحث اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی، تنظیم بازار کالا و خدمات نیز مطرح شد. جلسه درباره تنظیم بازار کالا و خدمات تصمیم گرفت مصوبه‌ای را با اختیاراتی که برای وزارت صمت برای یکسال پیش‌بینی شده بود، ارائه کرد.
ربیعی بیان کرد: این مصوبه اشکالاتی داشت و برای اینکه این اشکالات مانع کار نشود مقرر شد ظرف یک ماه آینده این اشکالات مجددا به جلسه ارائه شود ولی به پیشنهاد قوه قضاییه مقرر شد قوه قضائیه و قوه مجریه هر دو با هم طرحی را برای اختیارات مورد نیاز ارائه کنند و در جلسه آتی این طرح درخصوص تعزیرات حکومتی و افزایش اختیارات تصویب شود.
وی با بیان اینکه این دو مصوبه به یکسان شدن قیمت‌ها کمک می‌کند، اظهار داشت: در این جلسه همچنین مطرح شد که در یک بازار روی یک کالای مشخص چند قیمت مشاهده می‌شود و تاکید شد که قیمت‌ها حتما باید برچسب داشته باشند که به کنترل بیشتر در بازار کالا کمک می‌کند.

 هیچ نشانه ای مبنی بر صداقت آمریکا نمی‌بینیم

ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ نشانه ای مبنی بر صداقت آمریکا از طرف این کشور نمی بینیم، گفت: در صورت ادامه وضع موجود اساسا امکان دیدار دو رئیس جمهوری وجود ندارد. از نگاه ایران توقف همه تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از برجام ایجاد کرده است شرط ضروری برای آغاز یک دیپلماسی سازنده است.
سخنگوی دولت با بیان این که طرف آمریکایی هم می‌تواند در۱+۵ مجدد حضور داشته باشد، اظهار داشت: ما با هر کسی تنها زمانی گفت و گو خواهیم کرد که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم کشور حل خواهد شد. نه حرف و نه بحث و طرح جدیدی وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم توقف تحریم ها و برگشت به قبل از تحریم ها تصریح کرد:  این موضوع پیش شرط نیست و به اعتقاد من طبیعی‌ترین حق ماست. آمریکا برای نشان دادن عزم و صداقت خود در این مسیر جدا از رفع تحریم‌ها باید به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط لازم برای تامین حقوق ملت ایران را فراهم کند. ما در حال حاضر هیچ کدام از شرایط را برای دیدار دوجانبه مهیا نمی بینیم.

تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد/ حرف زدن مسئله ای را عوض نمی‌کند

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم و دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد. اگر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ایران احترام بگذارد؛ چارچوب های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می‌تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: اینکه فقط حرف زده شود که ما آماده مذاکره هستیم؛ چه مسئله ای را حل می کند؟ اینکه ما در عرض ۲۴ ساعت مشکلات را حل می کنیم به چه معناست؟ اینکه ایران باید پیشرفت کند به چه معناست و چه چیزی را می خواهد ثابت کند؟ شاخصه های این پیشرفت چیست؟ مردم ایران این سوال را از ما می پرسند؛ که وقتی چنین حرفی زده می شود چه اتفاقی خواهد افتاد.
ربیعی یادآورشد:اگر شما می خواهید ایران پیشرفت کند اولین بحث این است که به جایی باز گردید که فشار را بر مردم ایران آغاز کردید و زحمت مردم ایران را افزایش دادید و باید به همان شرایط بازگشت.
سخنگوی دولت گفت: اگر ابتکارات اروپایی ها سامان بگیرد که البته جدای از این سفر است، می توان ملاقات هایی با اروپایی‌ها داشت. درهای مذاکره و دیپلماسی با کشورهای مهم آسیایی هرگز بسته نبوده است تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم. ما باید هم منافع مردم و هم‌آبروی ایرانی را تامین کنیم و هم اینکه نمی خواهیم تحریم ها دوباره شرایطی را برای کشور رقم بزند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.

 مطالبی که در برنامه(بدون توقف) مطرح شد غلط بود

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ابزارهای قانونی دولت برای مقابله با نگرش جناحی صداو سیما، گفت: چیزی که در آن برنامه بیان شد فکر می کنم مطالب نادرستی درباره جلسات جلسه سران سه قوه بود که نمی‌خواهم وارد مباحث شوم.
وی ادامه داد: در آخرین جلسه سران سه قوه موضوع استجازه درباره مبارزه با فساد مورد بحث قرار گرفت. ما کماکان به هر تصمیمی که گرفته شده، قائل هستیم و رفع اشکالاتش مورد بحث بود. مطالبی که در آن جا [برنامه] گفته شد غلط بود و این پاسخ براساس آن داده شد
سخنگوی دولت بیان کرد: واقعاً دلمان می خواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نرود شماها که می نویسید و تصویر می گیرید و منتشر می‌کنید امنیت ملی ما در گرو نوشته ها و تولیدات شماست ما این را به مصلحت کشور می‌دانیم.
ادامه دارد

حضور زنان در ورزشگاه‌ها به صورت پله‌ای افزایش می‌یابد

خبرنگاری از ربیعی در مورد مباحث مطرح شده در اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری مبنی بر این که حضور زنان نیازمند آماده شدن فضاست و هنوز این فضا فراهم نیست و اظهارات سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و شما مبنی بر این که زیرساخت های این موضوع در حال فراهم شدن است، گفت: من دراین باره از آقای واعظی سوال کردم ایشان به دفتر بنده بیانیه داد، صحبت های آقای واعظی در تناقض با گفته‌های من نبود، وی اعلام کرده بود که نگرانی‌هایی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد که البته این نگرانی‌ها از سوی برخی ها وجود دارد ولی ما معتقد هستیم زنان می‌توانند در ورزشگاه ها حضور یابند البته عده ای در جامعه نگرانی دارند.

وی افزود: ما معتقد هستیم قطعا تحولات جمعیتی و خواست‌ها و نیازهای زنان نسبت به قبل عوض شده است وما نمی توانیم با سیاست‌گذاری ها به این نیازها پاسخ ندهیم اگر سیاست گذاری‌های اصلاحی انجام نشود قطعا ناگواری‌هایی به وجود می‌آید.

سخنگوی دولت گفت: آقای سلطانی فر هم تدبیری اندیشیده در بازی اخیر با کامبوج زنان در ورزشگاه حضور خواهند داشت و این حضور پله ای افزایش می یابد

برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها بلیط فروشی انجام می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور زنان در ورزشگاه ها بلیط فروشی انجام خواهدشد،  اظهار داشت: قطعا بلیط فروشی انجام خواهد شد، قرار است بنده به همراه آقای سلطانی فر از ورزشگاه و مسیرهای مسابقه بازدیدی داشته باشیم.

ربیعی درباره انتشار عکسی از سالن والیبال که در آن حضور زنان کم رنگ بوده، گفت: من خودم این موضوع را پیگیری کردم.  درب‌های سالن باز بوده ولی بیش از آن تعدادی که در عکس آمده فردی به سالن مراجعه نکرده است.

 نمی‌توانیم چشم‌مان را بر واقعیات‌ها ببندیم/ اینکه این و آن را محکوم کنیم چه فایده دارد

سخنگوی دولت با اشاره به حادثه خودسوزی سحر خدایاری گفت: حادثه ای که رخ داد حادثه تلخ ودرس‌آموزی بود.  فضای رسانه ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع به مقدار زیادی مغرضانه بود. مسئله دخترمان سحر ابعاد مختلفی را پیش ما قرار داد این موضوع در حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی و تحولات نسلی ما است، ما نمیتوانیم این موضوعات را نادیده بگیریم، باید آستانه تحمل افراد در نظر گرفته شود. این که چه چیزی اتفاق افتاده که چنین حادثه تلخ و غیرقابل قبولی رخ می دهد، مهم است.

وی تاکید کرد: ما در دولت این موضوع را بررسی می‌کنیم تا برخی از سیاست گذاری ها اصلاح شود، ما نمی‌توانیم چشم‌مان را به واقعیت‌ها ببندیم، این که این و آن را محکوم کنیم چه فایده دارد، ما باید نگاه همه جانبه و جامعه شناسانه به این موضوع داشته باشیم تا از این حوادث جلوگیری کنیم.

فرافکنی سنت‌آمریکایی‌هاست

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات بی اساس علیه ایران مبنی بر نقش آفرینی در حمله به تاسیسات آرامکو عربستان و احتمال جنگ، گفت: متاسفانه وزیر خارجه آمریکا عجولانه و به شکل تلویحی ایران را مورد اتهام قرار داد.
وی با بیان این که فرافکنی سنت آمریکایی ها است که این بار هم رخ داد،گفت: باید ببینیم چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند. این اقدام یک بازتاب طبیعی سرکوب مکرر یک جامعه است و آن هایی که زیان می بینند همه کشورهای منطقه هستند و هیچ کس از آن نفعی نمی برد.
سخنگوی دولت با اشاره به حمایت ها از صدام در زمان جنگ تحمیلی گفت: زمانی که دیدند صدام منافع آنها را تامین نمی کند جهت گیری رسانه های آنها  به سمت ساخت سلاح هسته ای عراق  رفت و در این راستا مستند ساختند و پخش کردند.

اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند خلاف مصلحت و اهداف مد نظر رهبری است 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور درباره حواشی مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دلیل طرح این موضوع از سوی دولت اظهار داشت: این موضوع برای جلسه روز شنبه است. یادداشت من نیز تشکر از آقای رئیسی بابت بخشنامه اخیر ایشان بود. من دیروز تعجب کردم که دیروز و امروز یک خبر ناقص و جهت‌دار را از جلسه به صورت سازمان‌یافته منتشر شده است.
ربیعی با بیان اینکه آن نوع خبررسانی از جلسه با فلسفه تشکیل این جلسه مغایرت دارد، تصریح کرد: همانطور که مطلع هستید، این جلسات و شورا به دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی در شرایط جنگ اقتصادی تشکیل شد و این جلسات، ستاد هماهنگی جنگ اقتصادی است. در حقیقت، این جلسات می‌خواهد همه قوای کشور را برای مقابله با جنگ اقتصادی متحد کند.
وی با بیان اینکه اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، خلاف مصلحت و امنیت ملی و برخلاف هدف اصلی که مقام معظم رهبری برای آن تعیین کرده هست، خاطرنشان کرد: این خبر، خبری مخدوش است که از جلسه بیرون آمده است و دلیل مخدوش بودن آن هم این است که ترکیب اعضای جلسه به گونه‌ای است که شان و جایگاه‌شان نیست که بخواهند خبری را از داخل جلسه به بیرون بیاورند. من نمی‌دانم چگونه این استنباط شکل گرفت و به بیرون آمد.
سخنگوی دولت ادامه داد: آنچه در دو جلسه قبلی در دستورکار قرار داشت و بحث شد، در مورد شیوه انعکاس مطالب دادگاه، رعایت حقوق مردم و امکان تجدیدنظر بود و آنچه در جلسه اخیر مطرح شد، ضرورت رسیدگی و اعلام پرونده‌ها به صورت یکسان بود و همه نیز نسبت به این مسائل اتفاق نظر داشتند.

بیان رئیس جمهور این بود حقوق افراد حفظ شود و اطلاع رسانی گزینشی نباشد

ربیعی با بیان اینکه آقای رئیسی متواضعانه اعلام کردند هرچه در این زمینه وجود دارد را بگویید، ابراز داشت: در جلسه، دیدگاه‌ها بسیار نزدیک به هم و همراه با هم بود. من در چند روزنامه دیدم که تلاشی برای مقابله با شفافیت وجود دارد. من نسبت به این مسئله تعجب کردم. بیان رئیس‌جمهور نیز این بود که در دادرسی، حقوق افراد حفظ شود و اطلاع‌رسانی در دادگاه به صورت گزینشی نباشد.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌ای تا وقتی فرد حکمی نگرفته، انجام نشود، عنوان کرد: هنوز فرد متهم است و حکمی نگرفته، آن فرد تحت عنوان اخلالگر و مفسد اقتصادی معرفی نشود. در این باره اختلاف نظری وجود نداشت. این خبر به صورت ناقص پخش شد. این ستاد، مبارزه جامع با فساد را دنبال می‌کند. در همین مسیر، ماموریت‌هایی که به دستگاه‌های مرتبط داده است، ان‌شاالله نتیجه‌گیری کاملی به دست آید.

تاکید سران قوا این است هیچ خط قرمزی برای هیچ کس نباید وجود داشته باشد

عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هدف این بحث‌ها در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تلاش برای اثرگذاری بیشتر برای مقابله با فساد است، یادآور شد: هدف ریشه‌کنی فساد است و نه صرفا تبلیغات ظاهری. بحثی که مطرح شد آن است که ما تبلیغات نمی‌خواهیم بلکه ریشه‌کنی فساد را باید دنبال کنیم. خطر جدی در مقابله با فساد این است که از صورت ملی و بی‌طرفانه خارج شود و این ذهنیت در مردم شکل بگیرد که همه اینها تبلیغات و هیاهوهای سیاسی و خدایی ناکرده انتخاباتی و برای فریب مردم است.
ربیعی افزود: همه بحث این است که اطلاع‌رسانی ناقص و جهت‌دار نباشد.به ریشه‌ها بپردازیم و آگاهی و فرهنگ مردم را در زمینه‌های فساد افزایش دهیم. دادگاه‌های مفاسد برای  صید کسی نیست. آنچه سران سه قوا تاکید کردند این است که هیچ خط قرمزی برای هیچ قوه و مقامی نباید وجود داشته باشد. این تاکید هر سه قوه است.

قضاوت‌ها باید قابل فرجام خواهی باشد

وی با تاکید بر اینکه قضاوت‌ها هم باید قابل دادخواهی و فرجام‌خواهی باشد، بیان کرد: این یکی از مسائل مورد بحث بود. همه نیز نسبت به این مسئله اتفاق نظر داشتند. آئین دادخواهی موضوع دیگری بود که از سوی دولت مطرح و توسط لاریجانی نیز مورد تاکید قرار گرفت. آئین دادرسی باید به نحوی اجرا شود به خصوص در عرصه تبلیغات. پخش این اخبار نباید به گونه‌ای باشد که همه احساس کنند بی‌اعتمادی عمومی وجود دارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌دانیم پرونده‌های متعدد و سنگینی وجود دارد که هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته و ان‌شاالله به زودی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: دولت از این مسئله حمایت می‌کند. ما فکر می‌کنیم قبا اقدامات جدیدی که در  قوه قضاییه برای گسترش عدالت و انصاف،آغاز شده، ما با یک فرصت جدید روبه‌رو هستیم و باید با کمک همه قوا و نهادها از این فرصت به بهترین نحو در هماهنگی دو قوه برای مبارزه با فساد استفاده کنیم.

اعلام اسامی قبل از صدور حکم با حقوق افراد در تناقض است

ربیعی اضافه کرد: گاهی اوقات یک خبر ناقص، یک تلاش عظیم را به سمتی می‌آورد که موجب ناامیدی شود. من امروز صبح خبر دادگاهی را دیدم که متهم هنوز هیچ حکمی را نگرفته ولی باز هم خبرش پخش شده است. این مسئله با حقوق افراد در تناقض است. هرکس مجرم شناخت شد و قاضی حکمی را صادر کرد، همه باید به آن حکم احترام بگذاریم و پشت حکم قاضی بایستیم. در مواردی که بیان کردن اسم موجب می‌شود به مبارزه با فساد کمک کند، حمایت کنیم.

 برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرده است

ربیعی درخصوص رفع ابهامات درباره روند تصویب برجام گفت: برجام قطعا مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرده و تصمیمات این شورا مطابق قانون اساسی، بدون امضا رهبری امکان پذیر نیست.
سخنگوی دولت افزود: ممکن است رهبر معظم انقلاب به طور طبیعی در برخی موارد نگرانی و خطوط قرمز داشته باشند و اعلام کنند که نگرانی ها و پیش بینی ایشان هوشمندانه است و بیان هم می کنند، اما امکان این که خود دولت در این مساله (برجام)که به حیات سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهان مرتبط است بدون مصوبه شورای عالی امنیت ملی اقدام کند، وجود ندارد.
ربیعی تصریح کرد: من رئیس جمهور روحانی را سال هاست می شناسم او را یکی از افراد متعهد اخلاقی و عملی به رهبری در تمام این سال ها می دانم؛ البته ممکن است وی در برخی مسائل دیدگاه هایی هم داشته باشند اما نهایتا به نظر رهبری عمل می کند و اگر دو قطبی جدیدی در این زمینه ایجاد شود در حق وی جفا شده است.