سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تصریح کرد که قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فاقد جنبه الزام آوری در حقوق بین الملل است و لازم الاجرا نیست.

به گزارش شرح آنلاین، «کاظم غریب آبادی» روز جمعه در گفت و گویی افزود: این قطعنامه درباره درخواست دسترسی به دو مکان در ایران صادر شد که به دلیل اینکه آژانس هیچ گونه مستندات و دلایل منطقی را به ایران ارائه نکرد و فاقد مبانی حقوقی بود این دسترسی را تاکنون به آژانس اعلام نکردیم.

وی افزود: ایران همکاری های بسیار گسترده‌ای با آژانس دارد به طوری که ما در سال بیش از ۳۰ دسترسی تکمیلی به آژانس اهدا می کنیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، ادامه داد: محور اصلی قطعنامه ای که سه کشور اروپایی پیش نویس آن را در نشست هفته جاری شورای حکام ارائه کردند، این است که از ایران می‌خواهد با آژانس همکاری و این دو دسترسی را اعطا کند.

وی افزود: آنها پیش‌بینی می‌کردند که چون بحث همکاری‌ها با آژانس بتوانند قطعنامه را با اجماع تصویب کنند، ولی این قطعنامه با اجماع تصویب نشد. ۹ کشور یا مخالفت کردند یا رای ممتنع دادند که از نظر ما خود همین یک شکست برای نظام پادمانی هست که کشورها دیدگاه‌های متفاوت دارند. یعنی درخواست‌هایی که چه از سوی آژانس مطرح و چه از سوی بسیاری کشورهای خاص حمایت می شود ضرورتا مواضع اصولی همه کشورها تلقی نمی شود و کشورها در این زمینه اختلاف نظر دارند.

غریب آبادی سپس عنوان کرد؛ سه کشور اروپایی به ما گفتند که هدفشان از ارائه قطعنامه این است که ایران با آژانس همکاری کند و به هیچ وجه بحث شورای امنیت در میان نیست. آنها قصدشان این است که در چارچوب آژانس به این موضوع رسیدگی شود و قطعنامه ملایمی هست و نرم است.

وی افزود؛ بارها گفته‌ایم که برای ما محتوای قطعنامه مهم نیست و این کار آنها یک اقدام مخرب و غیرسازنده است. چرا که جمهوری اسلامی تنها کشوری است که بیشترین بازرسی‌های آژانس را می پذیرد، بیشترین شفافیت را در همکاری با آژانس دارد و نفس اینکه بخواهند به خاطر دو دسترسی که مربوط به ادعاهای دو دهه قبل است و هیچ کدام ثابت نشده و از سوی دشمن ما رژیم صهیونیستی ارائه شده، قطعنامه صادر کنند قابل پذیرش نیست.

سفیر کشورمان با بیان «اینکه این یک دام آمریکایی و اسرائیلی است و صرفاً تحرک سه کشور اروپایی نیست» افزود: آنها هدفشان این است که زمینه را برای تخریب کامل برجام و سوء استفاده در محافل دیگر فراهم و ضربه های دیگری را به چندجانبه‌گرایی در وین وارد کنند.

غریب آبادی یادآور شد که آمریکا در ژنو و نیویورک اقدامات تخریبی را علیه چند جانبه گرایی انجام داده و تنها وین مانده بود که با همین کار آخرین ضربه ها را به چندجانبه گرایی وارد می کنند.

وی موضع اصولی ایران رد این قطعنامه دانست و افزود؛ امروز به صراحت اعلام کردم که ما این قطعنامه را به هیچ وجه قابل پذیرش نمی بینیم و هیچ الزام حقوقی را هم این قطعنامه نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی برای همکاری درباره دو دسترسی فراهم بکند.

وی در این باره توضیح داد؛ اصولاً قطعنامه‌های شورای حکام فاقد جنبه الزام آوری در حقوق بین الملل هستند و برای کشورها لازم الاجرا نیستند.

غریب ابادی تصریح کرد؛ به صراحت موضع جمهوری اسلامی را منعکس کردم که ایران اقدام مقتضی و واکنش مناسبی را در پاسخ به این قطعنامه اتخاذ خواهد کرد که از طریق مقتضی به اطلاع آژانس خواهد رسید.

  • منبع خبر : ایرنا