در پی انتشار خبری در رسانه ها مبنی بر گام های کُندِ کندوان برای ثبت جهانی، مهندس بابک رضی منش، فرماندار شهرستان اسکو اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی روستای کندوان و نیز موانع موجود بر سر راه این اقدام را جهت تنویر افکار عمومی تشریح کرد.

مهندس رضی منش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای رفع موانع ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان گفت: در ۶ سال گذشته و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عزمی جدی جهت ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان در شهرستان اسکو شکل گرفته که از جمله اقدامات صورت گرفته می توان به تهیه طرح جامع ساماندهی و گردشگری روستا، تهیه طرح مرمت صخره ها و بناهای سنگی عمومی و خصوصی و اجرای آن، تهیه طرح بازارچه صنایع دستی و اختصاص ۱۳ هزار مترمربع زمین برای احداث آن، تهیه طرح و اختصاص زمین برای توسعه زیرساخت های گردشگری، بازنگری طرح هادی روستا، تهیه طرح و اجرای فاضلاب روستایی، تهیه طرح و اجرای ساماندهی معابر و مواردی از این دست اشاره کرد.

وی افزود: آثار و بناهای تاریخی تنها در صورتی قابلیت ثبت جهانی پیدا می کنند که بتوانند ویژگی های مورد نظر شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها موسوم به ایکوموس (ICOMOS) را برآورده سازند.

فرماندار شهرستان اسکو یادآور شد: روستای صخره‌ای کندوان به لحاظ ویژگی های معماری، فن آوری، هنرهای یادمانی و چشم انداز، نمونه برجسته ای از یک سکونتگاه بشری است و از این حیث منطبق بر ویژگی های مورد نظر ایکوموس است. اما موانعی در راه ثبت جهانی کندوان وجود دارد که در تلاش برای رفع این موانع هستیم.

مهندس رضی منش با اشاره به برخی از این موانع خاطرنشان کرد: در ۲ دهه گذشته، حضور گردشگران در روستای تاریخی کندوان رشد چشمگیری داشته، اما متاسفانه زیرساخت های گردشگری این روستا متناسب با این افزایش نبوده است. همین امر موجب توسعه های بی رویه و رشد ساخت و سازهای ناهمگن در محدوده بافت با ارزش کندوان شده است که این امر شرایط مورد نظر ایکوموس را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: در جریان بازدیدهای مکرر مسئولین کشوری میراث فرهنگی و کارشناسان ایکوموس، اصلاحات مورد نیاز اعم از حذف و یا اصلاح ساخت و سازهای ناهمگن و غیرمجاز، برنامه های جامع و اقدامات مرمتی و برنامه های جامع مدیریتی و حفاظتی شناسایی شدند و با تشکیل کمیته راهبردی روستای تاریخی کندوان، اجرای اصلاحات مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت که در بالا به مواردی از اقدامات انجام شده اشاره گردید.

فرماندار شهرستان اسکو در پایان اظهار داشت: بدیهی است مرمت، اصلاح و ساماندهی آسیب های وارده به روستای کندوان در دو دهه گذشته و به ویژه در دهه ۸۰ نیاز به مطالعات، طرح‌ها، برنامه‌ها، مصوبه های قانونی و مهم تر از همه تامین منابع مالی قابل توجهی دارد که تهیه و تامین آن ها و همچنین اخذ تائیدیه های مرحله ای از کارشناسان ایکوموس قدری زمان بر است و در حال حاضر کلیه ارگان های و دستگاه های ذیربط مجدانه پیگیر تحقق برنامه ها و طرح های موردنظر هستند و ان شا الله در دو سال آینده نتایج ملموس آن حاصل و شاهد رفع موانع ثبت جهانی این اثر بی نظیر خواهیم شد.

مهندس رضی منش با بیان این نکته که باید بپذیریم ساخت و سازهای ناهمگن در روستای تاریخی و توریستی کندوان در دو دهه گذشته، ثبت جهانی این روستا را با دشواری هایی مواجه کرده ولی بر این باوریم که باید با تمام توان به دنبال #ثبت_جهانی این میراث گرانبها و بی بدیل جهانی باشیم و در این مسیر از پتانسیل تمامی دستگاه های #اجرایی، #علمی، #دیپلماسی و  #رسانه_ای کشور باید استفاده نمایم.

  • منبع خبر : شرح آنلاین