دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت مصطفی بدرالدین فرمانده ارشد این جنبش با اعلام اینکه رژیم صهیونیستی از محور مقاومت وحشت دارد، گفت: ایران خواهان حفظ حاکمیت سوریه است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت سید مصطفی بدرالدین ملقب به سید ذوالفقار فرمانده ارشد حزب الله گفت: امروز سالروز گرانبهایی برای ما در مقاومت و حزب الله یعنی سالروز شهادت فرمانده سید مصطفی بدرالدین است.

وی در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت سالروز ضربت خوردن حضرت علی (ع) افزود: به همه مسلمانان دنیا سالروز ضربت خوردن علی بن ابیطالب که به شهادت ایشان منجر شد را تسلیت عرض می‌کنیم و این در صبح ۱۹ رمضان سال ۴۰ هجری به دست یکی از خوارج یعنی فرقه تکفیری رخ داد که علیه خلیفه مسلمین در مسجد خدا و ماه خدا رخ داد که با ضربه شمشیر فرق مبارک امیرالمومنین را شکافت و این ضربه به شهادت ایشان منجر شد.

امام علی (ع) در برابر اولین گروه تکفیری خطرناک ایستاد

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد: این مناسبت هنوز پابرجا است زیرا امام علی (ع) با قدرت در برابر اولین پدیده تکفیری خطرناک ایستاد. این گروه مردم را با کمترین شبهه‌ای کشتند و فجایعی را رقم زدند و مبارزه به امام و رهبر بزرگ برای از بین بردن فتنه نیاز داشت. این پدیده در سالهای اخیر تکرار شده است و این تفکر تکفیری روز گذشته بیمارستانی را در کابل هدف قرار داد.

تمجید از پرستارانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند

نصرالله در ادامه ضمن تبریک به پرستاران به مناسبت روز جهانی آنها، گفت: پرستاران مستحق احترام و تقدیر هستند زیرا آنها در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند که دنیا در برابر آن سرگردان است و دانشمندان درباره آن به درستی نمی‌دانند و واکسنی برای آن ساخته نشده است. در این نبرد طولانی پرستاران با خطر روبرو هستند و به کمک معنوی و مادی نیاز دارند زیرا نبرد امروز به یقین، ایمان، علم، دانش و تجربه، شجاعت و ثبات کادر درمانی و اورژانسی نیاز دارد و اینکه در معرض فروپاشی و خستگی قرار نگیرند مشابه آنچه در نبرد نظامی رخ می‌دهد. مردم نباید در یک مکان جمع شوند.

شهید سید مصطفی بدرالدین روحیه قوی و معنویات عالی داشت

دبیرکل حزب الله با اشاره به سالروز شهادت شهد سید ذوالفقار، بیان کرد: به خاطر این مناسبت به خانواده شهید سید مصطفی بدرالدین و کل همرزمانش تسلیت عرض می‌کنم. ما هنگامی که بر گرامیداشت سالروز شهدا اصرار داریم این به خاطر تقدیر از جهاد و احترام به جانفشانی‌های بزرگ و یادآوری دستاوردهای آنها است و اینکه از سیرت و جانفشانی و جهاد آنها الهام بگیریم تا بتوانیم راه طولانی در مقابله با خطرات را ادامه بدهیم.

سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد: من از ویژگی‌های شخصیتی سید ذوالفقار قبلاً سخن گفتم. سید مصطفی همواره روحیه قوی و معنویات عالی داشت و این به پایداری و ثبات و قدرت تفکر و اتخاذ تصمیمات منجر می‌شد. اگر معنویات انسان ضعیف باشد و در برابر هر حادثه‌ای بلرزد و در مقابل خطرات استوار نباشد این سبب ناکامی در اداره و مدیریت و فرماندهی می‌شود که تبعات خطرناکی دارد. سید ذوالفقار همواره از روحیه عالی برخوردار بود و این روحیه را به اطرافیان خود هم می‌داد. من شخصاً تجارب زیادی با وی دارم. تجربه نخست هنگامی بود که سید ذوالفقار مسئول نظامی در سال ۱۹۹۶ بود و اسرائیل دست به یورش زد و جنگی گسترده بود و دشمن صهیونیست مرتکب کشتار المنصوری و قانا شد و تهدید به نابودی مقاومت و دور کردن آن از روستاهای همجوار در نوار مرزی کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: این نبرد چند روز ادامه داشت و سخت و دشوار بود و وی مسئول نظامی مرکزی بود و در کنار بقیه برادران در خط مقدم بود. وی موضع قابل تقدیری داشت و با این روحیه و ایستادگی و فرماندهی مرکزی و فرماندهان میدانی از جمله نقش کلیدی سید ذوالفقار، دستاورد رقم خورد و پیروزی حاصل شد. دشمن شکست خورد و نتوانست به اهداف خود برسد و تحول بزرگی را رقم زد که به پیروزی ۲۵ ماه مه سال ۲۰۰۰ منجر شد. تجربه دیگر در سوریه بود که وی در کنار ارتش سوریه و برادران ایرانی حضور داشت.

علت بحران سوریه هیمنه طلبی آمریکا بود

وی افزود: در سال ۲۰۱۱ که بهره برداری خطرناکی از بهار عربی شد و طرح و پروژه آمریکایی-اسرائیلی-سعودی به همراه ترکیه و قطر و کشورهای عربی و اروپایی با هدف سیطره بر سوریه بود؛ آنها با اینکه بشار اسد در ریاست جمهوری سوریه باشد اما باید موضعش را تغییر می‌داد. مشکل در واقع مشکل شخص و نظام نبود بلکه به این خاطر بود که سوریه خارج از نظام هیمنه آمریکا در منطقه بود و آمریکا بر نفت و گاز و اموال و تصمیم سیاسی هیمنه داشت و قیمت نفت را دیکته می‌کرد و حجم صادرات را و در صورتی خارج از آن می‌شد، تهدید می‌کرد.

نصرالله گفت: سوریه کشور ضعیف و فقیر و به حاشیه رانده شده‌ای نیست و قلب جهان عرب و قلب معادلات و نزاع‌های منطقه‌ای است. بهار عربی فرا رسید و از شعارها برای تحقق اهداف یعنی سیطره بر سوریه بهره برداری شد. استکبار شامل آمریکا و اسرائیل، انگلیس و فرانسه و کشورهای عضو ناتو بر این موضوع اجماع کردند و در کشورهای دیگر مانند لیبی و مصر و یمن همان جبهه‌ای که در سوریه متحد شده است در کشورهای دیگر هم می جنگد.

سید مصطفی بدر الدین دوش به دوش سردار سلیمانی جنگید

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد: هژمونی جنگ تمام عیار در سوریه آشکار بود و مطلوب آنها این بود که تابع هیمنه آمریکا شود و با اسرائیل معاهده امضا کند و از فلسطین و قدس دست بردارد و از رهبری جدید سوریه از جولان دست بکشد و از نفتش دست بشوید و به نفع کشورهای مستکبر از ثروت‌های طبیعی خود دست بکشد و در غیر این صورت به گروههای تکفیری اجازه حکومت در سوریه داده می‌شد زیرا آنها با این هدف آمده بودند و این درک ما و برادرانمان در ایران بود و باید کاری انجام می‌دادیم. ما می‌دانستیم که رفتن ما به سوریه تبعاتی در لبنان داشت و کسانی به دنبال خدشه وارد کردن به وجهه مقاومت و حزب الله بودند. ما می‌دانستیم که جانفشانی انسانی درکار خواهد بود و حجم مخاطراتی که لبنان و فلسطین و سوریه را تهدید می‌کرد بسیار زیاد بود به خاطر همین به آنجا رفتیم. سید بدر الدین فرمانده ما در نبرد سوریه بود و آخرین سالهای عمرش را در سوریه سپری کرد و در همه جبهه‌ها و میادین حضور داشت. این نبرد به فرماندهانی که امید و اعتماد و معنویات عالی داشتند، نیاز داشت. سید بدرالدین دوش به دوش سردار سلیمانی در نبرد سوریه می‌جنگید و با هم هماهنگ بودند و کار می‌کردند و طراحی عملیات می‌کردند و در میادین حضور داشتند. ما امروز شاهد آنچه سید مصطفی درخصوص یقین به پیروزی می‌گفت، هستیم.

سوریه در جنگ پیروز شده و از تجزیه نجات پیدا کرده است

وی خاطرنشان کرد: امروز با ارزیابی عینی و واقعی و هر که به سوریه برود و در مناطق تحت کنترل دولت سوریه می‌تواند بگوید که سوریه در جنگ پیروز شده است و برخی نبردها فقط مانده است. ارزیابی راهبردی درست و دقیق این است که رهبری سوریه و ارتش و دولت و ملت سوریه که پایداری کرد در این نبرد پیروز شده است. برخی نبردهای سیاسی و نظامی در ادلب و شرق فرات مانده است و این موضوع جزئی و محدود است. سوریه از تجزیه نجات پیدا کرد و پیروز شد. این جنگ تمام عیار که صدها میلیارد دلار آمریکایی از جیب اعراب هزینه آن شد با پایداری سوریه راه به جایی نبرد و با پایداری دمشق و متحدانش پیروزی رقم خورد.

نصرالله افزود: آنچه از نظر نظامی در تحقق آن در سوریه ناکام ماندند، کوشیدند که با فشارها و روابط بین الملل و تهدید عملی سازند که این تحرکات هم شکست خورده و تاکنون راه به جایی نبرده است. نبرد سیاسی کمتر از سیاسی نیست و شدت آن در برخی موارد خطرناک‌تر و بیشتر است. سوریه همچنان در معرض جنگ سیاسی است و با فشارهایی روبرو است که در تحقق اهدافش شکست خورده است. پس از شکست جنگ سیاسی و نظامی، جبهه طاغوت آمریکایی به جنگ روانی و تحریم‌ها و محاصره روی آوردند. جنگ روانی تشدید شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: کسانی که ایران، ونزوئلا، غزه و یمن را تحریم کرده‌اند از تبعات اقتصادی کرونا رنج می‌برند اما می‌توانیم بحران در آمریکا و اروپا را مشاهده کنیم. سوریه توان و امکانات و منابع زیادی دارد. سوریه کشوری غنی نیست اما اقتصادش معقول است.

بحث از نزاع ایرانی-روسی در سوریه یاوه و نادرست است

نصرالله بیان کرد: در زمینه جنگ روانی در رسانه‌های عربی و غربی از نزاع نفوذ ایرانی- روسی در سوریه سخن گفته می‌شود که این نادرست است. ایران، حزب الله و گروههای مقاومت از کشورهای مختلف در سوریه در کنار ارتش و ملت سوریه جنگیده‌اند. ایران در جنگ نفوذ نه با روسیه و نه با هر کشور دیگری وارد نمی‌شود و موضعش در سوریه برگرفته از این است که سوریه سقوط نکند و به جبهه استکبار وارد نشود و به دنبال نفوذ نیست و طمعی ندارد و در امور داخلی سوریه دخالتی ندارد. ایران خواهان موقعیت و جایگاه عربی سوریه و حفظ حاکمیت و وحدت آن است و اینکه دژی استوار بماند و زیر سلطه و هیمنه آمریکایی-اسرائیلی نرود. اختلافاتی میان متحدان در ارزیابی رخ می‌دهد اما به درگیری نفوذ کشیده نمی‌شود و حامیان مقاومت را اطمینان می‌دهم که جنگ نفوذی در کار نیست.

صهیونیست‌ها به سوریه به عنوان یک تهدید آتی می‌نگرند

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: در هفته‌های گذشته وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از پیروزی‌های خیالی اسرائیل در سوریه علیه سوریه و ایران و محور مقاومت سخن گفت. اسرائیل در سالهای اول تحولات سوریه به گروههای تروریستی و رابطه با این گروههای تروریستی دل بست و روابط صهیونیست‌ها با این گروه‌ها غیرقابل انکار است. اسرائیل حاضر بود و به کسانی که با نظام سوریه می‌جنگیدند دلخوش کرده بود و هدفش را سقوط نظام سوریه برآورد کرده بود و هنگامی که این جنگ شکست خورد و صهیونیست‌ها دریافتند که جنگ را باخته‌اند، مسیری دیگر را در پیش گرفتند و هرآنچه به ساخت موشک‌ها در سوریه مرتبط است را هدف حمله قرار می‌دهند. این را عامل قدرت سوریه و محور مقاومت می‌دانند و به سوریه به عنوان یک تهدید در آینده می‌نگرند. از نگاه آنها سوریه که عافیت خود را به دست آورده است و در جنگ تمار عیار برنده شده است و قدرت خود را بازیافته است دست برتر در منطقه خواهد داشت.

وی گفت: صهیونیست‌ها به حضور ایران و گروههای مقاومت در سوریه به عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند. حالت رعب و وحشتی که رژیم صهیونیستی دارد سبب می‌شود که بر دامنه تحرکاتش بیافزاید و به سوریه به عنوان یک نگرانی و ترس بنگرد. درباره حضور ایران و حزب الله در سوریه هدف گذاری کرده‌اند و از اخراج ایران از سوریه سخن می‌گویند و حماقت وزیر جنگ اسرائیل به آنجا رسیده است که از سقف زمانی در آخر ۲۰۲۰ برای اخراج ایران از سوریه سخن می‌گوید.

صهیونیست‌ها همچنین به حملات هوایی و موشکی روی آورده‌اند. اخیراً هم اسرائیل خود و صهیونیست‌ها و افکار عمومی در منطقه را فریب می‌دهد و می کوشد از پیروزی و سرآغاز خروج ایران از سوریه دم بزند و از تعداد سخن می‌گوید و اینکه نیروهای ایرانی حضور خود را کاهش داده‌اند. آنها از نیروهای ایرانی در سوریه سخن می‌گویند. در سوریه کارشناسان و مشاوران از سال ۲۰۱۱ و قبل از آن حضور داشته‌اند و به سبب تحولات بر تعداد آنها افزوده شده است اما ایران نیروی نظامی در سوریه ندارد و فقط نقش مشورتی دارد. در سوریه، اسرائیل جنگ خیالی و توهمی دارد که نامش را ممانعت از حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه گذاشته است.

در مقطعی دو یا سه ماه در جریان نبرد حلب برخی نیروها آمدند و غیر از آن نیروی نظامی ایران در سوریه حضور نداشته است و مشاوران بودند که بسیاری از آنها در خطوط مقدم و در طریقت مکتب فرمانده شأن سردار شهید حاج قاسم به شهادت رسیده‌اند.

نصرالله تاکید کرد: با توجه به شرایط جنگ زمانی که سرنوشت نبرد مشخص شده و نبرد و تهدید از بین رفت دیگر نیازی به حضور رزمندگان و فرماندهان نبود. حمص آزاد شد و نیز حومه دمشق و تدمر و البادیه و ارتش سوریه مواضع و مراکز نظامی خود را تأمین و تحکیم کرد و از دو سال قبل تقریباً و پس از آزادسازی البادیه و گشودن راه حلب برخی از مشاوران ایرانی برگشتند و این در سایه فرماندهی سردار سلیمانی و فرماندهی سپاه قدس ادامه یافت و از تعداد و حضور کاسته شده است زیرا سوریه پیروز شده است و در حال به دست آوردن عافیت خود است.

صهیونیست‌ها بدانند که سران آنها دروغ می‌گویند

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: هنگامی که از کاهش [نیروهای ایرانی] در سوریه صحبت می‌شود این دلیلی برای دستاورد اسرائیل نیست بلکه گواه پیروزی سوریه و محور مقاومت در جنگ است. این از حماقت رسانه‌های صهیونیستی است که کاهش تردد هوایی میان سوریه و ایران را دستاورد بدانند و سبب آن کرونا است که بر همه چیز تأثیر گذاشته است. اسرائیلی‌ها را خطاب قرار می‌دهم که به دروغ‌های رهبران خود توجه نکنند. سوریه و مشاوران و حزب الله به سبب حملات اسرائیل شاید اذیت بشوند اما اسرائیلی‌ها باید بدانند که آنچه سران آنها می‌گویند دروغ است و احمق هستند.

راه نجات لبنان برقراری روابط با سوریه است

وی افزود: به لبنانی‌ها می گویم اگر احدی در توهم است که وضع در سوریه تغییر خواهد کرد و نظام سوریه ساقط خواهد شد باید بداند که این خیالپردازی و وقت کشی برای لبنان و لبنانی‌ها است. لبنان به سروسامان دادن روابط خود با سوریه نیاز دارد.

نصرالله گفت: دغدغه‌های مالی و پولی وجود دارد و بسیاری از لبنانی‌ها زیر خط فقر هستند و اینکه دولت در اندیشه این است که چگونه به صندوق بین المللی پول و کشورهای دنیا برای گرفتن وام روی آورد، نتیجه خصومت‌های سیاسی و برداشت‌های اشتباه و اوهام نزد برخی رهبران است که این وضع نباید استمرار پیدا کند. سرو سامان یافتن اوضاع در سوریه دربهای مهمی برای حل مشکلات اقتصادی در لبنان می‌گشاید.

دبیرکل حزب الله لبنان بیان کرد: چه کسی می‌خواهد به لبنان کمک کند آمریکا که به دنبال حفظ اقتصادش است؟ نباید به امید کمک‌ها ماند و باید بخش صنعتی و کشاورزی را فعال کرد ما نخبگان زیادی داریم. تولید، نیاز به بازار دارد و بدون سوریه صادراتی نخواهد بود. در عراق دولت جدید روی کار آمده است و روابط عراق و لبنان عالی است و راه میان لبنان و عراق از طریق سوریه است و می‌توانیم برای تولیدات خود بازار بیابیم و درب آن سوریه است. صرف نظر از حجم قاچاق و گذرگاه‌های غیرقانونی، احدی منکر قاچاق نیست و این نیازمند همکاری دو کشور و دو ارتش است. ارتش لبنان به تنهایی نمی‌تواند مانع قاچاق شود و باید همکاری دوجانبه با سوریه باشد.

وی افزود: سخن گفتن از حضور نیروهای سازمان ملل در مرز لبنان و سوریه یکی از اهداف جنگ جولای ۲۰۰۶ علیه لبنان است. این قابل قبول نیست و ربطی به اقتصاد و ممانعت از قاچاق ندارد بلکه به موضوع بزرگ‌تر وخطرناک مربوط می‌شود یعنی توان بازدارندگی که حامی لبنان در مقابل طمع ورزی های اسرائیل است. سوریه امروز یک نیاز اقتصادی برای لبنان است و این تفاهم و همکاری راهگشا است. راه حل منطقی برقراری رابطه و بازگشایی مرزها و صدور تولیدات و همکاری در زمینه توقف قاچاق است و سوریه آمادگی زیادی در این زمینه دارد. درنگ جایز نیست و ملت لبنان باید بداند که یکی از راه‌ها نجات از وضع کنونی این است. ما به تصمیم حاکمیتی نیاز داریم و کسانی که از حاکمیت دم می‌زنند تصمیمات آنها تابع آمریکا است یا از روی کینه توزی رفتار می‌کنند. ما در برابر نبرد سرنوشت ساز هستیم. درباره کرونا هم خواستار پایبندی به اقدامات پیشگیرانه از سوی لبنانی‌ها و کسانی که مقیم لبنانند، هستیم زیرا همه زحمات برباد خواهد رفت و در جنگ با کرونا باید کاملاً جدی بود.

  • منبع خبر : مهر