مرگ خاموش و مرموز حواصیل و چنگرها درتالاب میانکاله بیش از هشت هزار قربانی گرفت و زمستان تالاب را که بهشت پرندگان بود، به جهنم تبدیل کرد.

تالاب میانکاله در استان مازندران این روزها به قبرستان پرندگان مهاجری تبدیل شده است که ایران را برای گذران روزهای سخت زمستانی خود در محیطی امن و با آرامش انتخاب کرده بودند اما حالا آمارهای وحشتناکی از مرگ این پرندگان مهاجر در این زیست بوم طبیعی حیات وحش به گوش می رسد.

اگر تا پیش از این پرندگان از صدای گلوله بیم داشتند حالا دشمنی خاموش در حال کشیدنشان به گام مرگ است. نخستین خبرهای مرگ پرندگان این تالاب از چهارشنبه گذشته در رسانه ها پیچید اما کسی باور نمی کرد این حجم از تلفات بر حیات وحش مازندران تحمیل شود.

تالاب بین‌المللی میانکاله در استان مازندران در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان بهشهر واقع‌شده است و یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است. تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت با دو زیستگاه آبی و خشکی، ۴۵ هزار هکتار پهنه آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی خشکی را شامل می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است و از سال ۱۳۴۸ ابتدا به عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به عنوان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق است.

ابتدا گمانه زنی هایی در خصوص شیوع بیماری های واگیردار طیور مثل آنفلوآنزا و نیوکاسل مطرح شد، خبری که پس از بررسی های مسؤولان امر احتمال آن رد شد.

با این اوصاف احتمال عمدی بودن مرگ پرندگان بر اثر مسمومیت قوت گرفت.

به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

مدیر انجمن دوستداران محیط‌زیست سبز در این باره می‌گوید: متأسفانه شنیدن خبر تلفات سنگینی که به جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله وارد شد جامعه زیست محیطی کشور و دوستداران محیط زیست را اندوهگین کرد و گمانه‌های مختلفی بابت منشأ و سبب این اتفاق اندوهبار در افکار عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ها زده شد که با شناختی که از حوادث پیرامون منطقه و شبه جزیره و تالاب میانکاله دارم؛ احتمال وجود عامل انسانی و گزینه انتقام جویی و مسمومیت این مخلوقات بیگناه و زیبای خداوند را قوی‌تر از سایر حدس و گمان‌ها می دانم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور هم در این باره گفت: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم، یکی از احتمالات مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده اند.

علی صفر ماکنعلی اضافه کرد: موازی با این احتمال، سایر احتمالات از جمله ابتلاء به عوامل انگلی و باکتریایی نیز بررسی می‌شود و طی یک هفته آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

وی افزود: بیشترین تعداد تلفات مربوط به فلامینگوها، چنگرها و گیلانشاه بوده که چنگرها با ۶۰۰ قطعه تلفات رتبه اول را در این زمینه داشتند.

حال باید منتظر بود تا علت این مسمومیت های زیست محیطی مشخص شود. متاسفانه تعداد پرندگان مهاجر به این تالاب از یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد در سال گذشته امسال به ۲۷۰ هزار عدد رسیده که ناشی از عدم توجه به حفظ امنیت فیزیکی و روانی حیات وحش در این تالاب بین المللی است و ضروری است تا اقدامات اساسی در این مورد صورت گیرد.

در تهیه این محصول خبری از گزارشات خبرگزاری فارس و مهر استفاده شده است.

کانال تلگرام شرح آنلاین را دنبال کنید

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین